Blog Layout

10 december 2024

Wat zijn de belangrijkste voordelen van elektrisch rijden? 

Het elektrisch rijden moest zo'n 15 jaar geleden echt van de grond komen. Dat het er aan zat te komen was duidelijk, maar de nieuwe ontwikkeling begon met vallen en opstaan. Early adapters die niet van stoppen wisten verdienden respect. Gelukkig was er de visie dat elektrisch rijden de toekomst had. Het heeft dus wat voeten in aarde gehad maar anno 2023 begint de EV-branche echt volwassen te worden. En de ontwikkelingen gaan hard. De elektrische auto bleek en blijkt nog steeds een serieus alternatief voor de brandstofauto. Helaas heeft het nieuwe kabinet de noodzakelijke CO2-reductie bij het grof vuil gezet. Tijd dus voor tegengas. Er ligt missiewerk om de elektrische auto te promoten. Om te beginnen met de 5 belangrijkste voordelen van elektrisch rijden ten opzichte van de brandstofauto.

 

  1. Elektrische auto's zijn beter voor het milieu
  2. Elektrisch rijden is erg efficiënt
  3. Lagere kosten voor onderhoud
  4. Elektrisch rijden is comfortabel rijden
  5. Stimulering van nieuwe en innovatieve technieken

Elektrisch auto's zijn beter voor het milieu

Een kritisch geluid die men vaak hoort gaat over de productie van de stekkerauto. De uitstoot die vrij komt bij de productie van een EV is behoorlijk veel meer die van de brandstofauto. En dit klopt, maar die achterstand is rond de 20.000ste kilometer ingehaald (enigszins afhankelijk van het merk). Bij de productie van de Tesla is dit wetenschappelijk onderzocht. Bijkomend voordeel van het elektrisch rijden is dat autofabrikanten veel research plegen op de aerodynamica om een nog hogere actieradius na te streven.

Peugeot e-2008 zijaanzicht

Elektrisch rijden is erg efficiënt

Het rendement van een elektrische auto is in de afgelopen jaren sterk verbeterd. Tegenwoordig gaat het rendement richting de 95%! Het betekent dat bijna alle energie van de elektromotor wordt omgezet naar het laten rollen van de wielen. Vergelijk dit met het rendement van de benzine- of dieselmotor. Rond de 25% van de energie van de motor wordt omgezet in aandrijving. De rest van de motorenergie gaat verloren aan warmte.

Lagere kosten onderhoud

Om verschillende redenen is het onderhoud van een elektrische auto veel goedkoper. De EV heeft veel minder bewegende onderdelen. Ga maar na, je hebt een batterij die zijn energie rechtstreeks op de wielen af geeft. Veel meer is het niet. En de elektromotor is op zichzelf al veel minder complex dan de verbrandingsmotor. Ook zijn er veel minder onderdelen in de EV die moeten worden vervangen. Filters, bougies en een distributievorm heeft een elektrische auto niet. En olie verversen hoeft ook niet meer, dat scheelt toch ook weer zo’n 25 euro per liter. Ook zul je minder vaak naar de garage hoeven voor een onderhoudsbeurt. En hoe zit het met de levensduur van de accu? Gaat die niet erg snel achteruit? Nee, dit blijkt erg mee te vallen. Veel autofabrikanten geven een garantie op de accu af van minimaal 8 jaar of een actieradius van 160.000 kilometer. En ook na 8 jaar blijkt de batterij nog lang niet versleten. Deskundigen beweren dat een accu wel een miljoen kilometers mee gaat. Volgens een officiële publicatie van Tesla zou de capaciteit na 300.000 nog op meer dan 88% liggen.


Naast het onderhoud zijn er van overheidswege nog een paar voordelen zoals aanschafsubsidie (ook tweedehands) en het niet hoeven te betalen voor de wegenbelasting. Helaas zijn er veel mogelijkheden afgebouwd de laatste jaren. Het nieuwe kabinet gaat hier geen nieuw leven in blazen, zo is de verwachting. Profiteren in 2024 kan nog net. Na de jaarwisseling behoort de aanschafsubsidie voor zowel nieuw als tweedehandse EV's tot het verleden.

Smart #1 Pro Plus

Elektrisch rijden is comfortabel rijden

De elektrische auto is stil. Door het ontbreken van het geluid van de motor kun je je beter concentreren op de weg en dat brengt een zekere rust met zich mee. Pas bij hogere snelheid hoor je het geluid van de banden en het ruisen van de wind. Door het batterijpakket heeft de elektrisch auto extra gewicht. Dit is natuurlijk een nadeel, want je zeult het altijd met je mee. Enige voordeel is wel dat de auto, juist door dat gewicht, beter op de weg ligt. Maar het meest comfortabele komt van de krachtige elektromotor. Interessant voor de sportieve automobilist is de acceleratie. Binnen enkele seconden van 0 naar 100 km/uur is geen uitzondering. Een echte topper is de Tesla Model X Plaid die dankzij 3 krachtige elektromotoren in 2,6 naar de 100 km/uur snelt. Gebruikelijker is een acceleratie voor van 7 tot 10 seconden, wat nog steeds niet verkeerd is. De tijd dat een elektrische auto geen aanhanger mochten trekken (laat staan caravans) ligt alweer achter ons. Er zijn genoeg modellen die inmiddels een fors trekgewicht hebben. De elektrische auto blijkt een betere trekker dan de brandstofauto. Nadeel blijft nog wel het laden, ook al gaat het laden telkens sneller en daarmee de wachttijden korter. Met een caravan achter je EV wordt het bereik haast gehalveerd (erg afhankelijk van de rijomstandigheden en je rijstijl).

Volkswagen ID.3 aan waterkant

Stimulering van nieuwe en innovatieve technieken

De eerste jaren van de elektrische auto was wel afzien. Om de haverklap laden en dat duurde dan uren. Gelukkig is dit sterk verbeterd. Tal van ontwikkelingen zijn gaande om het elektrisch rijden nog comfortabeler te maken. Niet alles is door de EV-branche zelf uitgevonden (dit gebeurt bijvoorbeeld wel in de F1-sport). Maar door het elektrisch rijden zijn veel zaken wel sterk verbeterd of aangescherpt. Denk bijvoorbeeld aan het regeneratief remmen waarmee de accu tijdens het rijden wordt bijgeladen. Of de vehicle-to-everything waardoor je een mobiele batterij bij je hebt en kun je je batterij (thuis) laden op het goedkope stroomtarief en aan het net terug kunt geven wanneer de stroom erg duur is. De elektrische auto kan vooral worden ingezet bij de energietransitie zolang het elektriteitsnetwerk nog niet alle stroom kan verwerken op zonnige dagen met veel wind. Ook de batterijsystemen, zoals de droge stoffen batterij (solid state), worden steeds beter. Door de komst van de lithium-ion batterij kan de accu honderden keren vaker worden geladen. Wanneer de ion-accu is afgeschreven kunnen de materialen van de batterij eenvoudig worden hergebruikt. Verder is men voortdurend op zoek naar nieuwe systemen die geen of minder duurzame grondstoffen nodig hebben (lithium) of waarvan de grondstoffen uit dubieuze landen komen (zoals kobalt uit Congo).

Inductieladen met BMW

Deel het artikel

Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Pininfarina Battista rijdt door de bergen langs een inham
door Mindert Westra 5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
Een blauwe Volkswagen trekt een retromodel caravan
door Mindert Westra 30 januari 2025
Elektrisch rijden met een caravan is goed te doen. Wat zijn de beste caravantrekkers tegenover een betaalbare prijs?
Lees meer artikelen
Share by: