Blog Layout

jul. 27, 2023

Veiligheid elektrische auto | hoe zit het met het brandgevaar?

Ernstig nieuws deze week komt van de Waddenzee. Een schip met elektrische auto's staat in brand. Vermoedelijk ligt de oorzaak aan een brandende accu van een elektrische auto, maar dat is nog niet zeker. Wel heeft het schip een aantal elektrische auto's aan boord waarvan de accu's inmiddels in brand staan. Het gaat dagen, zo niet weken duren voordat het vuur helemaal is uitgedoofd. Autofabrikanten maken de elektrische auto telkens veiliger. Elektrische auto's voldoen aan de strenge veiligheidseisen. Desondanks is er is veel te doen over de (brand)veiligheid van de elektrische auto. Hoe verhoudt een EV zich ten opzichte van een brandstofauto op het gebied van veiligheid? Kan de accu zomaar in de brand vliegen? Is het opladen wel veilig?

Veiligheid elektrische auto, hoe meet je dat?

Het is een veelbesproken onderwerp van de afgelopen jaren: de veiligheid van elektrische auto's bij een ongeval. Grote koppen in het nieuws vertelden ons over spontaan ontbrandende batterijen en grote risico's tijdens het opladen in parkeergarages. Maar klopt dat wel? Om antwoord te geven op die vraag bekijken we eerst de Europese standaard over voertuigveiligheid. Deze veiligheid wordt getest aan de hand van crashtest. Iedere geteste auto krijgt een beoordeling aan de hand van sterren. Vijf sterren is voor ieder voertuig is maximaal haalbare. Auto's worden in Europa getest voor de Euro NCAP (New Car Assessment Programme). In scenario's worden verschillende testen met variabele snelheden uitgevoerd om zo de werkelijkheid zo veel mogelijk na te bootsen en de veiligheid van iedere auto goed te kunnen beoordelen. Het aantal sterren geeft uiteindelijk weer hoe veilig de auto is. In het kort: hoe meer sterren, hoe beter de veiligheid. Kijken we naar de beoordeling van elektrische auto's die vandaag de dag verkrijgbaar zijn valt het op dat deze vrijwel allemaal de hoogste score hebben gekregen van Euro NCAP. De Renault Zoe, Nissan Leaf, Tesla Model 3 en Audi e-tron kregen allemaal vijf sterren. De score betekent dat de auto's erg veilig zijn zoals bij aanrijdingen. Daarnaast zijn ze uitgerust met voldoende technologie om een ongeval te voorkomen, bijvoorbeeld een noodremsysteem. Aan de hand van de testen kun je concluderen dat elektrische auto's bij een ongeval net zo veilig zijn als auto's op benzine of diesel.

Veiligheid test met de spijkerpenetratietest

Een andere methode om de brandveiligheid van een batterij te testen is de spijkerpenetratietest. Bij deze test wordt een ijzeren pin met veel power door een batterij geslagen om te testen of de batterij vlam vat. Hiermee wordt als het ware een botsing nagebootst. Het Chinese BYD zegt dat men met hun blade-batterij de test het beste van alle elektrische merken doorstaat.

Een brandende accu. Dat is toch niet veilig?

Elektrische auto's zijn natuurlijk anders opgebouwd dan brandstof auto's. Autofabrikanten steken veel tijd en geld in de ontwikkeling van een veilig batterijpakket. Komt het toch tot een aanrijding waarbij het batterijpakket kapot is dan is een elektrische auto wel een stuk complexer voor bergers dan een reguliere auto. En zoals uit het nieuws van deze week blijkt kan het onheil ook uit een andere hoek komen. De Lithium-ion batterijen in het accupakket van een elektrische auto kunnen vlam vatten zonder dat er een vonk voor nodig is. Dit kan enkel gebeuren wanneer de Lithium Ion-batterij geraakt is en er hitte vrijkomt. Doordat de batterijen gevoelig zijn voor de hitte kan kortsluiting ontstaan. Als de accu dan te heet wordt kan het zorgen voor ontbranden van een cel. Dit kan op z'n beurt een kettingreactie veroorzaken waarbij alle cellen gaan branden. Dit kan zelfs uren later nog gebeuren na het ongeval. Een accu die eenmaal brandt kan uren tot soms dagen door branden. 


Branduitbraken van een elektrische auto komt zelden voor. Maar als het gebeurt haalt het ook het nieuws. Dit brengt  de beeldvorming op gang dat elektrische auto's vaak in brand staan. Gelukkig gaan autofabrikanten stug door met het nog verder verbeteren van de brandveiligheid. Fabrikanten zoals Tesla en Nissan hebben een circuit ingebouwd dat de batterij uitschakelt wanneer de spanning boven de veilige limieten uitkomt. Daarnaast dienen batterijen ongevallen bij bepaalde snelheden te kunnen doorstaan zonder schade te veroorzaken. De brandweer krijgt in Nederland steeds vaker te maken met strenge protocollen voor elektrische auto's om zo de veiligheid te waarborgen en ook bergers leren gaandeweg om te gaan met een gecrashte elektrische auto. Ook komen steeds meer middelen beschikbaar om een brandende accu te doven (lees: af te koelen), zoals een bluscontainer.

Een brandende accu kan gedoofd door de EV in water onder te dompelen

Hoe veilig is het opladen van een elektrische auto?

Ook als het gaat over het opladen van een elektrische auto moeten fabrikanten voldoen aan strenge eisen. In Nederland zijn enkel openbare laadpalen toegestaan die opladen volgens Mode 3. Met deze Mode 3 komt er alleen spanning te staan op de laadkabel wanneer deze correct is aangesloten op de auto. Daarbij zijn laadpalen veelal uitgerust met extra veiligheidsmaatregelen zoals een overstroombeveiliging en temperatuursensoren. Het opladen volgens Mode 3 verloopt via een communicatieprotocol. Indien de stekker onverwachts wordt verwijderd zal het opladen stoppen. Je kunt het opladen veiliger maken door een goede kwaliteit laadkabels en laadpalen te gebruiken die volgens de Europese norm zijn gebouwd en gekeurd. Gebruik daarnaast een laadkabel altijd op de juiste manier en gebruik geen verlengstukken.



Deel het artikel


Een rode Renault Scenic E-Tech rijdt door een heuvelachtig landschap
door Mindert Westra 16 mei, 2024
De Europese prijs van de auto van het jaar 2024 gaat naar de Renault Scenic. Wat maakt deze auto zo bijzonder?
Tesla Model S Yoke-stuur
door Mindert Westra 09 mei, 2024
Dankzij de Tesla is de elektrische auto duidelijk op de kaart gebracht. In deze blog gaan we in op alle modellen die Tesla in Nederland heeft uitgebracht.
De voorkant van een Volkswagen ID.7 Tourer die geparkeerd staat voor een muur van stenen
door Mindert Westra 07 mei, 2024
We kunnen weer een nieuwe elektrische stationwagon verwachten. Dit is de Volkswagen ID.7 Tourer. En relatief gezien is hij niet duur.
03 mei, 2024
Het gebeurt altijd een ander, maar het zal je maar gebeuren. Je wint een auto! Wel zit je dan vast aan een aantal contractvoorwaarden.
Meer artikelen
Share by: