Volkswagen kwam recentelijk in het nieuws met een nieuw concept elektrische auto: de ID.2all. Hiermee geeft Volkswagen een voorproefje van een nieuwe elektrisch aangedreven compacte auto die in 2025 op de markt zal verschijnen. Het ID.2all-concept toont een elektrische auto met buitenmaten van een Polo die van binnen net zo ruim is als een Golf. Met dit nieuwe en vooral goedkopere model wil Volkswagen een breder publiek aantrekken. Dat lijkt te gaan lukken gezien de ID.2all veel te bieden heeft, zoals een groter bereik, tegenover een zeer aantrekkelijke prijs. Het nieuwe model uit de ID-serie zal concurreren met de
Peugeot e-208 en de
Corsa-e.
Het interieur valt op door een strakke vormgeving. Opvallend zijn de Digital Cockpit (27,7 cm), het head-up display en het grote (32,7 cm) touchscreen. De functies van het conceptmodel zijn eenvoudig te bedienen. Voor het geluidsvolume bestaat een aparte knop. De instellingen van het klimaatsysteem zijn afzonderlijk te bedienen. Verder beschikt de EV-concept over een groot glazen panoramadak en elektrisch verstelbare stoelen met massagefunctie.
Het interessante nieuws is vooral dat de prijs volgens Volkswagen onder de 25.000 euro blijft. Met deze vraagprijs zou de ID.2 meteen een hoge positie innemen bij de rangschikking van de goedkoopste elektrische auto. De lage prijs gaat volledig in tegen de trend van alsmaar stijgende prijzen.
Volkswagen belooft ook nog eens een bereik van 450 kilometers (WLTP) voor de ID.2all. Dat is bijna het dubbele van het bereik van de prijsconcurrenten Dacia Spring en Renault Twingo. En dat terwijl de voorwielaangedreven en 226 pk sterke auto het qua formaat eerder in het B-segment zit dan het kleinere A-segment, waar de Dacia Spring en de Renault Twingo toe behoren.
Volkswagen kon met de plannen met het concept weleens een trendbreuk forceren en de prijzen van de stekkerauto onder druk zetten. Bovendien toont de Duitse autofabrikant aan opgewassen te kunnen zijn tegen de stroom van goedkope elektrische auto’s uit China. Goed nieuws dus van het Europese EV-front met de consument als winnaar.