De sceptici wisten het zo goed. Een elektrische truck, dat kon niet. Te duur, te laag bereik en geen laad-infrastructuur. Maar de ontwikkeling van de batterij voor elektrische vrachtwagens gaat hard. En Tesla-baas Elon Musk heeft al vaker aangetoond dat niets onmogelijk is, zolang je er maar voor gaat. Tesla is gestart met de productie van zijn eerste elektrische vrachtwagen, de Tesla Semi. De autofabrikant wil de eerste vrachtwagens in december aan Amerikaanse klanten leveren. De komt van de Tesla Semi toont aan dat de e-truck markt definitief is doorgebroken.
Tesla was er vroeg bij toen het de
productie van de elektrische truck aankondigde. Daarna was het een poosje stil. Maar Tesla staat niet meer alleen in de ontwikkeling van de e-truck. Wellicht is het zelfs ingehaald door Volvo. Het Zweedse concern levert al e-trucks voor de Europese markt en met grotere aantallen dan Tesla. Dit jaar zouden de eerste 15 Tesla Semi’s van de band rollen. Of dat nog lukt is de vraag. Het concern Pepsi heeft 100 elektrische trucks besteld.
De wagens zijn vooral voor het regionaal vervoer (VS) geschikt. Voor de lange afstanden zijn de batterijen nog voldoende doorontwikkeld. De pakketten zijn met 4000 tot 6000 KG nog te zwaar en te groot. Toch is ook een e-truck voor de lange afstanden een kwestie van tijd. Het bereik van de Tesla Semi ligt rond de 800 km. Het trekt in 25 seconden op van 0 naar 100. Het energieverbruik is 125 kW per 100 km. Snel laden, niet onbelangrijk voor de trucker, kan het voertuig ook. Bij de Tesla Semi Chargers laadt laadt de batterij op tot 70% in 30 minuten.
Wat betreft de range belooft Tesla twee varianten. Het instapmodel moet 480 kilometer op een volle lading verder komen. De actieradius van het topmodel bedraagt 800. Wat we nog niet wisten is de sprinttijd van de elektrische vrachtwagen. De Tesla Semi Truck schiet in 25 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat lijkt tegen te vallen maar Tesla praat hier over de sprinttijd met een vol beladen vrachtwagen van ruim 37 ton! Het energieverbruik is verassend laag. De enorme elektrische truck verbruikt slechts 1,25 kWh per kilometer. Ook moet een helling van 5% gemakkelijk te trotseren zijn.
Een onderzoek van PWC consultancy wijst uit dat men rond 2030 verwacht dat een derde van de trucks elektrisch aangedreven zullen zijn. Voor een groot deel in navolging van Europese regelgeving om de uitstoot in 2030 met 30% te verminderen. Met subsidies uit Europa moeten transportbedrijven verder worden overgehaald de stap richting elektrificatie te maken. Omdat tijd geld is voor de truckersmarkt moet er nog veel sneller kunnen worden geladen. Er is een joint-venture opgericht waar de transportsector hier zelf werk van gaat maken. Er moet een laadnetwerk van 1700 laadpunten voor trucks komen waar laders met een laadcapaciteit van maar liefst 3,3 mW kunnen laden. Tesla komt met een eigen trucklaadnetwerk. Typisch Tesla.
Opmerkelijk nieuws kwam nog naar buiten over het ontbreken van de reserveer-button op de website en het verdwijnen van de geschatte prijzen. Eerder konden geïnteresseerde Semi-bestellers een reservering plaatsen voor het basismodel die ongeveer 150.000 Amerikaanse dollars moest kosten. Het topmodel ging weg voor een bedrag van 180.000 dollar. Beide prijzen en de mogelijkheid tot reserveren is echter van de website verdwenen. We gokken dat dit te maken heeft met een aankomende prijsstijging. De prijzen van zo'n beetje alles is de afgelopen maanden flink opgelopen, dit heeft ook zijn uitwerking op de Tesla Semi. Of Tesla de Semi daarom voor de eerder vermelde prijzen kan aanbieden is daarom hoogst onzeker. We verwachten dat de nieuwe prijzen vlak voor de productiedatum weer online zullen komen.