Blog Layout

5 februari 2025

Elektrische auto met geluid | hoe zit dat?

Het elektrisch rijden groeit gestaag vanwege met de bekende voordelen zoals het ontbreken van CO2-uitstoot. Wat veel mensen ook prettig vinden is het ontbreken van de motor. Het ronkende geluid blijft achterwege want een EV is fluisterstil. Althans, bij lage snelheden. Want komt de elektrische auto boven de 45 á 50 km/u, neemt het geluid van de autobanden de overhand en is er geen verschil meer tussen een auto op stroom of eentje met een verbrandingsmotor. Bij lagere snelheden zit dat dus anders. Zo rond de 20 km en lager kunnen EV’s zo stil rijden dat spelende kinderen of een in gedachten verzonken voetganger of fietser de auto niet hoort, met alle gevaren van dien. Voor de algemene veiligheid op de weg is het noodzakelijk dat een voertuig altijd en door iedere weggebruiker wordt waargenomen. Naar Amerikaans onderzoek door het ministerie van Transport bleek zelfs dat elektrische auto's tot 37% vaker betrokken waren bij een ongeval met een voetganger of fietser. Niet de beste reclame dus. De hoogste tijd voor verandering. Die kwam er in 2019. Sinds 1 juli 2019 werden autofabrikanten verplicht om een geluid toe te voegen aan elektrische auto's zodat deze beter hoorbaar zouden zijn voor andere verkeersdeelnemers. Overigens is de EV niet helemaal stil. Neem bijvoorbeeld de elektrische aandrijflijn die bij hogere snelheden een hoog geluid dat veroorzaakt wordt door de werking van de elektromotor.

Elektrische auto met zoemend geluid of V8-brul

De Europese wetgeving schreef het zogeheten Acoustic Vehicle Alerting Systems (AVAS) voor. Dit systeem werd verplicht op iedere volledig elektrische auto. Het AVAS zorgt voor een geluid als een auto tot een snelheid van 20 kilometer per uur rijdt of achteruit rijdt. Het is een logische verandering. Toch is het voor autofabrikanten een uitdaging. In het verleden was alles er op gericht op auto's zo stil mogelijk te maken. Uiteraard met uitzondering van de auto's die juist gericht waren op performance en een mooi geluid, zoals een Porsche 911. Nu de elektrische auto juist geruisloos is moeten fabrikanten aan de bak om auto's te voorzien van een geluid. In principe kun je als autofabrikant alle kanten op. Je kunt een Audi e-tron RS laten klinken als de Audi R8 of de Smart ForTwo Electric naar een Lamborghini Aventador met V12. Standaard kiezen autofabrikanten vaak voor een zoemend geluid. Overigens met flinke nauwkeurigheid. Merken als BMW nemen hele volksstammen aan om het geluid tot in den treure te optimaliseren om zo de beste geluidservaring te bieden. Het resulteert in unieke geluiden voor elektrische voertuigen waarbij in sommige gevallen de bestuurder de mogelijkheid krijgt om het geluid verder te personaliseren naar eigen smaak.


Hoewel de EV al lang niet meer een uitzondering is in het straatbeeld, is nog niet elke weggebruiker gewend aan dat typische kunstmatige geluid. Zeker wanneer dat geluid sterk afwijkt van het klassieke motorgeluid, blijft het van groot belang dat de bestuurder alert blijft en zich altijd af vraagt of de ander het EV-geluid heeft gehoord.

Waar aan de auto wordt een AVAS gemonteerd?

Het Electronic Exhaust systeem dat geluiden kan nabootsen bijv van een hypercar

Een AVAS wil je niet zien, maar om goed hoorbaar te zijn moet het wel aan de buitenkant van de auto worden bevestigd. Er zijn meerdere mogelijkheden. Wat je meestal ziet is een bevestiging achter de voorbumper bij de grille. Het geluid is immers vooral bedoeld om weggebruikers die zich voor je bevinden te waarschuwen. Een tweede mogelijkheid is onder de motorkap, eveneens aan de voorkant van de auto. Om het geluid niet alleen naar voren te richten maar ook aan de zijkanten wil men het systeem ook wel onder de auto of in de wielkasten monteren. Ook komt het voor dat een extra luidspreker aan de achterzijde wordt geplaatst om aan alle kanten van de auto duidelijk hoorbaar te zijn.

Hoe gaat het geluid van een elektrische auto klinken?

Naast de autofabrikant melden ook andere ondernemers zich op de automotive-markt. "Als een bepaald geluid verplicht is, moet het ook een blits geluid worden", is vaak de gedachte. De fraaiste autogeluiden kunnen worden nagebootst waardoor je je als EV-rijder duidelijk kunt laten horen en op kunt vallen. Sinds 2017 ontwikkelt en produceert het bedrijf Thor Tuning geluidsproducten voor zowel de ICE- als de (hybride) EV. Het voornaamste product heet THOR Electronic Exhaust dat de originele geluiden van zeer krachtige motoren van meer dan 40 superauto's kan reproduceren in de vorm van een krachtigere akoestiek met een reeks lichte futuristische Sci-fi geluidseffecten. Maar ook andere geluiden zijn mogelijk. De bediening van al dit moois vindt plaats op de smartphone. Thor is gevestigd in Estland en exporteert hun product wereldwijd naar meer dan 40 landen. Interesse? Lees meer informatie over de producten van Thor.

Deel het bericht


Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Een blauwe Volkswagen trekt een retromodel caravan
door Mindert Westra 30 januari 2025
Elektrisch rijden met een caravan is goed te doen. Wat zijn de beste caravantrekkers tegenover een betaalbare prijs?
Een elektrische Mini wordt getest onder winterse omstandigheden
28 januari 2025
Winterse omstandigheden kunnen zorgen voor roestvorming en lakbeschadiging. Wat kan ik doen om dit te voorkomen?
Lees meer artikelen
Share by: