Volvo heeft weer een nieuw elektrische model aan zijn gamma toegevoegd. Het is de Volvo EX30 die vanaf deze week in Nederland besteld kan worden. Kopers hebben wel wat geduld nodig want de levertijden zijn vanaf 2024. Volvo gaat mee met enkele andere autofabrikanten die hun eigen product wat groter zien dan de werkelijkheid. Volvo geeft namelijk aan dat de EX30 een SUV is, maar dat is toch wat overdreven. De EX30 is een compacte cross-over die de concurrentie aan gaat in het B-segment met onder andere de Smart #1, de Alfa Romeo Junior en de Corsa-e. Het Zweedse Volvo zet het model in de markt als alternatief voor de XC40 Recharge, die met een consumentenadviesprijs van € 46.000 over het algemeen wat te duur wordt bevonden. Neem dan het instapmodel van de EX30, die ruim € 9.000 onder de prijs van de XC40 ligt. Met de goedkopere EX30 wordt een nieuwe doelgroep aangeboord die de modellen tot nu toe links liet liggen vanwege de prijs. Ook kan Volvo met de EX30 de concurrentie aan met de Opel Mokka en de Peugeot e-208.
De EX30 komt in verschillende uitvoeringen op de markt. Van het instapmodel, de Volco EX30 Single Motor, zijn dit de highlights:
Met het derde volledig elektrische model (de C40 en XC40 tellen we even als één) timmert Volvo behoorlijk aan de weg in Europa. En de algemene verwachtingen zijn dat de EX30 net zo'n succesnummer gaat worden als dat de XC40 Recharge nu is. Met Volvo heeft Europa gelukkig toch een waardige tegenhanger van de Chinese opmars van elektrische auto's. Automobilisten die overstappen van brandstof naar elektrisch schijnen minder merkentrouw te zijn. Hopelijk laat de EX30 het tegendeel zien. Over China gesproken, de eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat Volvo ook sterk profiteert van de samenwerking met het Chinese Geely. Zo brengt het delen van het SEA-platform met de Zeekr X en de Smart#1 veel kostenvoordelen.
De EX30 komt uit in de volgende uitvoeringen: