Er zijn veel ontwikkelingen gaande op het gebied van het laden en toepassen van de batterij. Vrijwel wekelijks komt er nieuws naar buiten over een nieuwe innovatie of grote verbetering. Steeds meer alternatieven voor de lithium-ion accu’s worden aangedragen. Maar ook de boordladers zijn in ontwikkeling en worden steeds efficiënter en intelligenter. Een goed voorbeeld is de V2G-boordlader van Renault. Samen met het Franse gerenommeerde CEA op gebied van R&D, wordt een nieuwe zeer efficiënte boordlader ontwikkeld. De lader is compacter en levert 30% minder energieverlies bij het laden. Tevens laadt de batterij sneller op.
De boordlader heeft een laadvermogen tot 22 kW (3-fasen) en kan
tevens bi-directioneel laden, waardoor
overtollige energie terug geleverd kan worden aan het elektriciteitsnetwerk. Een ander woord voor
bi-directioneel laden is
vehicle-to-grid (V2G).
Het zal nog even duren voordat de boordlader in productie gaat. Alhoewel de
Renault 5 in 2024 als eerste van het gamma zal beschikken over een V2G-laadvoorziening zal de efficiënte boordlader naar verwachting pas tegen 2030 zijn opwachting maken.
Het CEA en Renault werken al samen aan toekomstige generaties van V2G-technologie. Zo is een vermogensomvormer ontwikkeld, die de boordlader veel efficiënter maakt. Door te werken met verbeterde halfgeleidermaterialen levert de omvormer minder warmte, waardoor de koeling van het omvormingssysteem minder energie vraagt. Omdat de lader minder energieverlies heeft laadt de EV niet alleen sneller op, maar zal de batterij ook langer meegaan. Daarmee wordt ook de duurzaamheid bediend. De kleinere batterij heeft minder grondstoffen nodig, laadt zuiniger en gaat langer mee. En op de koop toe zal dit onderdeel van de auto goedkoper worden want de productiekosten van de lader liggen duidelijk lager.
We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te geven. Meer informatie vindt u op de privacypagina.