De Volkswagen Group wil als eerste grote autofabrikant alle volledig elektrische auto's binnen het concern vanaf volgend jaar uitrusten met vehicle-to-grid (V2G). Hiermee wil het Duitse merk het elektriciteitsnet stabiliseren en meer diensten kunnen aanbieden voor het terug leveren van overtollige elektriciteit.
Vehicle-to-grid is niet nieuw. Al enkele jaren past een merk als Nissan het toe op onder andere de Nissan Leaf. Vehicle-to-grid noemt men ook wel bidirectioneel laden. In een
eerder gingen wij uitgebreid in op de technologie. In het kort maakt V2G-techniek het mogelijk om niet alleen een elektrische auto te laden maar ook om de elektriciteit in de accu van de EV te gebruiken voor andere doeleinden. Wanneer de auto is aangesloten op een laadpaal kan de elektriciteit worden terug geleverd aan het net, bijvoorbeeld om overbelasting in het huishouden te voorkomen. Feitelijk kan een elektrische auto ook worden gezien als een grote opslag op wielen. De opgeslagen energie kan worden gebruikt op momenten dat het nodig is, bijvoorbeeld bij een piek in het net. Anderzijds kan de auto op een rustiger moment weer geladen worden, bijvoorbeeld in de nacht.
Volgens deskundigen gaat er in Duitsland maarliefst 6.500 gigawattuur per jaar verloren vanwege onvoldoende opslagcapaciteit. Dit komt neer op één procent van het jaarlijkse verbruik van Duitsland. Volgens Volkswagen is het mogelijk om dit verlies met behulp van de elektrische auto te beperken en netbeheerders bij te staan om fluctuaties in het net op te vangen. Volgens de autofabrikant zijn er 2,7 miljoen elektrische voertuigen met bi-directionele technologie nodig om het gehele verlies uit te sluiten. Hierom heeft Volkswagen besloten alle auto's binnen het concern die gebruik maken van het MEB-platform te voorzien van V2G-techniek. Naast de Volkswagens maken ook zustermerken Audi, Skoda en Seat gebruik van het platform.