Het ontbreekt nog redelijk aan leuke elektrische hot-hatches anno 2021. Natuurlijk, vrijwel geen enkele elektrische auto is traag te noemen en zelfs met het instapmodel van de
Peugeot e-208 behoor je tot het vlotte verkeer. Maar toch, een echte ouderwetse hot hatch is er eigenlijk nog niet. Een elektrische variant van de Forst Fiesta ST, Volkswagen Golf GTI, Mercedes A45 AMG en Renault Mégane RS is meer dan welkom. Volkswagen trekt de stoute schoenen aan en waagt de sprong in het diepe. De komst van de Volkswagen ID.3 GTX is namelijk bevestigd!
Op de IAA autoshow in München wist Volkswangen CEO Ralf Brandstätter te melden dat de ID.3 GTX, die eerder al in concept vorm werd getoond als ID.X Concept
, in productie genomen zal worden. De elektrische hatchback moet middels het
gloednieuwe GTX label
een waardig alternatief vormen voor de Golf GTI en Golf R. En misschien wel het meeste voor die laatste. Evenals de bloedsnelle Golf R krijgt de elektrische ID.3 GTX namelijk de beschikking over vierwielaandrijving. En zo'n 295 pk aan vermogen. Daar valt weinig over te klagen. Echter, wanneer we de nogmaals terugblikken op de ID.X concept merken we wel een aantal cruciale verschillen om ook tot in de categorie 'beste' hot hatches terecht te komen. Waar de ID.3 GTX het dus moet doen op aandrijving op alle vier de wielen was de ID.X Concept voorzien van achterwielaandrijving. Dat draagt toch wel bij aan de funfactor.
En dat is niet het enige verschil met de concept. De showwagen had ook meer vermogen. Namelijk 335 pk. Volgens Brandstätter liet de ID.X Concept zien wat er mogelijk is. "Vervolgens hebben we vierwielaandrijving toegevoerd aan de GTX. Op de achteras is een performance elektromotor toegevoegd voor snelle acceleratie en meer snelheid" aldus dus Volkswagen CEO. De komst van een snelle versie van de ID.3 leek ook onvermijdelijk. Volkswagen, als mede-trendsetter van de hot hatch, kan natuurlijk niet achterblijven. Ook niet wanneer de auto-industrie de transitie naar elektrisch maakt. De vraag is nu alleen hoe de snelle ID.3 GTX zal aanvoelen. Het is namelijk niet de eerste auto die het nieuwe label toegevoegd krijgt. Eerder prijkte het logo op de ID.4
en ook zijn coupe-broertje,
de ID.5
krijgt het GTX sausje. Het is te hopen dat Volkswagen bij dit model de smaak te pakken heeft en niet slechts 'wat meer pk's zal toevoegen'. Zoals dat wel het geval was bij de behoorlijk zware ID.4 GTX en ID.5 GTX. Wordt vervolgd!