Renault Scenic E-Tech | Auto van het Jaar is compeet voor weinig
Voor de tweede keer in zijn bestaan mag de Renault Scenic zich de Auto van het Jaar noemen. De eerste keer was in 1997. De tweede keer valt in het heden, dat wil dus zeggen in het tijdperk van het elektrisch rijden. Net als voorgaande twee jaren is het opnieuw een elektrische auto die deze Europese verkiezing wint. In 2022 en 2023 ging de prijs naar de KIA EV6 en de Jeep Avenger.
De kracht van de Scenic E-Tech ligt in het feit dat het model zowel goed doet onder gezinsauto‘s als onder de zakenauto’s. Vooral het feit dat een complete auto wordt geboden voor een aantrekkelijke prijs maakte indruk op de jury. Voorts is er veel waardering voor de ontwerp- en technologische keuzes die tijdens de ontwikkeling van deze SUV zijn gemaakt. Ook het rijbereik mag er zijn. En het laden gaat snel. Binnen het halve uur is je batterij weer tot 80% gevuld. Ook de duurzaamheid staat hoog in het vaandel. De Scenic E-Tech is veel gemaakt van gerecyclede producten. Zelfs aan de afbouw (ooit) van de auto is gedacht. Na de sloop zijn de materialen nog weer voor bijna 90% opnieuw recyclebaar.
Scenic E-Tech heeft een aantrekkelijke vraagprijs
We zijn gewend dat de prijzen gelijk op lopen met de grootte van het accupakket. Naarmate deze zwaarder is en daarmee het bereik hoger, is de auto duurder. Juist op dit vlak weet de Scenic zich te onderscheiden. De prijs van het instapmodel bedraagt €42.470 en is daarmee sterk concurrerend. De grotere versie, waarvan het bereik boven de 600 kilometer komt (WLTP) heeft een vraagprijs die nog onder de 50K blijft.
Andere overwegingen voor de jury waren de achterbank en de navigatiemogelijheden. De bank achterin biedt extra ruimte dankzij de lange wielbasis van 2,78 meter en is voorzien van speciale houders voor tablets en telefoons. Het vernuftige navigatiesysteem rekent zelf de optimale laadroute uit. Geniaal is ook de functie waarmee de batterijen worden voorverwarmd wanneer het systeem weet waar en wanneer er moet worden geladen. Oorspronkelijk stond de Scenic bekend als MPV met zijn riante binnenruimte. Hier is Renault vanaf gestapt. De Scenic wordt nu uitgebracht als SUV, geschikt voor 5 inzittenden.
Stevige concurrentie voor de Scenic
Dankzij de verkiezing kan de SUV ook wel een zetje gebruiken want het komt terecht in het propvolle C-segment. Behoorlijk wat concurrentie kan worden verwacht van de Peugeot e-3008, de Volkswagen ID.4, een Hyundai Ioniq 5 en de Tesla Model Y. Waar de Model Y en de Ioniq 5 duidelijk uitblinken ten opzichte van de andere 3 aantrekkelijke caravantrekauto's Weet de long range aandrijving van de Renault zich vooral op de actieradius goed te onderscheiden. Hoewel, ook de model Y doet het op de actieradius eveneens erg goed. De Scenic heeft een relatief laag gewicht van 1825 KG.
Vier uitvoeringen
De Scenic is leverbaar in de vier uitvoeringen Evolution, Techno, Esprit Alpine en de Iconic. Er zijn twee aandrijflijnen, de comfort range en de long range. De Evolution is het instapmodel die alleen met de comfort-aandrijving wordt geleverd. Dat betekent dat het een elektromotor heeft van 170 pk. Het snelladen kan tot 130 kW en de actieradius is 430 kilometer. Ook de Techno kan met de comfort range worden geleverd.
De long range aandrijving heeft een 87 kWh grote batterij en een vermogen van 220 pk. Hij kan ook net wat sneller laden tot maximaal 150 kW. Dit wat zwaarder pakket is mogelijk bij de Techno, Esprit Alpine en de Iconic. Alle uitvoeringen worden op de voorwielen aangedreven en kunnen aan de publieke lader of thuis met 22 kW laden. De prijzen van de Techno, Esprit en Iconic zijn resp. EUR 44.470, EUR 49.770 tot EUR 51.670.