De eerste versie van de elektrische Volkswagen ID.3 werd uitgebracht in 2019. Het duurde nog tot eind 2020 dat het model in Nederland rond reed. De ID.3 is een leuk vlot model met best wel een aardige actieradius. Toch viel er ook wel het een en ander op aan te merken. De user-interface bijvoorbeeld was nog niet zo smooth vergeleken met de concurrentie zoals de Tesla Model 3. Ook het interieur was nog niet bepaald comfortabel. ‘Veel hardplastic’ was het veelgehoorde commentaar. Volkswagen heeft zich deze kritiek aangetrokken en kwam dit voorjaar met een vernieuwde versie. De gefacelifte ID.3 werd aan de binnenkant voorzien van zachtere materialen. Een veel gehoorde wens was ook dat men de bedieningsknoppen voor het basiswerk weer terug wil. Deze aanpassing bleek nog te complex waardoor aan dit verzoek nog geen gehoor aan is gegeven. Later dit jaar komt de Duitse autofabrikant met alweer een nieuwe uitvoering.
Dit is de Volkswagen ID.3 Pro. Opmerkelijk, want het is een tweede upgrade van het model binnen 1 jaar.
De in Europa erg populaire ID.3 is een volledig elektrische hatchback en werd vanaf het begin geleverd met met verschillende accupakketten, waaronder de 45 kWh, 58 kWh en eentje van 77 kWh. Deze leveren een bereik van resp. 275, 425 en 550 kilometers. Ook zijn er twee elektromotoren mogelijk. De instapper van 45 kWh heeft een vermogen van 145 pk. De 58 kWh had naast de 145 pk versie ook de mogelijkheid voor een 204 pk. De 77 kWh had tandaard een vermogen van 204 pk. De zwaarste versie gaat in 7,3 seconden naar de 100 km/u. Aan de snellader laadt de ID.3 binnen het halve uur op tot 80%. Net als de elektrische ID.4 en ID.5 staat dit model op het MEB-platform van Volkswagen.
De vernieuwde versie begin dit jaar is in 3 uitvoeringen uitgebracht: de Pro-Business, Pro S en Pro S Business. Daar komt nu dus de Pro bij. De ID.3 Pro heeft een accupakket van 58 kWh. Deze zijn gelijk aan die van de Pro Business. Het nieuwe model heeft een actieradius van 429 kilometer (WLTP) en gaat € 42.690 kosten. De Pro S heeft een accupakket van 77 kWh, een en een bereik van 546 kilometer. Het vermogen van de elektromotor is met 204 pk op alle Pro-modellen gelijk. Voor de Pro S Business dient € 49.990 te worden afgerekend. Het infotainmentscherm van de ID.3 Pro wordt vergroot van 10 naar 12 inch. Ook komt er een nieuwe versie van de Travel Assist. De Park Assist wordt voorzien van een geheugenfunctie. Net als bij de ID.2all wordt het interieur volledig voorzien van hoogwaardige materialen. De Pro is voorzien van een Trained Park Assist. Het is in staat om de parkeerbewegingen van de bestuurder op te slaan en de volgende keer Automatisch te herhalen. Het voertuig neemt tijdelijk de handelingen als sturen, gas geven en remmen van de automobilist over. De Pro S (en ook de ID.3 GTX) hebben een koplampverlichting met LED-matrix. Dit heet IQ.Light, wat altijd goed zicht geeft en voorkomt dat tegenliggers verblind raken, ongeacht waar je rijdt.
Volkswagenliefhebbers die graag een ID.3 wilden hebben maar tegen de prijs aan hikken maken wellicht een kans op een bestaande partij ID.3's. Volkswagen heeft deze nog in voorraad liggen en wil ze snel aan de man brengen voordat het nieuwe model wordt uitgerold. Voor de eigenaar van deze editie ligt een korting klaar van rond de EUR 4000.