Helaas is er minder goed nieuws te melden over de ontwikkelingen van de elektrische auto wat betreft de zonnecel-auto’s. Door een tekort aan nieuwe investeringen is Sono Motors genoodzaakt de stekker uit het Sion-project te trekken. De berichtgeving staat haaks op het goede nieuws van de laatste tijd over nieuwe elektrische modellen, optimale hybride-systemen en verbeterde batterij- en oplaadtechnieken.
Niet alles is dus rozengeur en maneschijn. Het slechte nieuws onlangs uit Helmond van Lightyear is daar eveneens een goed voorbeeld van. In de ZEM-industrie (Zero Emission Mobility) moet heel veel geïnvesteerd worden en als het goed gaat (!) worden de opbrengsten pas vele jaren later terugverdiend. Een investeerder in deze industrie zal niet alleen kosten tegenover risico’s wegen, maar moet ook wel erg begaan zijn met duurzame mobiliteit. En juist deze investeerders zijn in beperkte mate te vinden. Dit brengt het Duitse concern ook als zodanig naar buiten. Overheid en investeerders konden niet worden overtuigd nog meer geld te investeren. Inzamelingstrajecten voor nieuw geld leverden te weinig op.
De enthousiastelingen die op voorhand (tegen betaling) al een
Sion
hadden besteld krijgen hun geld terug met een plusje van 5 procent voor het ongemak. De elektrische Sion was voorzien van zonnecellen op het dak, de motorkap en de deuren, die op wekelijkse basis een extra bereik van ruim 110km zou opleveren.
Sono geeft aan de Sion-tak te willen verkopen. Het is dus mogelijk dat een andere partij de Sion in productie neemt. Men blijft zich bezighouden met oplossingen voor zonne-energie op bussen en vrachtwagens. Daarvoor zijn er al 23 klanten, waaronder Mitsubishi, Scania en MAN. Sono Motors kreeg recentelijk nog een EU-subsidie van 1,5 miljoen euro en beschikt over ruim 50 patenten.