De Volvo Xc40 is niet alleen de best verkochte Volvo maar ook nog eens de best verkochte auto van Nederland. En dat is niet zo vreemd. Naast een scala aan benzinemotoren heeft Volvo ook de volledig elektrische
C40 Recharge
in de prijslijsten staan. Een waar succesnummer. Tot op heden was de elektrische XC40 enkel als Twin Pure Electric beschikbaar. Ofwel, met twee elektromotoren. Daar komt nu een 'instapper' bij,
de
Volvo XC40 Recharge,
die niet alleen een groter bereik heeft maar ook goedkoper is.
De Volvo XC40 is met recht een populaire auto. Voldoende ruimte, een hoge instap, premium afwerking, een flinke actieradius en prima laadtijden. De Volvo XC40 Recharge Twin Pure heeft een bereik van 418 kilometer, gebaseerd op een een 78 kWh grote accu en vierwielaandrijving. Tof, maar niet voor iedereen noodzakelijk. Daarom komt Volvo op de proppen met de Volvo XC40 Recharge Pure Electric, dus zonder Twin. Dus zonder extra elektromotor en zonder vierwielaandrijving. In het geval van de nieuwe instapper heeft de auto alleen een elektromotor op de vooras. Goed, op prestaties zal je moeten inleveren. Het vermogen daalt van een dikke 408 pk naar 231 pk. Overigens kom je met dat laatste ook prima uit de voeten op de Nederlandse wegen. Verder krijgt de Volvo XC40 Recharge Pure Electric een 70 kWh in plaats van 78 kWh accupakket. Het grote voordeel: het doet vrijwel niets af aan de actieradius. Waar de Twin versie 418 kilometer ver komt op een lading kan de nieuwe instapper 400 kilometer ver komen volgens de WLTP meetmethode.
Na een periode van vier jaar vond Volvo het tijd om de XC40 van een subtiele facelift te voorzien. Voor het minder getrainde oog zullen de wijzigingen niet direct opvallen. De voorzijde krijgt een iets ander neus, de koplampen zijn kleiner en de voorbumper krijgt een nieuw design. Allemaal net even wat moderner. Veel belangrijker is de prijs. En daarover is goed nieuws te melden. De elektrische Volvo Xc40 is namelijk goedkoper geworden!
Terwijl alles om ons heen duurder lijkt te worden heeft Volvo dus besloten om het gefacelifte model goedkoper te maken. Na de upgrade wil het Zweedse merk graag minimaal €44.995 ontvangen. Voorheen was dat nog minimaal €45.995. Dat scheelt toch duizend euro! Voor het bedrag van €44.995 krijg je de sleutels overhandigd van de 231 pk sterke voorwielaandrijver met 70 kWh accupakket en 425 kilometer actieradius. De XC40 Recharge Pure Electric zal eveneens als zogenoemde Plus en Ultimate beschikbaar komen en krijgen een prijskaartje van €48.495 en €52.995. Net als bij het pre-facelift model staat ook de krachtigere Recharge Twin Pure weer vermeld in de prijslijsten. Naast vierwielaandrijving krijg je een 78 kWh groot accupakket en een actieradius tot 418 kilometer. Waar de vooriwelaandrijvers in 7,4 seconden naar de honderd knallen kan dat met de vierwielaangedreven SUV in slechts 4,9 tellen. Ook de topsnelheid ligt 20 km/u hoger dan de voorwiel aangedreven versies. Bij 180 km/u houd de auto het voor gezien.
Uiteraard heeft ook de XC40 Recharge Twin Pure Electric een prijskaartje. Voor de 408 pk sterke auto dient minimaal €54.995 overhandigd te worden. Voor dat geld ontvang je de luxere Plus. Voor de Ultimate ben je minimaal €59.495 kwijt.