Eind 2023 komt het Chinese XPENG met de XPENG G9 naar Europa. Dit is een nieuwe forse SUV die zich niet alleen qua formaat maar ook qua prestaties goed kan meten met de
Mercedes-Benz EQE SUV. Het afgelopen jaar had XPENG nog erg te kampen met leveringsproblemen om de markt in Europa van nieuwe elektrische auto’s te voorzien, maar daar is inmiddels een kentering in gekomen. Echt splinternieuw is het model niet. In eigen land tuft ie al rond sinds eind 2021. De bijna 5 meter lange SUV is de 4e elektrische auto van de XPENG-familie. Eerder werden al de kleinere SUV G3 uitgebracht en de Sedans P5 en de P7 waarvan het topmodel een Wing-edition is, dus voorzien van
opvallende portieren.
De elektrische SUV is een concurrent van de Audi e-tron, de Tesla Model X en de BMW iX en heeft 3 uitvoeringen. Het instapmodel is de XPENG G9 RWD. Het heeft een elektromotor van 313 pk die dus de achterwielen aandrijft. De batterijcapaciteit is 78 kWh. Dan is er de RWD Long range die met een grotere accu van 96 kWh op een bereik komt van 570 kilometer. Dit is 110 kilometer meer dan de het instapmodel. Hij accelereert binnen de 4 seconden naar 100 km/uur. De grootste uitvoering is de AWD Performance. Dit model heeft twee elektromotoren (voor en achter) waarmee het vermogen van het model op 550 pk wordt gebracht. De AWD performance gaat in 3,9 seconden naar de 100 km/uur en heeft een bereik dat ligt rond de 520 km. De garantietermijn ligt op 7 jaar (5+2) of tot 160.000 kilometers.
Door de 800V-laadtechnologie heeft het Chinese voertuig een verbluffende laadsnelheid (gelijkstroom) van maar liefst 260 kW in de RWD en 300kW in de RWD Long Range en de AWD Performance. Met deze snelheid zit je accu in 20 minuten van 10% op 80%! Heb je veel haast? In vijf minuten kun je voor zo'n 100 kilometer bijladen.
Het design uit zich als een wat hoekig en sober model, maar zeker niet lelijk. Kenmerkend is de sfeerverlichting aan de voorkant die volledig van links naar rechts gaat. Ook aan de achterkant zie je dit terug. Verder beschikt het model over een panoramadak en een wereld aan camera's en andere hulpvoorzieningen voor relaxed en veilig rijden. De auto biedt volop ruimte. Neem de kofferbak die 660 liter groot is. Wanneer de achterbank via een elektrische bediening wordt neergeklapt komt er nog eens extra ruimte bij tot maximaal 1.575 liter.
De laatste modelupdate van de G9 van september 2024 biedt nog weer meer gebruikersgemak. Zo wordt het mogelijk om een smartphone met Apple CarPlay™️ of Android Auto™️ te integreren met het infotainmentsysteem van de auto. Het biedt de mogelijkheid om je favoriete apps naar het infotainmentscherm te brengen. Tevens voegt deze update een nieuwe kleur toe aan de bekleding. Naast zwart en zadelbruin is het ook mogelijk te kiezen voor Diamond Grey. De stoelventilatie voor bestuurder en bijrijder zit voortaan ook in de rugleuning. Er is een tweede draadloze oplaadpunt voor smartphones geplaatst die met 50W in plaats van 15W kunnen opladen. Het maximale laadvermogen van de G9 is met 100 kg toegenomen tot 550 kg.
Fabrikanten van de Duitse topmodellen kunnen zich zorgen gaan maken. De G9 is relatief gezien best wel goedkoop. Daar waar veel extra's bij de concurrent optioneel is, is het bij deze imposante SUV standaard inbegrepen. En dat is best veel. Je kunt het zo gek niet verzinnen of de G9 heeft het. Al die standaard extra's is gunstig voor de consument en het zal prijsdruk geven in het premiumsegment. Maar wat is dan goedkoop? Het instapmodel XPENG G9 RWD blijft met € 57.900 nog onder de 60K. De RWD Long Range en de AWD Performance gaan € 62.000 resp. € 72.200 kosten. Vergelijk dat met de BMW iX die en de Mercedes EQE SUV die rond de 83K beginnen. Het instapmodel van de Audi e-tron kost wel wat minder, maar ook die begint al bij € 76.500.
Leestip: overzicht van alle Chinese elektrische auto's die in Nederland zijn uitgerold