Blog Layout

jun. 16, 2021

Strijd tussen benzine BMW M3 sedan of elektrische BMW i4 M50

Wie 10 jaar geleden had gezegd dat BMW op de proppen zou komen met een volledig elektrische BMW M zou voor gek worden verklaard. Maar tijden veranderen. De transitie naar elektrische auto's gaat in sneltreinvaart en zelfs de sportieve topmodellen van premium merken kunnen niet achterblijven. Daardoor bevinden we ons in een opvallende situatie. Naast de oerdegelijke benzine slurpende BMW M3 heeft het merk ook de volledig elektrische BMW i4 M50 in de prijslijsten staan. Tijd voor een vergelijk.

De strijd tussen benzine en elektrisch

Toegegeven, iemand die in de markt is voor een brullende 6-cilinder met verbluffende prestaties zal de i4 M50 wellicht niet eens overwegen. Toch lenen de beide M-modellen zich perfect voor een vergelijk. Zie het als een vergelijk tussen heden en verleden.


Begin deze maand konden we kennismaken met de gloednieuwe BMW i4. De elektrische sedan komt met de herkenbare grote grille en een volledig elektrische aandrijflijn. BMW maakt van de gelegenheid gebruik om direct het eerste elektrische BMW M-model aan de wereld te tonen. De BMW i4 M50 is een feit. Met de nieuwe BMW M3 konden we al eerder kennis maken. In september trokken de Duitsers de doeken van de topversie van de 3-serie reeks. De liefhebbers konden hun hard ophalen toen het merk trots aan de wereld deelde dat de dikste 3-serie naast een 8-traps automaat ook beschikbaar zou komen met een handbak.

BMW i4 M50 vooraanzicht

Afmetingen BMW M3 sedan en BMW i4 M50

Laten we beginnen met vergelijken. Beide auto's zijn verkrijgbaar als sedan en bieden ruimte aan 5 personen. De volledig elektrische BMW i4 M50 heeft een wielbasis van 2656 mm, daarmee is de auto kleiner dan de M3, die een wielbasis van 2.857 kent. Wat betreft lengte schelen de twee power-sedans een stuk minder van elkaar. De i4 M50 meet 4.783 mm in de lengte ten opzichte van 4.794 mm bij de M3. De breedte en hoogte verschillen evenmin slechts een paar millimeter. De i4 M50 is 1.448 mm hoog en 1.852 mm breed terwijl de M3 1.433 mm hoog en 1.903 mm breed is. Een opvallend verschil is de inhoud van de bagageruimte. Ondanks de aanwezigheid van de elektromotoren die flink wat ruimte innemen scheelt het slechts 10 liter aan inhoud ten opzichte van de BMW M3. Waar de M3 het moet doen met 480 liter kofferruimte kun je in de elektrische BMW 470 liter aan spullen kwijt.

BMW i4 M50 linksvoor

Exterieur

De snelle BMW's vertonen redelijk wat overeenkomsten als het aankomt op het exterieur. Hoe kun je de twee wagens herkennen los van het geluid wat de benzinemotor van de M3 produceert? Van de voorzijde is de BMW M3 te herkennen aan de agressief vormgegeven voorbumper met flinke luchtinlaten. Hoewel de BMW i4 M50 ook voorzien is van een ander frontje ten opzichte van de reguliere i4 kent de voorbumper een stuk minder vouwen en lijnen. Een ander groot verschil is de 'open' grille van de M3. Beide auto's hebben de inmiddels kenmerkende grote grille. Echter, bij de M3 zijn de spijlen geopend om lucht naar de motor te trekken voor de nodige koeling. Bij de elektrische i4 M50 is de grille grotendeels gesloten. Verder kennen de auto's bijna gelijke koplampen en hetzelfde spitse neusje. Aangezien de motor van de M3 meer koeling behoeft is de motorkap van de M3 voorzien van luchtinlaten. Bij de elektrische BMW is de motorkap glad en gesloten. Aan de zijkant zijn de verschillen groter. Waar de M3 een typische sedan-daklijn heeft zonder derde achterruit heeft de i4 M50 dat wel. Hiermee krijgt de stekker-BMW een liftback-uitstraling. Daarnaast kent de M3 brede heupen en een prijken de nodige M-badges op de zijkant van de auto.

BMW M3 linksachter

Wel of geen uitlaten?

Het grootste visuele verschil is uiteraard te vinden aan de achterzijde. Waar de M3 is voorzien van vier enorme stortkopers die in staat zijn een geluid produceren waarvan iedere petrolhead zijn nek kan verdraaien moet de elektrische i4 M50 het doen met een stukje plastic. Althans, we nemen gemakshalve even aan dat het hier om plastic gaat. BMW heeft nog getracht de i4 wat stoere looks mee te geven door te werken met wat verchroomde randjes en verhoogde zwarte delen waardoor het optisch net even wat dikker lijkt. Maar zelfs de vervend EV-rijder zal zien dat de M3 de pure kracht aan net even wat meer uitstraalt aan de achterzijde dan de i4 M50.

Het interieur

Over het interieur kunnen we kort zijn. In beide gevallen kenmerkt de auto zich door een echt 'BMW-interieur'. De strakke afwerking en het gebruik van fraaie materialen is terug te vinden in zowel de M3 als de i4 M50. Daarnaast komt het interieur op veel vlakken overeen. De middenconsole met pookknop is bijna gelijk. Waar bij de M3 de startknop in felrood is uitgevoerd is deze bij de i4 M50 blauw. De verschillen zijn merkbaar op de deurpanelen. Het design is iets anders vormgegeven en ook de luchtroosters op het dashboard zijn anders. Verder kenmerkt de elektrische i4 M50 zich door het enorme infotainment touchscherm wat doorloopt van de bestuurderscockpit tot het midden van het dashboard. De M3 maakt eveneens gebruik van digitale schermen maar kent de vertrouwde layout die we kennen van andere modellen van het merk. 

De elektrische BMW i4 M50 zijaanzicht

Specificaties

Dan is het nu tijd voor het echte vergelijk. Namelijk de motoren en de specificaties. De BMW M3 is voorzien van een soepele en heerlijk klinkende 6 cilinder in lijn benzinemotor met 480 pk en 55 Nm koppel. Wie opteert voor de hardcore versie, de BMW M3 competition krijgt de beschikking over 510 pk. Deze ultieme versie zal leverbaar zijn vanaf eind 2021. Dankzij de achterwielaandrijving maakt BMW de M3 wederom tot een echte BMW om flink wat plezier mee te beleven. De purist kan kiezen voor een handgeschakelde versnellingsbak met 6 verzetten. Dit alles is goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,2 seconden en een topsnelheid van 250 km/u.


Weet de elektrische i4 M50 dit feestje te evenaren? Nou en of! De primeur van BMW is voorzien van een duizelingwekkende 544 pk en 795 Nm koppel. In tegenstelling tot de M3 is de elektro-M voorzien van vierwielaandrijving. Een automaat is standaard zoals eigenlijk iedere EV. De accucapaciteit bedraagt 83,9 kWh en de i4 M50 is in staat om binnen 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u te knallen. Pas bij de 225 km/u is de koek op. Wat betreft vermogen verslaat de elektrische BMW i4 M50 de M3 dus snoeihard. Maar of de auto's ook beide kunnen zorgen voor de funfactor en grote grijns valt alleen te concluderen na een uitvoerige rijtest. We houden ons aanbevolen.

BMW M3 rechtsachter

Prijs en actieradius

De actieradius van elektrische auto's is voor velen nogal een dingetje. Tegenwoordig weet vrijwel iedere fabrikant prima waarden neer te zetten. Zo ook BMW. De i4 M50 heeft een actieradius van zo'n 450 kilometer. De M3 zal ongetwijfeld een stukje verder komen op een tank maar verwacht zeker geen zuinige auto. Hoewel de beoogde doelgroep voor een sportieve benzine BMW vast niet veel zou geven om de actieradius van de M3. Een factor die wel doorslaggevend zou kunnen zijn is de prijs. Een 6-in-lijn met handbak, 480 pk en achterwielaandrijving. Tja, dat zijn geen favorieten van politiek Den Haag. De M3 kan daarom rekenen op een flinke BPM toeslag. De vanafprijs komt daarmee uit op een niet malse € 124.376. Een behoorlijke smak geld. Zeker voor de zakelijke rijder die bijtelling moet betalen.


En daar komt dan toch de BMW i4 M50 om de hoek kijken. Dankzij de gunstige bijtelling en, het op papier, ontbreken van uitstoot is het deze keer goed gezind met de BPM waardoor de elektrische BMW i4 M50 verkrijgbaar is vanaf € 73.596. Een flink verschil van ruim 50.000 euro. Voor welke power sedan met sportieve rijeigenschappen kies jij?


Close up van het achterlicht van de Toyota Urban SUV Concept met bewolkte lucht op de achtergrond
door Mindert Westra 25 mrt., 2024
Toyota pakt door met het ontwikkelen van elektrische auto's. Met de Urban SUV laat Toyota een voorproefje zien.
De Volvo EX90 is één van de elektrische auto's die beschikt over vehicle-to-grid
door Mindert Westra 22 mrt., 2024
Vehicle-to-everything is een verzamelnaam van communicatietechnieken met het voertuig. Wat is V2X en waar wordt het gebruikt?
BMW i5 M60. Nieuwe BMW's worden vanaf 2025 standaard voorzien van bidirectionele laadtechnologie.
door Mindert Westra 21 mrt., 2024
BMW gaat vanaf 2025 zijn elektrische modellen standaard voorzien van V2X-laadtechnologie, waarmee vehicle-to-grid en vehicle-to-load mogelijk worden.
De vraag is of deze CHAdeMO-stekker in de toekomst nog lang genruikt gaat worden.
door Mindert Westra 20 mrt., 2024
Vrijwel alle nieuwe EV's in Europa worden voorzien van de CCS-laadtechniek. Wat betekent dit voor de toekomst van CHAdeMO?
Meer artikelen
Share by: