Blog Layout

11 januari 2025

Wat zijn de elektrische campers van dit moment?

Ook in de kampeerbranche zet de elektrificatie definitief door. Dat zie je goed terug bij de stijgende belangstelling voor de elektrische camper. Die populariteit komt voort uit de toenemende vraag naar duurzame en milieuvriendelijke reisalternatieven. Veel vakantiegangers willen uitstootvrij op pad, zeker wanneer de ontspanning wordt gezocht in rustieke omgevingen. Maar ook in de steden met zero-emissie zones is de e-camper een goed alternatief. Camperbouwers spelen in op de toenemende vraag. We zien een duidelijke uitbreiding van de mogelijkheden.


Naast het duurzame voordeel heeft de elektrische camperbus meer te bieden. Zo vergt de e-camper minder technisch onderhoud ten opzichte van de dieselcamper. Ook zie je dat een e-camper meer is voorzien van innovatieve technologie. Maar ook de nadelen willen we benoemen. Nog altijd is de e-camper significant duurder dan het alternatief op diesel. Het goede nieuws is evenwel dat ondanks de hoge inflatie de prijzen van e-campers het afgelopen jaar door de bank genomen niet zijn gestegen. Een ander nadeel is de beperkte actieradius. Deze ligt grofweg tussen 200 en 400 kilometer. Grotere modellen met zwaardere accupakketten en dus meer rijbereik zijn geen uitzondering meer. Ook het laden neemt nog altijd meer tijd in beslag. 


Deze blog bevat een update met het laatste nieuws over de elektrische campers van 2025. Wat zijn de beste elektrische campers van dit moment? Wij zetten 11 elektrische camperbusjes op een rij.


  • VAN-Jorn
  • e-Fixxter (Fixxter Nederland)
  • Tonke EQV
  • Outbase ID.Buzz
  • Zafira-e Life Crosscamp Flex
  • Peugeot e-Rifter Vanderer
  • Volkswagen ID.Buzz
  • Mercedes EQV Camper
  • Mercedes EQT Marco Polo
  • Ventje
  • Tonke ID.Buzz 

camperverhuurbedrijf

VAN-Jorn

We beginnen met de Camper van het jaar 2025. In deze nieuwe verkiezing van de ANWB en NKC kwam de VAN-jorn als beste uit de bus omdat het een innovatief modulaire ontwerp is dat duurzaam kamperen mogelijk maakt en veel rijcomfort te bieden heeft. De Mercedes Sprinter, Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Citroën Jumper, Opel Movano of Toyota Proace Max kunnen als basis worden gebruikt. De e-camper wordt gestoffeerd en naar wens van de klant ingericht met het modulaire systeem. Een bijzonder kenmerk is de unieke badkamermodule met douche en toilet. Bij de bouw wordt veelvuldig  gebruik gemaakt van duurzame materialen. Zijn actieradius van ca. 400 kilometers (afhankelijk van het model bestelwagen) wordt mede mogelijk gemaakt door een slim energiemanagementsysteem met zonnepanelen. Het stijlvolle interieur heeft een volledig uitgeruste keuken en een slaapruimte voor 4 personen. Het modulaire design biedt veel mogelijkheden. Er is een diversiteit aan meubelstukken die bestaan uit duurzame materialen zoals FSC gecertificeerd hout en op maat gesneden aluminium delen. De prijs van de VAN-jorn hangt sterk af van het basismodel. Zo modulair als het systeem is opgebouwd, worden ook de prijzen per component aangegeven. Ook gebruikte modellen kunnen worden omgebouwd. De vanafprijs van een interieur begint bij € 30.000. Bij een nieuwe Peugeot e-Boxer zit je rond de €90.000 incl BTW.


e-Fixxter (Fixxter Nederland)

Het Nederlandse bedrijf Camperfixx is gespecialiseerd in seriematige productie van campers waaronder ook de elektrische e-Fixxter XXL. Het bedrijf heeft er sinds 2021 bewust voor gekozen om nieuwe buscampers enkel nog met elektrische aandrijving te leveren. De Peugeot e-Expert en de Opel Vivaro staan aan de basis van deze elektrische camper. Het resultaat mag er zijn. De e-Fixxter XXL is voorzien van een 75 kWh accupakket met een bereik in de praktijk van 250 tot 300 kilometer, afhankelijk van de rijstijl en weersomstandigheden. In één keer naar Zuid Frankrijk knallen zit er niet in maar langzaam hoeft het zeker niet te gaan. Dankzij zijn maximale laadvermogen tot 100 kW is de accu in ruim 30 minuten van 10% weer volgeladen naar 80%. Aan een reguliere AC-lader geldt een laadtijd van 7 uur. De e-Fixxter XXL is geschikt voor 2 tot 4 personen. De slaapbank is in te klappen, er zijn uitgebreide keukenfaciliteiten en handige opbergruimtes. Daarnaast heeft het voertuig een hefdak waar eventueel een extra bed geplaatst kan worden. Prijsindicatie: de e-Fixxter XXL gaat momenteel weg vanaf € 87.250. Daarmee is de vanafprijs in een jaar tijd niet gestegen of zelfs licht gedaald.


Tonke EQV

In 2023 was het de eerste keer dat uitgerekend een elektrische camper door het Nederlandse publiek werd verkozen tot Kampeerauto van het Jaar! Deze eer viel te beurt aan de Nederlandse camperbouwer Tonke met de Tonke EQV Touring. De e-camper staat op een Mercedes EQV en wordt aangeboden in drie uitvoeringen. Twee daarvan zijn de EQV Adventure en de EQV Touring. In 2024 is de derde vartiant, de EQV Nomad, uitgebracht. De elektrische camper is voorzien van een 100 kWH grote accu en haalt een bereik van 350 kilometer.


De EQV Adventure heeft de keuken optioneel achterin, waarbij gekookt kan worden onder de achterklep. Het is een grote personenwagen voor 5 personen (uit te breiden tot maximaal 7) met draaibare voorstellen en een grote verschuifbare achterbank. Deze EQV-uitvoering is verkrijgbaar vanaf € 80.074. De EQV Nomad heeft een drie-zits achterbank die je aan de kant schuift om ruimte te maken voor een bed van 145 bij 203 cm. De bijrijdersstoel kan daarbij worden gedraaid. Een multifunctionele keuken bevindt zich achter de bestuurdersstoel en kan zo naar buiten worden gedraaid. De koelkast is 31 liter groot. Optioneel is er nog een zesde stoel beschikbaar. De prijs begeeft zich tussen de andere twee modellen en begint vanaf € 93.760. De EQV Touring is uitgerust met een warmtewisselaar, zodat er ook tijdens stilstand verwarmd of juist gekoeld kan worden. Deze uitvoering is verder voorzien van een uitdraaiende buitenkeuken op inductie. De prijs van de 4-zitter (optioneel 5) begint vanaf € 101.848.


Outbase ID.Buzz

Het iconische Volkswagenbusje brengt veel inspiratie teweeg onder de camperbouwerbouwers. Niet zo gek bedacht, want het model leent zich uitstekend voor een ombouw naar een elektrische camper. De Outbase ID.Buzz is een elektrische camper met een reële range van 350 km en die binnen 30 minuten van 5 tot 80% kan laden. Gebruikers krijgen een nette camper met veel uitstraling dankzij het charmante model en zijn kekke kleuren. De e-camper is in Nederland ontworpen. Vrijwel alle onderdelen en materialen worden specifiek gemaakt door eigen team in Utrecht en door andere Nederlandse partners. Ook de Citroën e-Berlingo kan door Outbase worden omgebouwd tot e-camper.


De Outbase ID.Buzz heeft een elektrische hefdak en draaibare stoelen. Twee schuifdeuren geven toegang tot de zitplaatsen. De voorstoelen geven de gebruikers een ruime leefruimte voldoende om voor vier personen te kunnen eten. Voor de inrichting zijn veel duurzame materialen  gebruikt, zoals kurk, schapenwol, hennep, gerecyclede PET-flessen en textiel. Dat scheelt gewicht, wat van belang is omdat nogal eens wordt beweerd dat de ID.Buzz te zwaar zou zijn voor bestuurders met een personenrijbewijs. Het volledige gewicht blijft ruim onder de 2.600 KG. De ID.Buzz kan een bereik halen van 400 kilometer (WLTP). Gezien de busjes wat zwaarder beladen zijn zal de Outbase ID.Buzz minder ver komen. De levertijd hangt af van de bestelling, gezien de grote belangstelling van dit Nederlands product. Enkel de kampeeruitrusting kan ook worden besteld voor € 28.970 incl. BTW, waarmee je het systeem ook in je eigen ID.Buzz kunt bouwen. De combinatie van een ID.Buzz + camperombouw gaat richting de ton. 


Zafira-e Life Crosscamp Flex

De Zafira-e Life Crosscamp Flex van Opel is vrijwel identiek aan de Vivaro. Het lijkt al lang niet meer op het Zafira-model zoals de meesten die kennen. Toch draagt deze elektrische camper de naam van de MPV. Maar dan voor 4 personen en niet als elektrische 7-zitter. Het interieur bevat een keukentje met gasfornuis en wasbak. De achterbank kun je veranderen in een tweepersoonsbed. Ook onder het hefdak zijn nog twee slaapplekken. Er zijn twee tanks voor vuil en schoon water. De elektriciteitsvoorziening wordt geregeld door een batterij van 95 Ah. De smartphones en tablets kunnen via een USB-poort worden opgeladen. De Crosscamp Flex is voorzien van het standaard assistentiesysteem waartoe onder meer Front Collision Alert, Emergency Braking, een vermoeidheidsherkenning, Lane Keep Assist en verkeersbordenherkenning behoren. De elektrische aandrijving komt van een 75 kWh lithium-ion-batterij. Volgens de fabrikant heeft het voertuig een bereik van 322 kilometer (WLTP). Snel laden kan tot maximaal 100 kW. Daarmee lukt het de e-camper om in 48 minuten van 0 naar 80 procent te laden. Crosscamp timmert vooral nog aan de weg met zijn diesels. Helaas is het rond de elektrische Van, die in 2022 nog met veel bombarie werd aangekondigd, behoorlijk stil geworden.


Peugeot e-Rifter Vanderer

Peugeot heeft zijn gamma uitgebreid met een elektrische bestelwagen de e-Rifter, die ook kan worden voorzien van een camperinrichting. De Peugeot e-Rifter Vanderer is een ruime MPV met een accucapaciteit van 50 kWh en een bescheiden bereik van ca. 270 kilometer. Snel laden kan tot maximaal 100 kW. Binnen het halve uur is de accu dan weer volgeladen tot 80%. Thuis kan geladen worden tot max 11 kW. De e-Rifter wordt een camper door een speciaal hiervoor ontwikkelde meubelmodule via de achterklep in het voertuig te schuiven. Het meubel bestaat uit een keuken met een inductiekookplaat, gootsteen, kraan en een 12-litertank. Tussen de voorstoelen zit de 16-liter compressor koel-vriescombinatie. ’s Nachts dient het keukenblok als basis voor het bed. De e-Rifter biedt standaard de mogelijkheid aan 5 zitplaatsen. Een verlengde versie is op komst. Dit is de wat langere uitvoering L2 die plaats biedt aan 7 personen. De e-Rifterer Vanderer is voorzien van een hefdak. Het plaatsen van een zonnepaneel op het dak behoort tot de mogelijkheden. De prijs van de e-Rifter Vanderer begint vanaf zo’n € 65.000.


Volkswagen ID.Buzz

Volkswagen doet het behoorlijk goed met zijn ID.Buzz. Hoewel het voertuig eigenlijk is bedoeld als elektrische personenbus, is het tevens mogelijk de ID.Buzz te converteren naar een elektrische camper. Hiervoor levert Volkswagen een ombouwkit voor de prijs van 3000 euro. Een jaar geleden werd nog aangekondigd dat de Volkswagen ID.Buzz in 2025 als een eigen zelfstandige camperversie zou worden uitgebracht, maar op die plannen is men teruggekomen. Het is vooral de achterblijvende vraag wat de fabrikant parten speelt. Eigenlijk zit het Duitse bedrijf zichzelf wat in de weg. De gewone ID.Buzz kan vrij eenvoudig worden omgebouwd naar een simpele camperuitvoering, waarom zou je dan een specifieke ID.Buzz camper aanschaffen?

Volkswagen ID.Buzz elektrische camper 2023

Mercedes EQV Camper

De EQV Camper van Mercedes is een combinatie van een luxe V-klasse met EQV-aandrijflijn met een camperombouw. De auto wordt naar een kampeerauto omgebouwd door het Zwitserse bedrijf Sortimo. De EQV Camper komt op de markt in twee bekende EQV-uitvoeringen. Allereerst is er de EQV 300 met 90 kWh-batterij en een rijbereik rond de 350 kilometer (WLTP). Daarnaast is er de EQV 250. Eigenlijk dezelfde versie maar dan met een accu van 60 kWh die zorgt voor een actieradius van ongeveer 225 kilometer. Het model wordt in twee lengtes aangeboden van 5,14 resp. 5,37 meter. De EQV heeft een multifunctionele module ter waarde van net geen € 4.500, bestaande uit een opvouwbaar bed, koelkast, fornuis en een keukenblok met wastafel. Voor een extra slaapplaats is er optioneel met pop-up dak mogelijk, waarvan de kosten overigens wel richting de 10K gaan. Aan de snellader duurt de verplichte pauze ongeveer 45 minuten om het voertuig van 10 tot 80 procent te laden. De EQV300 gaat voor een kale prijs, dus zonder de campeer-uitrusting, van de hand vanaf € 71.990. De 250 is enkele duizenden euro's goedkoper.

De elektrische Mercedes EQV Camper zijaanzicht

Mercedes EQT Marco Polo

Mercedes-Benz doet er nog een schepje bovenop en brengt ook nog een op een MPV-gebaseerde e-camper uit. Het gaat om de volledig elektrisch aangedreven Mercedes Marco Polo EQT die sinds 2023 op de markt is verschenen. Het kleinere broertje van de EQV is afgeleid van de kleine bestelwagen Mercedes-Benz EQT. De uitrusting van de Concept EQT Marco Polo omvat een hefdak met dakbed, waarmee het achterin voldoende ruimte biedt om rechtop te staan. Het dakbed heeft een slaapgedeelte van 1,97 meter bij 0,97 meter. Achterin is nog een opklapbare slaapplaats van 2 bij 1,15 meter. Achter de bestuurdersstoel bevindt zich een verzonken wasgelegenheid en een eveneens verzonken compressorkoelbox van 16 liter. Koken kan met een inductiekookplaat of op een lade met uitneembaar gaspatroon. Het voertuig kan snel omgebouwd worden naar een bedrijfswagen. Wat de EQT Marco Polo nog meer te bieden heeft is het zonnepaneel op het pop-up dak. Haast een voorwaarde tegenwoordig om vrij en zelfvoorzienend te kunnen kamperen.

Vanaf 49.000 euro kun je een Marco Polo EQT bemachtigen. Dit is voor de standaardversie met 90 kW e-motor (122 pk). De accu heeft een capaciteit van 45 kWh en heeft een 22 kW lader aan boord waarmee de batterij in 2,5 uur weer is gevuld. Snel laden gaat tot maximaal 80 kW. Binnen 40 minuten is de batterij dan gevuld van 10% tot 80%. De range van de EQT Marco Polo houdt met 280 km niet over.


Ventje

Meerdere camperbouwers zijn geïnspireerd op de Volkswagen ID.Buzz als basis voor een e-camper, zo ook bij camperbus Ventje. Het concept is gebaseerd op persoonlijke wensen en ervaringen van de eigenaar, waardoor ideeën zijn uitgewerkt in praktische innovaties. Voorbeelden zijn een snel om te bouwen interieur en een handige keukenmodule. "eVentje", zo wordt hij ook wel genoemd, een grappige woordspeling waar je natuurlijke leuke marketing mee kunt bedrijven. De compacte camperbus heeft een keuken, twee tweepersoons bedden, een loungebank, een vier-zitter met tafel. Ook heeft het een hefdak. Als gezegd, aan innovaties ontbreekt het niet. Zo is er een barretje dat aan de zijkant kan worden uitgeklapt. De koelkast, een inductiekookplaat en kraan zijn van zowel buiten als binnen bereikbaar. Een complete buitenset komt uit een smalle lade. Door de vele stopcontacten, USB-C laadpunten en opbergvakken zou je de Ventje haast als mobiel kantoor in kunnen zetten. Het Nijkerkerveense bedrijf ontving in 2024 de Red Dot Award voor Product Design, een onderscheiding in het kader van duurzaamheid vanwege het interieur, waarin onder meer FSC-gecertificeerd hout, schapenwol, linoleum en andere CO2-neutraal geproduceerde materialen zijn toegepast. Een groot zonnepaneel op het hefdak maakt zelfvoorzienend kamperen mogelijk.


camperverhuurbedrijf

Tonke ID.Buzz

Tonke blaast een flinke partij mee in het e-campers wereldje. Naast de Mercedes EQV brengt Tonke sinds 2024 ook een e-camper met de Volkswagen ID.Buzz als basis. Het biedt een royale slaapplaats van 150x200 cm waarbij de volledige breedte van het busje wordt benut. Het accupakket van 77 kWh zorgt voor een rijbereik van rond de 350 km. Sinds kort is er ook een versie met 25 cm langere wielbasis. Met zijn zwaardere accu van 86 kWh heeft de verlengde variant een bereik van 485 km. Ook komt er een hefdakoptie voor meer stahoogte en een extra slaapgelegenheid voor nog eens 2 personen. Optioneel verkrijgbaar, voor € 5.995, is de Tonke Buzz Module. Dit is een keukenunit met een tweepits inductieplaat, veel bergruimte en een ruime compressor koelkast. Door een handig schuifsysteem kan het kokkerellen zowel binnen als buiten gebeuren. Ook kan de module gemakkelijk uit de camper gehaald worden waardoor de e-camper ook voor andere doeleinden kan worden ingezet.



Deel dit artikel

Een blauwe Cupra Tavascan rijdt over een weg op ruw terrein
door Mindert Westra 21 maart 2025
Cupra komt met een tweede elektrische auto Tavascan. Het nieuwe model betekent tevens een designlijn voor het merk.
Een geeloranje  Zeekr 7X staat op een ijzige ondergrond met besneeuwde bergen op de achtergrond
door Mindert Westra 27 februari 2025
In korte tijd komt Zeekr met zijn derde model op de West-Europese markt. Wat heeft de elektrische SUV ons te bieden?
Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Lees meer artikelen
Share by: