Welke laadkabel past het best bij de Volkswagen ID.3?
De Volkswagen ID.3 is een regelrechte hit. Sterker nog, terwijl de verkopen van de Volkswagen Golf 8 sterk beginnen te dalen lijkt de ID.3 nog altijd niet aan te slepen. De reden is simpel, het is een uitstekende allrounder. Lekker ruim, voldoende actieradius, snel opladen en een eigentijds voorkomen. Om deze elektrische auto snel en veilig te voorzien van een nieuwe lading stroom is het gebruik van de juiste laadkabel onmisbaar. Maar de juiste laadkabel vinden kan soms nog best lastig zijn, dit verschilt namelijk per uitvoering.
Welke laadkabel past het best bij de Volkswagen ID.3?
Laadkabel voor de Volkswagen ID.3
De Volkswagen ID.3 verscheen in september 2020 in Nederland op de markt. De auto was tot december 2020 verkrijgbaar als '1st' met de grotere 62 kWh batterij. Deze rijk uitgeruste uitvoering werd standaard uitgerust met een 11 kW boordlader waarmee in iets meer dan 6 uur opgeladen kon worden. Hiervoor maakt de Volkswagen ID.3 1ST gebruik van een 11 kW (3x16A) Type 2 naar Type 2 laadkabel. In november 2020 verscheen ook de
ID.3 Pro Performance op de markt. Deze uitvoering bleef in productie tot augustus 2021. Omdat de Pro Performance van hetzelfde 62 kWh grote accupakket gebruikt maakte kreeg ook deze uitvoering een 11 kW boordlader. Ook voor de Volkswagen ID.3 Pro Performance geldt dat de 11 kW (3x16A) Type 2 naar Type 2 laadkabel de juiste laadkabel is.
Sneller opladen met de Volkswagen ID.3
In April 2021 verschenen ook de 'Pure Performance' en de 'Pro' op de markt. Waar de Pro eveneens gebruik maakt van een 11 kW boordlader en een 11 kW (3x16A) Type 2 naar Type 2 laadkabel , is dat niet het geval voor de Pure Performance. Deze ID.3 ontving de kleine 55 kW accu en een 1-fase boordlader met een maximaal laadvermogen van 7,4 kW. De Pure Performance gebruikt dan ook een andere laadkabel. Om precies te zijn een 7,4 kW (1x32A) Type 2 naar Type 2 laadkabel . Alle uitvoeringen en benodigde laadkabels kun je vinden in de onderstaande tabel.
Versie | Periode | Laadvermogen | Laadtijd | Laadkabel |
---|---|---|---|---|
1ST | sept. 2020 t/m dec. 2020 | 11 kW (3-fase, 16A) | 6u15m | 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2 |
Pro Performance | Nov. 2020 t/m/ aug. 2021 | 11 kW (3-fase, 16A) | 6u15m | 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2 |
Pure Performance | Apr. 2021 t/m aug. 2021 | 7,4 kW (1-fase, 32A) | 7u30m | 7,4 kW (1x32A) Type 2 - Type 2 |
Pro | Apr. 2021 t/m aug. 2021 | 11 kW (3-fase, 16A) | 6u15m | 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2 |
Pure Performance | Aug. 2021 t/m aug 2022 | 7,4 kW (1-fase, 32A) | 7u30m | 7,4 kW (1x32A) Type 2 - Type 2 |
Pro | Aug. 2021 t/m aug 2022 | 11 kW (3-fase, 16A) | 6u15m | 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2 |
Pro S | Aug. 2021 t/m aug 2022 | 11 kW (3-fase, 16A) | 8u15m | 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2 |
Mijn Volkswagen ID.3 laadt niet snel genoeg, wat is het probleem?
We weten wat we kunnen verwachten als het gaat om de
laadsnelheden van de ID.3. Toch kan het in de praktijk tegen vallen. Een langzame laadtijd kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak is het gebruik van de verkeerde laadkabel. Door een laadkabel te gebruiken die niet overeenkomt met het maximale laadvermogen van de auto kan de laadtijd ook flink oplopen. De oplossing is dus het gebruiken van de juiste laadkabel met het juiste laadvermogen. Ook externe factoren zoals het weer en de buitentemperatuur kunnen invloed hebben op de laadtijd. Kijk bij de
aanschaf van een thuislader dus ook vooral naar het gewenste laadvermogen van de laadpaal. Een laadkabel met 22 kW (3x32A) volstaat voor alle versies en alle bouwjaren van de Volkswagen ID.3, maar is vaak duurder.