Tijdens de Autosalon van Parijs oktober 2024 werd de nieuwe Skoda Elroq onthuld. Het is een volledig elektrische compacte SUV dat op het elektrische MEB-platform van de Volkswagen Groep staat. De Elroq is de opvolger van de succesvolle en grotere Enyaq iV. Door de combinatie van moderne technologie, ruim interieur, een fraaie actieradius en een relatief betaalbare instapprijs, heeft de Tsjechische fabrikant weer een goed produkt in de markt gezet. Het zal een gezonde strijd aan gaan in het D-segment. Dit is het segment voor de mid-size sedans en SUV's met onder andere de Volkswagen ID.4, Hyundai Kona en de Tesla Model als concurrenten. Begin 2025 staat het model in de showrooms en kan het besteld worden.
De Elroq wordt in drie uitvoeringen opgeleverd die zich onderling vooral onderscheiden in de grootte van de batterij en aanverwant de prijs. Het instapmodel heet Selection en heeft een 55 kWh accu als basis die goed is voor een vermogen van 170 pk. Ook een grotere accu is mogelijk van 63 kWh met een vermogen van 204 pk. Zijn actieradius is 429 km. Voor een complete SUV is de vanafprijs van € 34.990 zeer goed te doen. De versie met zwaardere batterij is € 3.000 duurder. Het snel laden gaat tot een maximum snelheid van 135 kW.
De Business Edition heeft iets meer luxe te bieden dan de Selection. Standaard wordt hij geleverd met een accu van 63 kWh. Een grotere batterij van 82 kWh is ook mogelijk. Deze brengt je 579 km verder (WLTP) en zorgt voor een elektrovermogen van 286 pk. Deze kan tot een maximale snelheid van 175 kW worden geladen. In 28 minuten is de accu weer geladen van 10 tot 80%. De consumentenadviesprijs begint op € 38.990. De versie met grotere accu is € 4.000 duurder.
Dan is er nog de Sportline die dezelfde luxe heeft als de Business Edition. Waar de laatstgenoemde meer op het zakelijke gebruik is gericht, is de Sportline meer de sportieve versie. Zijn actieradius is met 573 Km vrijwel gelijk aan de Business Line. Zijn prijs ligt net even wat hoger op € 41.290.
Voor alle uitvoeringen geldt dat er thuis geladen kan worden tot 11 kW. Afhankelijk van het formaat van de accu duurt het laden zo’n 5 tot 8 uur. De Elroq bezit een warmtepomp die de accu kan voorverwarmen. Dit proces kan zowel handmatig worden opgestart als automatisch. Zelf opstarten doet hij bijvoorbeeld wanneer er bewust naar een laadstation wordt genavigeerd terwijl de accutemperatuur nog niet op niveau is.
Het ontwerp van het interieur is gericht op eenvoud en functionaliteit. Er zijn vier Design Selections beschikbaar: Studio, Loft, Lodge en Suite, ieder met zijn eigen bestanddeel aan innovatieve en duurzame materialen, zoals gerecycled PET-materiaal, vezels van gerecyclede kleding en vezels afkomstig van oude visnetten en tapijten. De SUV biedt royale hoofdruimte. Zijn kofferbak is 470 liter groot. Door de achterbank neer te klappen gaat het volume naar 1.580 liter. Verder heeft ie een opbergnet onder de verstelbare hoedenplank en twee extra opbergvakken aan de zijkanten. Navigatie loopt via de infotainment op het scherm van 13 inch. Er is een fysieke knoppenbalk voor snelle toegang tot functies zoals rijhulpsystemen en klimaatregeling. Een head-up display met augmented reality is optioneel.
Het traditionele radiatorrooster is vervangen door een nieuw element dat Tech-Deck Face heet. De letters van het merk staan prominent op de motorkap, geheel volgens de nieuwe wijze waarop de fabrikant het merk zijn identiteit wil meegeven. De verlichting bestaat uit slanke ledmatrixkoplampen. Wat verder goed opvalt is de dakspoiler aan de achterzijde. Ook aan deze kant zijn de typische Skoda-merkletters weer aangebracht. En je ziet het Skoda-logo terug op de wieldoppen. De net geen 4,5 meter lange auto is 2,15 meter breed. De koper kan gaan voor de nieuwe lakkleur Timiano Green, maar ook de sportieve kleuren Race Blue, Energy Blue of Velvet Red zijn aanwezig. Ook de meer ingetogen kleuren zijn mogelijk zoals de lichte tinten.