Blog Layout

28 november 2024

Solid State batterij heeft verbluffende laadsnelheden

De technologische ontwikkelingen van de accu staan niet stil. Als belangrijke en kansrijke optie wordt de Solid State Battery aangeprezen. Hoewel de eerste productielijnen al in 2024 zijn ingericht, verwacht de EV-industrie toch zeker nog zeker 4 jaar nodig te hebben voordat de Solid State batterij op grote schaal wordt uitgerold. Verwachting is wel dat de Solid State batterij gaat doorbreken. Veel fabrikanten, zoals Volkswagen, Nissan, Stellantis, Toyota, Honda en Chery beschouwen deze  batterij als de nieuwe generatie accu en investeren fors. Men verwacht veel van de Solid State. Niet alleen vanwege zijn lagere kostprijs en een veel groter bereik, ook schijnt de batterij veel veiliger te zijn. De eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat er ook producenten zijn die nog even aan de zijlijn blijven. Daar is Renault weer een goed voorbeeld van, hoewel de Franse fabrikant op een andere manier investeert in efficiënte boordladers.

Solid State Battery oftewel de vaste stoffen batterij

Vaste stoffen batterij, of droge batterij, zo wordt de Solid State Battery ook wel genoemd. Hij is haast gelijk aan de lithiumbatterijen met het belangrijke verschil dat vloeibare delen zijn verwijderd waardoor een vaste elektrolyt overblijft. Verwijdering van de vloeibare delen geeft veel voordelen:

 

  • er ontstaat extra ruimte voor opslagcapaciteit.
  • die extra ruimte geeft de elektronen in de accu meer bewegingsvrijheid waardoor de accu veel sneller laadt
  • aanzienlijk minder brandgevaar
  • omdat het brandgevaar vrijwel ontbreekt is ook een warmtemanagementsysteem niet meer nodig. Samen met de ontbrekende vloeistof zorgt het voor een stuk lager gewicht van de accu.
  • De accu wordt veel minder heet wat in de winter voor een aanzienlijke verbetering van de actieradius zorgt. Een rijbereik van 1200 km behoort tot de mogelijkheden!
  • De accu kan veel vaker geladen worden, waarmee de levensduur van de accu behoorlijk wordt verlengd.
  • Er is minder materiaal en energie nodig om een solid state batterij te produceren, wat een concrete CO2-besparing betekent.

 

Helaas loopt de ontwikkeling nog te veel tegen technologische beperkingen aan waarvan de belangrijkste is bdat het niet goed lukt alle vloeistof uit de batterij te verwijderen. Door temperatuurverschillen ontstaan dan haarscheurtjes.

Chery Automobile

Solid State Batterij van Chery

Het Chinese Chery Automobile schijnt het verst te zijn in deze ontwikkeling. Het brengt onder de naam ‘Kunpeng’ drie nieuwe solid state-batterijen op de markt die binnen vijf minuten 400 kilometer aan bereik kunnen halen. De nieuwe batterijreeks bestaat uit drie typen: vierkante lithium-ijzerfosfaatbatterijen, vierkante ternaire lithiumbatterijen en grote cilindervormige ternaire lithiumbatterijen. De drie stroombronnen beschikken over een 6C-snellaadfunctie, waardoor ze hypersnel kunnen laden. De 'C' zegt iets over de batterijgrootte en het laadvermogen. Bij 1C kan een batterij van 80 kWh maximaal met 80 kW worden opgeladen. Bij 6C kan dezelfde batterij tot 480 kW worden opgeladen. Uiteraard, mits de laadinfrastructuur ook op deze power is berekend. Neem bijvoorbeeld de Ford Mustang Mach-e met zijn accu van 90 kWh. Momenteel laadt hij al op een mooie snelheid van 150 kW. Dat tempo zou met de droge stoffen batterij worden verdrievoudigd! Chery kennen we als de producent van de Omoda 5. We moeten minstens nog tot 2027 wachten voor Chery de EV's met een verbluffende laadsnelheid op de markt zal brengen.

Solid State Battery wordt zeer goedkoop

De verwachting is dus dat de vaste stoffen batterij rond 2027-2028 kan worden geleverd tegen een veel lagere prijs. Een reductie naar €70 per kWh zou moeten kunnen worden gehaald. In de periode daarna kan de prijs nog verder zakken naar €60 per kWh. Deze bedragen zijn ongeveer de helft van wat een EV-accu vandaag de dag per kWh doet. Mocht de Solid State batterij succesvol worden zal de EV snel goedkoper zijn dan de brandstofauto.


Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Pininfarina Battista rijdt door de bergen langs een inham
door Mindert Westra 5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
Een blauwe Volkswagen trekt een retromodel caravan
door Mindert Westra 30 januari 2025
Elektrisch rijden met een caravan is goed te doen. Wat zijn de beste caravantrekkers tegenover een betaalbare prijs?
Lees meer artikelen
Share by: