Blog Layout

16 december 2023

Kun je overal in het land waterstof tanken?

Wereldwijd grijpen we verschillende vormen van nieuwe mobiliteit aan om klimaatdoelstellingen te behalen. Het elektrisch rijden neemt daarbij een enorme vlucht, maar er is ook een alternatief. En dat is waterstof. Waterstof is veel minder bekend dan het elektrisch rijden. Onbekend maakt onbemind zou je mogelijk kunnen zeggen. Als je het niet kent ga je het ook niet gebruiken. En als er geen vraag naar is zal het aanbod ook zeer beperkt zijn. Deze vicieuze cirkel moet worden doorbroken. Om te beginnen met het verruimen van het aanbod. Er moeten meer waterstoftankstations komen. Hoe staat het daar eigenlijk mee? Kunnen we in Nederland op voldoende plaatsen waterstof tanken?

Waterstof als energiedrager

Men lijkt dus nog altijd niet warm te lopen voor de ’hydrogen-power’ auto's. Elektrisch rijden heeft duidelijk meer voorkeur. Toch is ook waterstof interessant, want het grote voordeel is dat het een energiedrager is. Net als benzine of diesel kan het gewoon getankt worden. Na een tankbeurt van 5 minuten kunnen er weer honderden kilometers verder worden gereden. Eigenlijk is een waterstofauto ook een elektrische auto. Bij een elektrische auto komt de elektriciteit uit de batterij. Ook de FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) wordt aangedreven door elektriciteit. Alleen de energie komt als brandstofcellen uit de tank. Waterstof wordt met zuurstof in aanraking gebracht. Dit proces genereert elektriciteit en stoot water uit als afvalproduct.

Hoe ver staat het met waterstof tanken?

Helaas wordt waterstof nog in kleinen volumes aangemaakt, maar dat is niet het enige probleem. Er zijn ook nog te weinig plaatsen waar je het kunt tanken. Net als 15 jaar geleden met elektrisch rijden moet er ook bij de brandstofcel de cirkel worden doorbroken. De meeste mensen weten ongeveer wat het is maar daar is dan ook het meeste mee gezegd. Omdat we er nog weinig van weten wordt het ook veel minder gebruikt. En omdat het veel minder wordt gebruikt is het op veel plaatsen in Nederland niet rendabel een waterstoftankstation te beginnen.


Omdat de opwekking van het goedje erg duur is komt het als alternatief voor de stekkerauto nog maar moeizaam op gang. Andere vormen van mobiliteit zijn wellicht beter geschikt en kunnen de cirkel doorbreken. Goede voorbeelden zijn de stadsbussen en vrachtwagens, vliegtuigen en de zware industrie. Volgens de VRO reden er in november 2023 685.000 elektrische auto's rond in Nederland. Verdeeld over 428.000 volledig elektrisch en 257.000 plug-in hybride. Vergelijk het aantal met het aantal H2-auto’s in Nederland: sinds vorige maand november rijden er slechts 615 brandstofcelauto’s rond.

De Toyota Mirai rijdt op waterstof

Hoeveel waterstoftankstations zijn er in Nederland?

Met deze aantallen schiet het niet op. En daarmee is ook verklaarbaar waarom er zo weinig tankstations zijn en het aantal ook niet echt groeit. Om het kpi-ei probleem te doorbreken moeten we het juist hebben van die H2-tankstations. Daarvan zien we er gelukkig wel steeds meer. Momenteel (september 2024) zijn er 22 waterstoftankstations in Nederland in bedrijf en op 7 locaties in aanbouw. In december van het afgelopen jaar waren er 17 stations operationeel dus er zijn 5 bijgekomen. Helaas zijn er geen nieuwe stations in de planning opgenomen, dus echt storm loopt het niet. Wil je weten waar er bij jou eentje in de buurt staat kijk dan op www.h2stations.org. De uitbreiding van het aantal tankstations is echt voorwaardelijk voor een succesvolle toepassing van waterstof tanken.

Naast waterstoftankstations moeten er ook meer waterstofautomodellen komen

En er zijn er ook nog altijd te weinig automerken die op waterstof rijden. Als één van de weinigen heeft Opel een bedrijfswagen (mede) op waterstof. BMW heeft plannen om in 2025 de iX5 hydrogen naar de markt te brengen. En de geruchten gaan nog steeds dat we van Honda in 2025 een waterstofauto kunnen verwachten: de Honda FCV (Fuel Cell Vehicle). Al met al is nog beperkt, maar af en toe komt er weer wat nieuw automodel die waterstof tankt in plaats van de accu vol laadt.



Deel het bericht

Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Pininfarina Battista rijdt door de bergen langs een inham
door Mindert Westra 5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
Een blauwe Volkswagen trekt een retromodel caravan
door Mindert Westra 30 januari 2025
Elektrisch rijden met een caravan is goed te doen. Wat zijn de beste caravantrekkers tegenover een betaalbare prijs?
Lees meer artikelen
Share by: