Toyota bracht een statement naar buiten over zijn nieuwe strategie met betrekking tot elektrische voertuigen. Het was nodig na veel kritiek op de bescheiden positie die Toyota op EV-gebied momenteel inneemt. Met name milieugroeperingen en groene investeerders uitten hun onvrede. Als reactie zegt Toyota toe de komende negen jaar ongeveer EUR 70 miljard te willen investeren in geëlektrificeerde voertuigen, waaronder EUR 35 miljard in volledig
elektrische batterijtechnologieën.
Een nieuwe boost van Toyota is hard nodig. Neem de Nederlandse verkoopcijfers in oktober. Toyota staat bij de brandstofauto’s bovenaan in de top10 best verkochte merken, terwijl het niet eens voor komt in de Top10 bestverkochte EV’s. Terecht dus dat het Japanse autoconcern gaat voor een nieuwe strategie, of op zijn minst een herijking. Daarbij zet het Tesla neer als benchmark. Een opmerkelijke keus gezien juist Toyota tot 2017 een groot aandeel heeft gehad in de ontwikkeling van Tesla.
Omdat Toyota lang heeft gedacht dat de EV-tak gematigd zou groeien ontwierp het het e-TNGA-platform waarop zowel brandstofauto’s, als hybride als EV’s werden gebouwd. De eerste elektrische auto van Toyota op basis van e-TNGA was de cross-over bZ4X die begin dit jaar werd uitgerold. Maar de gematigde groei bleek een misvatting en dwingt Toyota tot het doorvoeren van strategische veranderingen. Een mogelijke verandering is de elektrische auto los te koppelen van het e-TNGA en er een eigen EV-platform voor te ontwikkelen. Groot nadeel is dit het veel tijd gaat kosten. Tijd die Toyota niet heeft gezien de achterstand ten opzichte van de concurrentie. Een andere mogelijkheid is innovatie. Toyota denkt de grootte en het gewicht van een EV-batterijpakket te verminderen en de kosten te kunnen verlagen. Hiermee zou het zich sterk kunnen onderscheiden. Toyota is groot en kapitaalkrachtig genoeg om de achterstand in te lopen. Wij zijn benieuwd naar de te verwachten ontwikkelingen en waar Toyota over een jaar staat.