Het sportieve submerk van Seat heeft de doeken getrokken van de volledig elektrische Cupra Born.
In hoeverre verschilt de Cupra met de ID.3 van Volkswagen? Is deze hatchback met stekker simpelweg een Volkswagen ID.3 met ander logo of kunnen we meer verwachten?
Met de Cupra Born richt het merk zich op de klanten die een elektrische auto zoeken die zich kan onderscheiden. Een ID.3 is absoluut geen verkeerde auto maar erg onderscheidend is de auto niet op de Nederlandse wegen. Het getrainde oog zal zijn opgevallen dat de Born niet veel afwijkt van de ID.3. Goed, de auto heeft een andere neus en een aantal details, zoals de 20 inch velgen, laten zien dat we niet te maken hebben met een doorsnee Volkswagen. Het onderstel is echter gelijk aan de ID.3, dit is namelijk het MEB platform. Een platform wat we inmiddels goed kennen van verschillende EV’s binnen de VAG groep. De Cupra Born komt op de markt in twee uitvoeringen. De instapper is de versie met 58 kWh accupakket. Deze kent een WLTP-bereik van zo’n 420 kilometer. De 77 kWh uitvoering doet daar een schepje bovenop met 540 kilometer actieradius.
Wie 400 trappelende paardjes verwachtte komt helaas bedrogen uit. De 58 kWh versie moet het doen met slechts 150 pk. De 77 kWh uitvoering stelt 204 pk ter beschikking. Wie het optionele e-Boost pakket aanvinkt kan profiteren van tijdelijk 231 pk. De sprint van 0-100 is in 7 seconden gedaan. Voor de lichtere versie met 58 kWh is deze wonderlijk genoeg in 6,6 seconden achter de rug.
Het opladen kent twee mogelijkheden waarvan snelladen uiteraard de snelste optie is. Dit is mogelijk met een maximaal laadvermogen van 125 kW. Wat de Cupra Born moet gaan kosten en wanneer de leveringen zullen starten zal in een later stadium bekend worden gemaakt.