Wie in bezit is van een benzine of dieselauto en overweegt de overstap te maken naar een volledige elektrische auto heeft vaak nog een aantal bezwaren. Waarvan het grootste bezwaar meestal de laadsnelheid van elektrische auto's is. Ondanks ontwikkelingen zoals de 900V techniek voor de
nieuwe Lucid Air, kan de laadtijd nog altijd een drempel zijn. Het tanken van een brandstof auto is immers in een kleine 5 minuten wel achter de rug. Speciaal voor deze groep mensen is Ford volop in ontwikkeling. En daarbij maakt het progressie. Flinke progressie, zo blijkt nu. Het merk vraagt zelfs een patent aan op een 'extra snelle laadkabel'. Hoe werkt dat? Dat legt Purdue University uit in onderstaande video.
Een extra snelle laadkabel, hoe werkt zoiets? Nou, voor het opladen van een elektrische auto zijn er verschillende opties. Uiteraard hebben we deze opties op Autovanmorgen al eens uitgebreid onderhandeld. Mocht je het even gemist hebben geven we hierbij de verkorte versie. Allereerst kun je opladen middels wisselstroom. Afhankelijk van het voertuig kan dit met een laadvermogen oplopend tot 22 kW. Voor wie meer haast heeft kan gebruik maken van een snellader waar geladen kan worden middels gelijkstroom (DC). Hierbij zijn veel hogere laadvermogens haalbaar.
Het snelladen van een voertuig kent echter één groot probleem en dat is hitte. Hoe hoger het laadvermogen hoe hoger de temperaturen oplopen. Niet iets dat je wilt tijdens je laadpauze. Nu is het met de huidige laadpalen en laadkabels best goed geregeld maar men wil sneller laden dus zullen er nieuwe technieken ontwikkeld moeten worden. In samenwerking met Purdue University heeft Ford daarom een vloeistof gekoelde kabel ontwikkeld die - in theorie - een hoger laadvermogen moet kunnen halen zonder dat de temperaturen oplopen.
De nieuwe
laadkabel maakt gebruik van vloeistofkoeling waarbij de vloeistof is omgezet in damp waardoor er meer warmte opgenomen kan worden dan bij conventionele vloeistof gekoelde kabels, aldus Ford. Voor de laadkabel heeft Ford nu patent aangevraagd. Helemaal nieuw is een gekoelde kabel overigens niet. Ook andere snelladerfabrikanten maken
gebruik van vloeistof gekoelde kabels. Veel fabrikanten adviseren tevens het gebruik van gekoelde kabels bij laadvermogens hoger dan 150 kW. Op de gekoelde kabel van Ford moeten we nog wel eventjes wachten. Het merk geeft te kennen dat het nog minimaal twee jaar gaat testen voordat de laadkabel mogelijk op de markt komt.