Wie het over de opkomst van de elektrische auto heeft zegt: Tesla. Geen enkel ander automerk heeft zoveel impact gehad op de ontwikkeling van de elektrische auto als dit Amerikaanse merk. En wat je ook van hem vindt, visie kan eigenaar Elon Musk niet ontzegd worden. Dankzij hem is de EV-branche op gang gekomen en heeft het nagenoeg de status van een volwassen bedrijfstak bereikt. In deze blog gaan we in op alle modellen die Tesla sinds 2008 heeft uitgebracht. Dit zijn:
2008 - Tesla Roadster
2013 - Tesla Model S
2015 - Tesla Model X
2019 - Tesla Model 3
2021 - Tesla Model Y
2023 - Tesla Cybertruck
De e-truck Tesla Semi (2022) blijft in dit overzicht achterwege.
Aanvankelijk viel het succes van Tesla met de Roadster tegen en of de Cybertruck succesvol gaat worden moet in de toekomst nog blijken. Maar de ’SX3Y-serie’ heeft het zeer goed gedaan en is nog steeds erg succesvol. Zo is de Model Y in juni de meest verkochte auto in Nederland. Tegenover de moordende
concurrentie uit China werd de prijs van de Model Y nog eens
verlaagd tot onder de subsidiegrens.
Achter het Tesla-gamma zit een vrij eenvoudige visie dat een automodel sterk moet zijn en snel, maar niet buitensporig veel hoeft te kosten. Dus wel fraaie strakke modellen, maar geen toeters en bellen en allerhande configuratie. Wanneer je je beperkt tot enkel een SUV en een Sedan, dan ko je een heel end. En van beide uitvoeringen een uitgebreide versie en een simpele variant. Dit heeft Elon Musk ook als zodanig uitgerold. Zo zijn de Model S (groot) en Model 3 (kleiner) als Sedan-versie aan elkaar verwant, evenals SUV's Model X (groot) en Model Y (kleiner). Op dezelfde manier werkt de Amerikaanse fabrikant aan zijn platforms, waar er feitelijk maar twee van zijn. Musk zou Musk niet zijn als hij toch weer zou afwijken van eigen strategie. De Cybertruck is daar het voorbeeld van.
Velen denken dat het met de Tesla begon in 2013 toen de Tesla Model S in Nederland werd uitgerold. Maar dit is niet het geval. Al in 2008 bracht Tesla een elektrische supercar met de naam Tesla Roadster. Het model was voor tesla van belang om zich te melden in de EV-branche. Om een naam op te bouwen. Het echte werk zou jaren later volgen.
Deze
elektrische cabrio 2-zitter zat in slechts 3,5 seconden op de 100 km/uur. Het door 4 wielen aangedreven voertuig had in 2008 al een bereik van bijna 400 kilometer! Zijn topsnelheid ligt boven de 400 km/uur! Minder hard ging het met de verkopen van de Roadster. In Nederland zijn slechts 27 exemplaren van dit racemonster verkocht. Sinds 2017 liggen er plannen om de Roadster nieuw leven in te blazen, maar de productie wordt telkens weer uitgesteld. Volgens de laatste berichtgeving zou het model in 2025 worden uitgebracht. Of dat gaat lukken is maar de vraag.
Een jaar nadat de model S in 2012 in de VS werd uitgerold kwam het naar Europa. De elektrische autobranche stond nog in de kinderschoenen. De komst van de Model S bracht een ware revolutie teweeg. Elon Musk werd al jarenlang grootspraak verweten, maar hij maakte het dan toch echt waar. Omdat de Roadster tegenvallende verkoopaantallen had moest er iets nieuws komen en dat lukte. En dat ondanks de hoge vanafprijs die toen al ergens boven de 70.000 euro lag. Overigens, in Nederland kreeg het model ondersteuning door de overheid. Zo kon ondernemend Nederland veel subsidie opstrijken bij de aanschaf van deze Tesla.
De Tesla Model S begon met een 85 kWh-grote accu, wat destijds terug kwam in de naamgeving Tesla Model S 85. Andere maten waren er ook, zoals de Model S 60. De actieradius maakte meteen indruk. De Models S85 en S60 hadden een bereik van 455 resp 340 kilometer.
Momenteel worden nog twee versies geleverd van de Model S. Dit betreft de Model S Plaid en de Model S Long Range. Beide uitvoeringen hebben in 2022 een refresh gehad en worden sindsdien weer in Europa geleverd. De Long Range heeft een rijbereik van boven de 630 km (WLTP). Na de refresh kan de Model S laden tot een snelheid van 250 kW! De Long Range beschikt over vierwielaandrijving en twee motoren. Hij kan in 3,2 seconden naar de 100 km/u.
De Plaidversie heeft twee motoren op de achteras en een motor voorin. Samen goed voor meer dan 1.000 pk. Elon Musk wilde een tegenhanger van de Porsche Taycan. De Plaid accelereert in 2,1 seconden naar 100 km/uur. Voor de Plaid moet je € 25.000 meer neertellen dan de toch al stevig geprijsde Model S Long Range.
De Model S gaat inmiddels dus al 10 jaar mee. Een opvolger van de Model S is er (nog) niet.
Met de Tesla Model X begeven we ons in het topsegment. Van de Tesla Model X zijn twee uitvoeringen: de Model X en de Model X Plaid. Nog los van het topsegment is de Model X ook spectaculair te noemen vanwege de vleugeldeuren achter (Falcon Wings). Logisch dat het het model een mooie plaats heeft in onze top 5 opvallende portieren.
Met het meeste vermogen en de snelste acceleratie is de Model X Plaid het best presterende model onder de elektrische SUV's. De Model X accelereert in 3,9 seconden naar de 100 km/uur. De 20.000 euro die je extra betaalt voor de Model X Plaid zie je terug in de extra power die het heeft. Bijvoorbeeld de acceleratie is met 2,6 seconden meer dan een seconde sneller. Ook de maximum snelheid op 262 km/uur ligt 12 km/uur hoger.
De Model X wordt vierwiel aangedreven door 2 elektromotoren. De Model X Plaid heeft met een derde elektromotor duidelijk meer power. Desondanks blijft het verschil in bereik ten opzichte van de Model X beperkt tot 25 kilometer.
De Tesla Model 3 is zeer succesvol in de markt gezet. De hatchback werd al in 2017 in de VS uitgebracht. Pas in begin 2019 werd het model in Europa uitgerold. En het werd meteen een succes. In 2020 is het model wereldwijd meer dan 500.000 keer verkocht. Met de Model 3 werd de bediening via een 38 cm groot tabletscherm geïntroduceerd. Een ander opmerkelijk en best wel revolutionair (maar ook verguisd) feit van de Model 3 is beschikbaarheid van de Autopilot-functie.
Het model is uitgebracht in 3 uitvoeringen, de Standard Range Plus, de Long Range en de Performance. De Standaard Range Plus heeft achterwielaandrijving. De andere twee modellen hebben door twee elektromotoren aangedreven AWD. De auto kan geopend worden met een RFID-card. Ook is het mogelijk het voertuig te ontgrendelen met een aan de auto gekoppelde mobiele telefoon. Vermeldenswaard is de
Summon-functie die het mogelijk maakt om de auto met de smartphone op te roepen of bijvoorbeeld zelfstandig te laten parkeren.
De Tesla Model Y is een compacte middenklasser en wordt uitgerold als een (kleinere) SUV. Het “kleine broertje van de Model S“ wordt ook wel gezegd. De Model Y werd eind 2021 uitgerold en was net als de Model 3 bedoeld voor het grote publiek.
Vergelijkbaar met de Model 3 wordt de Model Y geleverd in 3 uitvoeringen: de RWD (achterwielaandrijving), de Long Range en de Performance. De RWD kwam pas later in 2022 op de markt. De Model Y is zeer succesvol. Niet zo vreemd want het is relatief een goedkoop product als je kijkt naar de mogelijkheden die het model te bieden heeft. Dit model staat bij ons op 1 bij de beste caravantrekkers omdat het veel trekkracht heeft en relatief aantrekkelijk is geprijsd. Het model wordt extra goed verkocht sinds Tesla de prijzen heeft verlaagd.
De compacte suv heeft standaard vijf passagiers plaatsen. Voor 3200 euro kunnen twee zitplaatsen worden bijgekocht. Ook de autopilot is optioneel mogelijk. Het interieur is voorzien van een 15"-touchscreen. Het dak van de Model Y is van glas.
Vorige week (we schrijven juli 2023) rolde dan eindelijk de eerste Tesla Cybertruck van de band. En dat mag bijzonder heten, want het curieuze model werd al tijden aangekondigd. Wij zijn erg benieuwd hoe de elektrische pick-up zich gaat manifesteren. De Cybertruck is bedoeld om als truck te gebruiken met de prestaties van een sportwagen. Dat sportieve lukt wel met zijn acceleratie (Tri-motor) naar 100 km/uur in 2,9 seconden. Hoewel sportief? De zijkanten met zijn gevouwde 3 millimeter dikke stalen platen ogen sportief, maar het blijft een hoekige verschijning.
Het bereik gaat richting de 800 kilometer. De verwachtingen zijn erg hoog, gezien ook het hoge aantal pre-orders. Maar de concurrentie (GMC Hummer, Ford, Rivian) heeft ondertussen ook niet stil gezeten. Overigens zul je dit futuristisch ogende monster op wielen buiten Amerika niet veel gaan tegenkomen. De Europese markt is niet interessant genoeg voor het 3.000 KG wegende automobiel en het is maar de vraag of de Cybertruck voldoet aan de Europese regelgeving.