Blog Layout

28 juli 2022

Sono onthult de productieversie van de Sion

Het is eindelijk zover! Sono Motors heeft de productieversie van hun eerste SEV ( Solar Electric Vehicle ) Sion onthuld. Na jaren van ontwikkeling is de elektrische zonneauto van het Duitse merk klaar voor levering. De start-up bracht in 2016 voor het eerst haar plannen naar buiten over een compacte, betaalbare elektrische hatchback. Niet alleen moest de auto voor vrijwel iedereen betaalbaar zijn, de Sono Sion kon ook op aandacht rekenen doordat de auto een groot deel van de energie uit zonnecellen wist te halen. Zo kan Sono zijn positie aanhouden als één van de producenten van auto's met zonnepanelen daken.

Sono Sion specificaties

Voor de uitstraling hoef je de Sono Sion niet te kopen. Om de techniek wel degelijk. Door die geïntegreerde zonnepanelen over vrijwel alle kunststof carrosseriepanelen is de Sion met recht een technisch hoogstandje te noemen. En anders dan onze Nederlandse trots Lightyear is de Sono Sion zeer betaalbaar. Dankzij die ingebouwde zonnepanelen zou de auto een groot percentage van de benodigde energie zelf kunnen opwekken. En dat geldt zowel bij stilstand als tijdens het rijden.


De auto had in eerste instantie een 54 kWh grote batterij. Het innovatie automerk liet weten een flink bedrag te hebben binnengehaald met crowdfunding, waardoor het mogelijk werd een versie uit te brengen met een concurrerende accupakket van 54 kWH, genoeg voor een actieradius van 305 kilometer. Snelladen is mogelijk tot 74 kW en de elektromotor levert een vermogen van 163 pk en 270 Nm. De elektrische hatchback wordt in staat geacht een topsnelheid te halen van van 140 km/u te halen.


Dankzij de zonnepanelen haalt de wagen een extra bereik op van 100 tot wel 250 km per week. Op de korte ritten is de EV dus eigenlijk zelfvoorzienend! Stel je voor, ritjes maken in de buurt zonder ooit te hoeven laden. Hoe gaaf is dat! Maar ook voor de lange afstanden is de extra range toch mooi meegenomen. Je elektrische auto laadt terwijl het rijdt (bij zonnig weer). En wanneer de auto overdag buiten geparkeerd staat op het werk heeft ook voordelen, want de auto laadt ook terwijl hij stil staat.

Sono Sion actieradius

Uiteraard is ook gedacht aan andere manieren om de elektrische hatchback op te laden. Standaard krijgt de Sono Sion een 11 kW AC-boordlader aangemeten. Deze is niet alleen in staat om de auto op te laden maar ook te ontladen. De Sion krijgt dus een vehicle-to-load (V2L) laadsysteem, die het mogelijk maakt beschikbare stroom uit de batterij voor andere apparaten aan te wenden. Een goed voorbeld is de elektrische fiets, die bijvoorbeeld op de camping even wordt bijgeladen. Aan de snellader heeft de Sion een laadvermogen van 75 kW.

Interieur en prijs Sono Sion

Ook aan de binnenzijde herkennen we het minimalistische design. Op het dashboard treffen we twee grote schermen. De eerste betreft een 8 inch scherm met alle informatie voor de bestuurder. Het tweede scherm meet 10 inch en is centraal geplaatst op het dashboard. Om het interieur wat op te fleuren heeft Sono afgekeken bij Rolls Royce. Jazeker, hetgeen je op de persfoto's ziet is mos. En nee, je hoeft het geen water te geven. Een leuke gimmick. Verder geeft Sono aan dat stoelverwarming voor beide voorstoelen standaard is, evenals zes luidsprekers en een in delen neerklapbare achterbank. De bagageruimte heeft een inhoud van 650 liter, klap je de stoelen op dan heb je de beschikking over 1250 liter. 


Maar wat gaat deze innovatieve auto kosten? Ook daar weet de topman iets over te melden. Eerder werd gemikt op een prijs van rond de 20.000 euro. Gezien de inflatie lijkt dat niet te gaan lukken. Desalniettemin is de Sono Sion best een aantrekkelijke deal. De Sono Sion is beschikbaar vanaf 25.126 euro. Wanneer we de eerste exemplaren op de weg kunnen spotten is nog niet helemaal duidelijk.

Levering Sion volgt pas in 2023

Medio 2023 gaat de Sion in productie. Mocht je de aanschaf van deze (deels) rechtstreeks door de zon aangedreven auto overwegen, wordt je geduld dus op de proef gesteld. De doelstelling is om het eerste productiejaar 40.000 stuks te leveren. Echter er is al fors ingeschreven (gereserveerd) voor dit mooi stukje innovatie. Al 20.000 consumenten zijn je voorgegaan.


Ook publiceert Sono Motors regelmatig over orders van grotere partijen. Zoals ook deze week waarin een uitbreiding van een reservering naar 12.600 auto's door automobielplatform FINN is aangekondigd. De eerste oplevering hiervan volgt pas in 2024 voor slechts 100 stuks. Financieel gaat het Sono Motors alvast voor de wind. Voor elke reservering van de consument is een aanbetaling van EUR 2000 verplicht. Hierdoor harkt het bedrijf nu al 40 miljoen binnen. En dan moet er nog geproduceerd worden. Tegen een nieuwwaarde van rond de EUR 25.000 kan men alvast een toekomstige opbrengst inboeken van ruim 500 miljoen. Uiteraard staan hier miljarden investeringen aan ontwikkelingskosten tegenover, die nog wel terug moeten worden verdiend.

Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Pininfarina Battista rijdt door de bergen langs een inham
door Mindert Westra 5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
Een blauwe Volkswagen trekt een retromodel caravan
door Mindert Westra 30 januari 2025
Elektrisch rijden met een caravan is goed te doen. Wat zijn de beste caravantrekkers tegenover een betaalbare prijs?
Lees meer artikelen
Share by: