Toen BMW in 2007 de X6 aan de wereld toonde waren de meningen flink verdeeld. Een SUV met een aflopende daklijn, minder bagageruimte en vrijwel geen offroad-capaciteiten. Wat moest je daar nou mee? Het tegendeel bleek waar. De opvallende SUV-coupé werd een ware verkoopknaller. Inmiddels is de coupé met hoge instap niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Het is een regelrechte hit onder zowel de jonge als oudere kopers. De hype stopt niet bij benzine en dieselauto's, ook elektrische auto's doen vrolijk mee. Eerder bracht Audi de e-tron Sportback op de markt. Vandaag is de beurt aan Volvo met zijn gloednieuwe elektrische SUV-coupé, de Volvo C40 Recharge.
De C40 Recharge is het tweede volledig elektrische model van het Zweedse merk. De
XC40 Recharge ging de elektrische Crossover-coupé voor. In tegenstelling tot de XC40 komt de C40 uitsluitend als volledig elektrische auto op de markt. Een snelle blik op de foto's en je zou concluderen dat de cross-over simpelweg gelijk is aan een XC40 Recharge met aflopende daklijn. Toch is dat niet helemaal het geval. Uiteraard zijn er flink wat uiterlijke overeenkomsten te melden met zijn broertje. Maar wie verder kijkt ziet toch een aantal verschillen. De achterzijde bijvoorbeeld is volledig anders. De dakspoiler, schuine achterruit en doorlopende achterlichten maken het totaalplaatje af. Volvo durft een stap verder te gaan door de C40 Recharge aan te merken als de eerste elektrische auto die van de grond af als volledig elektrisch is ontwikkeld.
Volvo pakt met de specificaties wederom groots uit. Allereerst is er goed nieuws voor de caravanliefhebbers, de C40 Recharge kan maar liefst 1800 kg trekken! Wat de ruimte aan gaat lever je volgens Volvo slechts een centimeter hoofdruimte in op de achterbank ten opzichte van de XC40. De lengte van het voertuig is 4,43m. Hij is 2,03m breed en 1,58 meter hoog. Onderhuids deelt de C40 wederom veel met de XC40. De stekkerauto heeft zowel een elektromotor op de vooras als op de achteras. Opgeteld leveren de elektromotoren 408 pk en 660 Nm. Voor de elektrische caravantrekker met haast zijn er dus ook voldoende mogelijkheden. De C40 sprint in 4,9 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is naar goed nieuw-Volvo gebruik begrensd op 180 km/u.
Het accupakket heeft een bruikbare capaciteit van 67 kWh. Op een volle accu was het in eerste instantie mogelijk om een afstand van 420 kilometer op een enkele lading af te leggen, volgens de WLTP. Voor een Volvo-rijder was dat toch wel wat teleurstellend. De Zweedse fabrikant (in Chinese handen) heeft naar de klachten en later in 2023 een upgrade geleverd waarbij 60 kilometer aan het bereik werd toegevoegd. Ook de batterij werd opgevoerd naar een capaciteit van 82 kWh. Het opladen kan aan een snellader met een maximum laadvermogen van 150 kW. Daarmee is de C40 binnen 40 minuten voorzien van een lading tot 80%. Aan een AC-laadpaal neemt het opladen tot 100% ongeveer 8 uur in beslag.
De C40 gaat tegenwoordig weg voor een vanafprijs van € 49.330. Sinds het najaar van 2021 wordt de hippe Volvo geleverd. In tegenstelling tot andere modellen in het gamma van Volvo zal de C40 niet terug te vinden zijn in de showrooms van de lokale dealer. De C40 Recharge zal uitsluitend online worden verkocht via de website van Volvo.