Het gaat hard met de Chinese elektrische auto-industrie. En dan hebben we het niet alleen over de joint-ventures en andere samenwerkingsverbanden tussen Chinese en Europese autofabrikanten. Nee, volledig elektrische auto’s die autonoom op eigen Chinese kracht worden geproduceerd. De meest recente nieuwkomer is Voyah. Dit is alweer een Chinees automerk op Nederlandse bodem. Autofabrikant Voyah wil zich gaan vestigen in het premiumsegment. Het eerste model dat in Nederland wordt uitgerold is de Voyah Free. Dit is een SUV die de concurrentie aan gaat met BMW, AUDi en Mercedes.
Zowel binnenkant als buitenkant maken indruk. Het design van de carrosserie en het interieur zijn ontworpen door een Italiaans designhuis. Het logo is geïntegreerd in de grille en heeft verlichte vleugels die visueel over gaan naar de koplampen. Het smart glas panorama dak geeft extra comfort. Het interieur is erg ruim. Wat daarbij opvalt zijn de 3 screens voorin. Daar waar de bestuurder links en midden gebruikt, heeft de bijrijder zicht op het midden- en rechterscherm. Zoals we tegenwoordig gewend zijn is ook deze stekkerauto van allerhande innovatieve elektronica voorzien, waaronder een melding als de voorganger wegrijdt. De robuuste SUV wordt op 4 wielen aangedreven en accelereert in 4,4 seconden naar 100 km/uur. Best knap voor een auto dat 2340 KG weegt. Daarvoor wordt een krachtige elektromotor ingezet van 490 pk. Het accupakket heeft een capaciteit van 106 kWh. De fabrikant geeft een WLTP-bereik af van 500 kilometer. De Free heeft 6 verschillende rijmodi en is voorzien van vehicle-to-load technologie. Geremd mag er 2000 KG worden getrokken (ongeremd 750 KG). En de prijs? Het begon met een bedrag van rond de € 66.000, maar dat kon de elektrische rijder niet overtuigen om over te stappen naar het nieuwe merk. Inmiddels is de prijs € 6.000 gezakt.