Aan de opsomming van
verschillende batterijtechnologiën kan nog eentje worden toegevoegd: de zwavelbatterij. Volgens insiders is de nieuwe techniek veelbelovend. De batterij weegt minder zwaar en is goedkoper. En als klap op de vuurpijl kan de zwavelbatterij vijf keer zo veel energie vasthouden. Dit maakt de batterij niet alleen interessant voor de elektrische auto, maar op langere termijn ook voor het elektrisch vliegen.
Het verhaal van de zwavelbatterij wordt nog mooier. Niet alleen de prestaties zijn veelbelovend, maar ook zwaardere metalen zoals kobalt zijn niet langer nodig. Van kobalt is bekend dat het in Congo onder zware arbeidsomstandigheden wordt gedolven. Ook blijkt dat er ook lithium in de batterij is verwerkt. Het is te zeer te hopen dat de hoge verwachtingen worden waargemaakt. Zeker nu we door corona en de oorlog in Oekraïne weten dat we minder afhankelijk moeten zijn van China, de grootste grondstofleverancier wereldwijd van het zeer schaarse lithium en daarnaast dat er minder zware metalen zoals kobalt hoeven te worden gedolven.
De Duitse start-up Theion houdt zich bezig met de ontwikkeling van de zwavellithium-batterij. Die is in eerste instantie bedoeld voor de ruimtevaart. Ook is het de bedoeling dat de technologie wordt ingezet in de accu's van mobieltjes. In 2024 verwacht men de batterij in te kunnen zetten voor elektrische auto’s.
En er zit nog meer toekomst in de zwavelbatterij. In Australië wordt momenteel een gewerkt aan een zwavelnatrium-variant. Als dat lukt betekent het een revolutie in de batterijsector. Omdat het vrij eenvoudig is en goedkoop om de grondstoffen als natrium en zwavel te verzamelen, gaan de prijzen van de batterijen met deze technologie gigantisch onderuit wat een aanzienlijke verlaging van de elektrische auto gaat betekenen. Helaas het zal nog jaren duren voor dat deze technologie echt klaar is voor productie.