Blog Layout

26 augustus 2024

De Volkswagen ID.Buzz is voor zowel personen als goederen

Als er één elektrisch model uit het heden een perfecte mix is van het vertrouwde verleden en de toekomst van elektrische mobiliteit, dan is dat de Volkswagen ID.Buzz. Geïnspireerd door het iconische Volkswagenbusje van vroeger is het de Duitse autobouwer gelukt een moderne klassieker te ontwikkelen op basis van een retro design en innovatieve technologie. Wij melden wat de nieuwe aanwinst van Volkswagen te bieden heeft. En dat is veel. Maar dat mag ook wel, want trotse eigenaren mogen diep in de buidel tasten om een ID.Buzz te bemachtigen.


We zien hier de elektrische terugkeer van de legendarische, 75 jaar oude Volkswagen T1. Het karakteristieke model roept bij velen nostalgie op. Het moet de reden zijn waarom er zoveel geschreven en gelezen wordt. Sinds lang geleden dat het model werd aangekondigd zijn er aardig wat tussenversies geweest zoals de Microbus (2001), de Bully EV (2011) en in 2016 de Buddy, maar dat is geen vergelijk met wat er nu eindelijk staat. Met zijn kekke kleuren en herkenbare vormgeving krijg je direct zin om er op uit te trekken. Daarmee is de productieversie niet alleen een eerbetoon aan de jaren '60, maar is het vooral ook een zeer concurrerend model van een sterk merk.

Volkswagen ID.Buzz volledig nieuw model

De ID.Buzz is niet zomaar een elektrische versie van de bekende Transporter bedrijfswagen of de Multivan. Nee, de auto is een volledig nieuw model en als een volledig elektrisch voertuig ontwikkeld. De meest in het oog springende overeenkomsten met de T1 van weleer is de voorzijde met twee kleuren en het grote VW-logo.


Met de ID.Buzz weet Volkswagen meerdere doelgroepen aan zich te binden. Te beginnen natuurlijk met het personenbusje, waar doorgaans ruimte geboden wordt voor 5 personen. Een lange versie is er ook waarmee het busje gevuld kan worden met 7 inzittenden. De ID.Buzz wordt in twee uitvoeringen uitgebracht. Dat zijn de 1ST en de 1ST Max.


Eigenlijk is de benaming "busje" best wel denigrerend, want het model spreekt zeer tot de verbeelding en is een inspiratie voor aardig wat bouwers van elektrische campers. Ook Volkswagen zelf heeft een eigen campermodel van de ID.Buzz ontworpen. Tot slot, er is ook nog een variatie op de bestelwagenversie en dat is de ID.Buzz Cargo.

Volkswagen ID.Buzz specificaties

Het concept van de ID.Buzz dateert al van 2017. Het uiteindelijke productiemodel wijkt er slechts minimaal van af. Het instapmodel  heeft een bagageruimte van 1.121 liter groot. Door de tweede zitrij neer te klappen wordt de laadruimte haast verdubbeld naar 2.205. De wegligging voelt prettig aan. Dit komt door het laag liggende zwaartepunt doordat het accupakket op de bodem is geplaatst.


De op de achterwielen aangedreven ID.Buzz heeft een bereik van ruim 400 km. Aan de snellader kan er tot 170 kW worden geladen. In een half uur heb je de accu dan voor 80% volgeladen. Nadeel van het retro-model is dat de aerodynamica ver te zoeken is, hoewel de Duitse fabrikant zich er wel voor heeft ingezet het model gestroomlijnder te krijgen. Bij goed weer wil het verbruik nog onder de 20 kWh/uur komen. Gezien het design beslist een goede prestatie maar het blijft een grote stroomverbruiker.


De ID.Buzz krijgt een 77 kWh groot accupakket aangemeten. Dit accupakket kennen we van de Volkswagen ID.3 en ID.4. De enkele elektromotor is goed is voor 198 pk en 320Nm koppel. De begrensde topsnelheid komt uit op 145km/u. Standaard is er een driefase onboard-lader met een maximaal laadvermogen van 11 kW. Snelladen is mogelijk met een maximaal laadvermogen van 170 kW. Op een goede zomerse dag wil het verbruik wel eens onder de 20 kW/100km komen. Niet zo gek want door zijn formaat vangt de wagen veel wind. En het gewicht van 2400 KG mag er ook zijn.

ID.Buzz Cargo

Naast een personenwagen is er ook een bedrijfswagen. Deze draagt de naam ID.Buzz Cargo (foto's onder) en moet zich gaan mengen in de opkomende strijd van kleinere elektrische bestelwagens. De ID.Cargo krijgt een compleet ander dashboard en is optioneel te krijgen met een derde stoel. Achterin kun je twee europallets kwijt in 3,9 kubieke meter laadruimte. Let wel, de lading mag niet meer wegen dan 650 kg. De netto-investering voor deze bedrijfsauto is momenteel € 35.640. Dit is inclusief een subsidie van € 5.000 vanuit de SEBA-regeling, die vanaf 2025 ten einde loopt.

Wat heeft de retrobus nog meer te bieden?

Best wel veel, maar daar is de prijs ook naar. De kosten van de kleurrijke personenbus gaat al snel richting de € 67.000. Tijdelijk is er een 10.000 euro goedkopere versie op de markt van rond de € 57.000. Gaat het jou sec om een personenbus dan heeft de concurrent goedkopere modellen. Bij de ID Buzz betaal je dus vooral ook voor de naam en nostalgie, maar toch ook wel voor veel extra's. Neem de klassieke ronde koplampen die zijn vervangen door intelligente LED-lampen. 'Ogen', zo worden ze genoemd. De koplampen draaien met de bocht mee en geven zo richting aan. En wanneer de ID.Buzz voetgangers of fietsers opmerkt aan de rand van de weg, 'kijkt' hij in hun richting en trekt met subtiele lichtsignalen hun aandacht. Via de LED-verlichting communiceert de ID.Buzz als het ware met de medeweggebruikers.


Ook heeft het veel interessants op elektronisch gebied. Zo kunnen de inparkeerbewegingen worden opgeslagen. Deze zijn te gebruiken voor een volgende keer op dezelfde plek. De voorkant heeft veel cameravoering waarmee veel informatie wordt opgeslagen die hergebruikt kan worden of gedeeld met andere weggebruikers. Ook het voice-control systeem is naar een hoger technologisch niveau gebracht. Het trekgewicht van de 5-zitter is 1000 KG. De aandrijving zit aan de achterkant waardoor aan de voorkant ruimte is voor een veel kortere draaicirkel. De Volkswagen ID Buzz is een lust voor het oog en heeft veel te bieden. Wel is hij stevig aan de prijs maar de echte liefhebber met het geld op de bank gaat ervoor.


De standaardversie 1ST heeft onder meer 20 inch lichtmetalen velgen, verwarming van voorstoelen en stuur, een kwalitatief hoogwaardig afgewerkt dashboard. Voor maximale veiligheid en optimaal comfort zijn ook features als Lane Assist, Adaptive Cruise Control, Keyless Acces, Rear View achteruitrijcamera, Park Assist Plus, LED Matrix koplampen en elektrische bediening van de schuifdeuren en achterklep inbegrepen. De 1ST-uitvoering kun je bemachtigen vanaf € 66.990. De ID. Buzz 1ST Max is van nog meer luxe voorzien, met bijvoorbeeld 21 inch lichtmetalen velgen, elektrisch verstelbare Comfortstoelen voorin, een variabele laadvloer, Side Assist en Trained Park Assist. Bovendien kan hij gedeeltelijk autonoom rijden met Travel Assist. De 1ST Max-uitvoering kost € 74.590.


Deel het bericht

Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Pininfarina Battista rijdt door de bergen langs een inham
door Mindert Westra 5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
Een blauwe Volkswagen trekt een retromodel caravan
door Mindert Westra 30 januari 2025
Elektrisch rijden met een caravan is goed te doen. Wat zijn de beste caravantrekkers tegenover een betaalbare prijs?
Lees meer artikelen
Share by: