Elektrisch rijden komt met de nodige voordelen. Zo heeft het geen uitstoot, dus is het goed voor het milieu. In plaats van tanken kun je thuis opladen en elektrische auto's zijn fluisterstil. Dat laatste kan zowel als voordeel als nadeel worden gezien.
Er zijn redenen om een elektrische auto wel geluid te laten maken.
Met de komst van de elektrische auto werd de wereld een stukje stiller. Je kon nu zomaar voorbij gezoefd worden bijvoorbeeld door een
MG4 electric. Een fijn voordeel voor de eigenaar die in alle rust wil genieten van directe acceleratie of zijn favoriete radiozender. Iets minder prettig voor de voetganger of fietser die zich rot schrikt aan een voorbijkomende, geruisloze, Tesla.
Dit resulteerde dan ook direct in de nodige ongelukken. Naar Amerikaans onderzoek door het ministerie van Transport bleek zelfs dat elektrische auto's tot 37% vaker betrokken waren bij een ongeval met een voetganger of fietser. Niet de beste reclame dus. De hoogste tijd voor verandering. Die kwam er in 2019. Sinds 1 juli 2019 werden autofabrikanten namelijk verplicht om een geluid toe te voegen aan elektrische auto's zodat deze beter hoorbaar zouden zijn voor andere verkeersdeelnemers.
De Europese wetgeving schreef het zogeheten Acoustic Vehicle Alerting Systems (AVAS) voor. Dit systeem werd verplicht op iedere volledig elektrische auto. Het AVAS systeem zorgt voor een geluid als een auto tot een snelheid van 20 kilometer per uur rijdt of achteruit rijdt. Het is een logische verandering. Toch is het voor autofabrikanten een uitdaging. In het verleden was alles er op gericht op auto's zo stil mogelijk te maken. Uiteraard met uitzondering van de auto's die juist gericht waren op performance en een mooi geluid, zoals een Porsche 911. Nu de elektrische auto juist geruisloos is moeten fabrikanten aan de bak om auto's te voorzien van een geluid. In principe kun je als autofabrikant alle kanten op. Je kunt een Audi e-tron RS laten klinken als de Audi R8 of de Smart ForTwo Electric naar een Lamborghini Aventador met V12. Tot dusver hebben we dergelijke oplossing, helaas, nog niet echt voorbij horen komen. Autofabrikanten kiezen vaak voor een zoemend geluid. Overigens met flinke nauwkeurigheid. Merken als BMW nemen hele volksstammen aan om het geluid tot in den treure te optimaliseren om zo de beste geluidservaring te bieden. Het resulteert in unieke geluiden voor elektrische voertuigen waarbij in sommige gevallen de bestuurder de mogelijkheid krijgt om het geluid verder te personaliseren naar eigen smaak. De ontwikkeling komt met de nodige kansen. Wie weet kun je straks vanaf je telefoon je iegen soundtrack uploaden naar je elektrsiche auto. De tijd zal het leren.
In principe kun je als autofabrikant alle kanten op. Je kunt een
Audi e-tron GT laten klinken als de Audi R8 of de
Dacia Spring Electric naar een Lamborghini Aventador met V12. Tot dusver hebben we dergelijke oplossing, helaas, nog niet echt voorbij horen komen. Autofabrikanten kiezen vaak voor een zoemend geluid. Overigens met flinke nauwkeurigheid. Merken als BMW nemen hele volksstammen aan om het geluid tot in den treure te optimaliseren om zo de beste geluidservaring te bieden.
Het resulteert in unieke geluiden voor elektrische voertuigen waarbij in sommige gevallen de bestuurder de mogelijkheid krijgt om het geluid verder te personaliseren naar eigen smaak. De ontwikkeling komt met de nodige kansen. Wie weet kun je straks vanaf je telefoon je eigen soundtrack uploaden naar je elektrische auto. De tijd zal het leren.