Nadat eerder de Zeekr 001 al eerder werd aangekondigd is het nu de beurt aan de Zeekr X. De gloednieuwe Zeekr X is een compacte SUV. Het strakke stijlvolle design wordt mede vorm gegeven door de stoere lijnen van het model, dubbele dagrijlichten, fraaie achterlichten en een vast panoramadak. Zowel de 001 als de X komen eind dit jaar op de Nederlandse markt. Met de uitbreiding van het modellengamma heeft Zeekr zijn positie in als één van de Chinese elektrische automerken verder versterkt.
Eigenaar van Zeekr is de Chinese autogigant Geely, onder andere ook bekend als eigenaar van Volvo. Dat verklaart meteen een aantal parallellen tussen de Zeekr X en de Volvo EX30. Zo zijn beide modellen gebouwd op hetzelfde modulaire Substainable Experience (SEA) platform. Het feit dat beide auto's van hetzelfde platform komen maakt dat het ook elkaars concurrenten zijn in het C-segment. Er komen twee uitvoeringen van deze luxe sedan. Het instapmodel is een Motor Long Range versie met achterwiel aandrijving. Daarnaast is er de wat luxere Motor Privilege uitvoering, die voorzien is van vierwielaandrijving. De Motor Long Range heeft een 272 pk sterke elektromotor. In 5,6 seconden snelt de EV naar een snelheid van 100 km/uur. Het bereik van de RWD-versie is 440 kilometer. De elektrokracht van de Motor Privilege zit op 429 pk. Hij accelereert in 3,8 van 0 naar 100. De extra power die de motor kan leveren zorgt voor een wat lagere actieradius van 400 kilometer. Het accupakket van beide uitvoeringen heeft een capaciteit van 69 kWh. De Zeekr heeft een 22 kW lader aan boord. Aan de snellader kan er geladen worden tot een snelheid van 150 kW, waarmee de accu in 28 minuten van 10 naar 80% kan worden geladen.
De fiscale waarde van de Long Range RWD is € 44.990. Hiermee komt deze stekkervariant in aanmerking voor de SEPP-subsidie. Met de Privilege AWD gaat dat niet lukken. Diens fiscale waarde ligt met € 49.490 te hoog. De consumentenprijs begint vanaf € 45.990. De vanafprijs van de luxere Privilege-uitvoering is € 50.490.