Tesla komt binnenkort met een verbeterde versie van de Tesla Model 3. Het meest verkochte model van de Amerikaanse autofabrikant krijgt een hoger bereik en een aantal aanpassingen aan binnen- en buitenkant. Ondanks een paar aantrekkelijke verbeteringen aan het model blijft de prijsstijging beperkt. Daarmee blijft Tesla de druk opvoeren richting zijn concurrenten. De verwachte oplevering van de upgrade ligt ergens eind oktober of begin november.
De populariteit van het maakt maakt dat er al veel gesproken en geschreven is. Vandaag doen wij ook een duit in het zakje.
De Model 3 heeft een normale versie met achterwielaandrijving en een Long Range-variant (dual motor; 4-wiel aandrijving). Beide varianten krijgen een groter actieradius (WLTP). Het bereik van de AWD-versie gaat van 420 km naar 513 km. Het verbeterde rijbereik van de RWD is zelfs nog iets meer. Deze gaat van 505 km naar 629 kilometer. Met name de verbeterde aerodynamica zorgt ervoor dat de elektrische auto een nog grotere afstand af kan leggen. De ontwikkeling die je hier ziet is dat het verschil in rijbereik tussen brandstof en elektrisch steeds kleiner wordt. Een andere verandering aan de buitenkant zijn de achterlampen en koplampen. De koplampen lopen zijn wat platter aangezet waardoor het een krachtigere uitstraling krijgt. Ook zijn er twee nieuwe kleuren toegevoegd. Voor een meerprijs van € 2.000 kan er gekozen worden voor de Ultra Red of Stealth Grey.
Ook aan het interieur zijn enkele aanpassingen doorgevoerd. Om te beginnen geeft de fabrikant aan dat het nog stiller is in de auto door het glas te voorzien van een geluiddempende werking. De passagiers achterin krijgen een eigen 8-inch multi-mediascherm waar ook de airconditioning mee bediend kan worden. Verder zijn de hendels achter het stuur weggewerkt. De bediening is overgebracht naar het stuur. Over het stuur gesproken, blijkbaar voldoet het Yoke-stuur minder goed. Tesla moet zich de minder goede ervaringen met dit stuur hebben aangetrokken, want bij deze upgrade is er weer voor het ronde stuur gekozen.
De Model 3 is geen uitblinker op het gebied van personalisatie. Er zijn ontzettend weinig kleuren, velgen en opties te kiezen. Daarnaast is de auto uitsluitend leverbaar als sedan. Technisch identiek wordt ook de alsmaar in prijsverlaagde Model Y. Een andere carroserievorm, zoals een stationwagen, hatchback of cabrio op basis van de Model 3 ontbreekt nog altijd. Tesla lijkt geen grote plannen te hebben om de auto ook als stationwagen te gaan leveren. Andere merken bewijzen dat een elektrische stationwagen toch prima kan bijdragen aan de verkoopcijfertjes.
Ondanks dat Tesla geen aanstalten lijkt te maken met een extra praktische Model 3 is het wel interessant om te zien hoe een dergelijke auto er uit zou kunnen zien. En daar komen designers om de hoek kijken. Sugar Design heeft een digitale versie van de Tesla Model 3 als hatchback weten te maken. Of als stationwagen. Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt. Het resultaat mag er best zijn. Oneerbiedig gezegd zien we een Tesla Model 3 met een andere daklijn. Daar doen we het ontwerp eigenlijk mee te kort. Het is gewoon een hele gave creatie die ook door Tesla zelf gedeeld had kunnen worden. De extra ruimte geeft de Model 3 een herkenbaar gezicht maar maakt het tevens direct een hele nieuwe auto. Dus zal Tesla mogelijk toch eens een stationwagen overwegen?
Alle varianten van de Model 3 hebben de mogelijkheid tot AC-laden, bijvoorbeeld voor thuisladen, en DC-laden. Om de Tesla Model 3 op te laden aan een laadpaal is een laadkabel nodig. De elektrische auto kan opladen met een maximaal laadvermogen van 11 kW (3 fase, 16A) en heeft een type 2 aansluiting. Om de auto zo snel mogelijk te laden is het advies om gebruik te maken van een 11 kW (3x16A) Type 2 naar Type 2 laadkabel of een 22 kW (3x32A) Type 2 naar Type 2 laadkabel. Door gebruik te maken van een dergelijke oplaadkabel is het mogelijk om de Tesla Model 3 binnen 5 uur en 15 minuten te laden.
De Tesla Model 3 Long Range Dual motor heeft hetzelfde laadvermogen en gebruikt dezelfde laadkabel. Dankzij een groter accupakket duurt het opladen wel iets langer. Om de Long Range Dual Motor volledig op te laden dien je 8 uur en 15 minuten geduld te hebben. Deze laadtijd geldt ook voor de snellere Tesla Model 3 Performance.
In principe volstaat een 11 kW laadkabel voor de Amerikaanse auto. Echter kan een 22 kW laadkabel geen kwaad en heeft het geen invloed op de laadsnelheid.
Soms komt een langzame laadtijd voor. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende is het gebruik van een verkeerde laadkabel met een te laag laadvermogen. Wanneer je de Tesla Model 3 laadt met een 1-fase laadkabel (3,7 kW of 7,4 kW) kan het maximale laadvermogen van de auto niet worden bereikt omdat de laadkabel geldt als beperkende factor. De oplossing is het gebruiken van de juiste laadkabel met het juiste laadvermogen. Ook externe factoren zoals het weer en de buitentemperatuur kunnen invloed hebben op de laadtijd. Let bij de aanschaf van een thuislader ook goed op het gewenste laadvermogen.
De RWD-versie van Tesla's besteller is te krijgen vanaf € 42.990. De Long Range variant gaat voor een bedrag vanaf € 50.999 over de toonbank. Ook hierin zie je de prijsverlagingsstrategie van Tesla terug. Daar waar een upgrade in de autobranche vaak werd aangegrepen om de prijzen stevig te verhogen valt het nu alleszins mee. Door de upgrade is de instapversie zo'n 1.000 euro duurder is geworden en de Long Range min of meer gelijkgebleven.