Mazda MX-30 beschikt over een rotatiemotor
Om wereldwijd de CO2-uitstoot terug te dringen is veel hoop gevestigd op de elektrische auto, aangedreven door krachtige elektromotoren. Dat er vele variaties zijn om een voertuig elektrisch in beweging te krijgen bewijst Mazda met de nieuwe uitvoering van de MX-30. De plug-in hybride aandrijflijn beschikt over een elektrische generator die wordt aangedreven door een opnieuw ontwikkelde rotatiemotor. Op 13 januari a.s. wordt de nieuwe uitvoering van de MX-30 gepresenteerd op de Autosalon van Brussel.

Mazda MX-30 met rotatiemotor wordt dit voorjaar geleverd
De naam van de nieuwe Mazda krijgt er een letter bij, dat is de ‘R’ van rotatiemotor. De nieuwe MX heet dan voluit de Mazda MX-30 R-EV. De rotatiemotor is niet nieuw. ‘Wankelmotor’, zo wordt de rotatiemotor ook wel genoemd. In het verleden werd de motor onder andere ingezet om extra te kunnen accelereren. In het hedendaagse tijdperk van elektrificatie wordt de rotatiemotor opnieuw ingezet, maar nu als range-extender, dus om een hoger bereik te bewerkstelligen. Op het moment dat de accu van deze EV leeg is zorgt de rotatiemotor ervoor dat er wordt wordt bijgeladen. Dit verschilt ten opzichte van de hybride-variant die de autowielen rechtstreeks aandrijft. Verder is het goed om te realiseren dat het bijladen op de motor niet het meest efficiënt is. Thuis laden op de zonnepanelen is wat dat betreft goedkoper.
Wij zijn erg benieuwd naar de ontwikkeling van deze techniek, die al bestaat sinds jaar en dag. Het is echter nooit echt van de grond gekomen vanwege instabiliteit en haperingen met de motor. Een veel gehoorde klacht is ook dat wanneer de motor in werking treedt het nog behoorlijk wat geluid maakt. Maar wie weet, heeft Mazda de kinderziekten onder de knie en komt het als eerste autofabrikant met een optimaal werkende en volledig stabiele motor op de proppen. Mazda geeft aan dit voorjaar nog de nieuwe uitvoering van deze compacte cross-over te zullen leveren.