28 november 2024

Solid State batterij heeft verbluffende laadsnelheden

De technologische ontwikkelingen van de accu staan niet stil. Als belangrijke en kansrijke optie wordt de Solid State Battery aangeprezen. Hoewel de eerste productielijnen al in 2024 zijn ingericht, verwacht de EV-industrie toch zeker nog zeker 4 jaar nodig te hebben voordat de Solid State batterij op grote schaal wordt uitgerold. Verwachting is wel dat de Solid State batterij gaat doorbreken. Veel fabrikanten, zoals Volkswagen, Nissan, Stellantis, Toyota, Honda en Chery beschouwen deze  batterij als de nieuwe generatie accu en investeren fors. Men verwacht veel van de Solid State. Niet alleen vanwege zijn lagere kostprijs en een veel groter bereik, ook schijnt de batterij veel veiliger te zijn. De eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat er ook producenten zijn die nog even aan de zijlijn blijven. Daar is Renault weer een goed voorbeeld van, hoewel de Franse fabrikant op een andere manier investeert in efficiënte boordladers.

Solid State Battery oftewel de vaste stoffen batterij

Vaste stoffen batterij, of droge batterij, zo wordt de Solid State Battery ook wel genoemd. Hij is haast gelijk aan de lithiumbatterijen met het belangrijke verschil dat vloeibare delen zijn verwijderd waardoor een vaste elektrolyt overblijft. Verwijdering van de vloeibare delen geeft veel voordelen:

 

  • er ontstaat extra ruimte voor opslagcapaciteit.
  • die extra ruimte geeft de elektronen in de accu meer bewegingsvrijheid waardoor de accu veel sneller laadt
  • aanzienlijk minder brandgevaar
  • omdat het brandgevaar vrijwel ontbreekt is ook een warmtemanagementsysteem niet meer nodig. Samen met de ontbrekende vloeistof zorgt het voor een stuk lager gewicht van de accu.
  • De accu wordt veel minder heet wat in de winter voor een aanzienlijke verbetering van de actieradius zorgt. Een rijbereik van 1200 km behoort tot de mogelijkheden!
  • De accu kan veel vaker geladen worden, waarmee de levensduur van de accu behoorlijk wordt verlengd.
  • Er is minder materiaal en energie nodig om een solid state batterij te produceren, wat een concrete CO2-besparing betekent.

 

Helaas loopt de ontwikkeling nog te veel tegen technologische beperkingen aan waarvan de belangrijkste is bdat het niet goed lukt alle vloeistof uit de batterij te verwijderen. Door temperatuurverschillen ontstaan dan haarscheurtjes.

Chery Automobile

Solid State Batterij van Chery

Het Chinese Chery Automobile schijnt het verst te zijn in deze ontwikkeling. Het brengt onder de naam ‘Kunpeng’ drie nieuwe solid state-batterijen op de markt die binnen vijf minuten 400 kilometer aan bereik kunnen halen. De nieuwe batterijreeks bestaat uit drie typen: vierkante lithium-ijzerfosfaatbatterijen, vierkante ternaire lithiumbatterijen en grote cilindervormige ternaire lithiumbatterijen. De drie stroombronnen beschikken over een 6C-snellaadfunctie, waardoor ze hypersnel kunnen laden. De 'C' zegt iets over de batterijgrootte en het laadvermogen. Bij 1C kan een batterij van 80 kWh maximaal met 80 kW worden opgeladen. Bij 6C kan dezelfde batterij tot 480 kW worden opgeladen. Uiteraard, mits de laadinfrastructuur ook op deze power is berekend. Neem bijvoorbeeld de Ford Mustang Mach-e met zijn accu van 90 kWh. Momenteel laadt hij al op een mooie snelheid van 150 kW. Dat tempo zou met de droge stoffen batterij worden verdrievoudigd! Chery kennen we als de producent van de Omoda 5. We moeten minstens nog tot 2027 wachten voor Chery de EV's met een verbluffende laadsnelheid op de markt zal brengen.

Solid State Battery wordt zeer goedkoop

De verwachting is dus dat de vaste stoffen batterij rond 2027-2028 kan worden geleverd tegen een veel lagere prijs. Een reductie naar €70 per kWh zou moeten kunnen worden gehaald. In de periode daarna kan de prijs nog verder zakken naar €60 per kWh. Deze bedragen zijn ongeveer de helft van wat een EV-accu vandaag de dag per kWh doet. Mocht de Solid State batterij succesvol worden zal de EV snel goedkoper zijn dan de brandstofauto.


Een blauwe Ford Fiesta rijdt over een zandweg in een dorre omgeving
15 april 2025
Wat is shortlease eigenlijk? En wat zijn de voordelen? Alles wat je moet weten over shortlease.
Een gele Fiat Grande Panda rijdt over een zebrapad van een weg aan huizen en een bomenrij
door Mindert Westra 8 april 2025
Fiat komt met de elektrische Fiat Grande Panda. Wat weten we van dit model dat zich baseert op het iconische Panda uit de jaren 80?
Vooraanzicht van een gele Fiat Grande Panda die voor een groot wit gebouw staat
door Mindert Westra 4 april 2025
Steeds meer EV's worden betaalbaar. Welke elektrische auto's zijn goedkoop? Wat is de Top10 modellen met de laagste prijs.
Een blauwe Cupra Tavascan rijdt over een weg op ruw terrein
door Mindert Westra 21 maart 2025
Cupra komt met een tweede elektrische auto Tavascan. Het nieuwe model betekent tevens een designlijn voor het merk.
Lees meer artikelen