Vanuit verschillende wegen probeert de Nederlandse overheid elektrisch rijden te stimuleren zoals flinke
bijtellingsvoordelen voor elektrische auto’s. Lange tijd bleef het voor particuliere kopers stil rond andere financiële voordelen of subsidies. Afgelopen jaar en vorig jaar konden particulieren echter gebruik maken van
aankoopsubsidie op een nieuwe en gebruikte auto. De subsidiepot voor zowel de nieuwe occasions als de occasions zijn helemaal leeg. Hoe nu verder?
Aanvankelijk zou de pot met geld, ruim €13.500.000, tot het einde van dit jaar beschikbaar zijn. Door de enorme populariteit van gebruikte elektrische auto’s is het potje sinds vandaag helemaal leeg. En dat is niet zo vreemd. Steeds vaker worden auto’s met een stekker aantrekkelijk voor de particuliere koper.
De vanaf prijzen dalen, het aanbod neemt flink toe en de eerste elektrische auto’s komen nu beschikbaar op de occasion markt. Combineer dat met een aankoopsubsidie van €2000 en een flinke besparing op brandstofkosten en menig Nederlander wil een EV wel overwegen. De aankoopsubsidie voor particulieren, die bestond uit €4.000 voor een aankoop, was al binnen een week volledig op.
Maar hoe nu verder? Nou, het potje is leeg dus aanspraak maken op de subsidie is niet langer mogelijk. Althans, niet dit jaar. Gelukkig vult de overheid de
subsidiepot op 1 januari 2022 weer aan. Sterker nog, het budget zal worden verhoogd naar €18.500.000. Welke invloed dit gaat hebben op de verkoop van gebruikte elektrische auto’s tot 1 januari is nog niet bekend. Wat we wel weten is dat in het afgelopen jaar ruim 6.750 gebruikte elektrische auto’s met subsidie zijn aangeschaft. Vorig jaar stond de teller nog op ‘slechts’ 3.000 occasions. Ruim een verdubbeling dus. De regeling met subsidie zal nog doorlopen tot eind 2025.