De
Hyundai Ioniq 5, die inmiddels steeds meer op de Nederlandse wegen te vinden is, betreft een onwijs goede auto. Puike rijeigenschappen, een tof retro exterieur, prima actieradius en razendsnel opladen. Eigenlijk alles wat je van een elektrische auto anno 2021 mag verwachten. Dat de 5 een goede auto is weet het merk zelf ook. Zo goed zelfs dat het de naam Ioniq wil uitbreiden naar een heel modellengamma. Een auto die ook op de planning staat is een ruime SUV met de naam Ioniq 7. En daar deelt het Hyundai nu een prototype van.
De Ioniq 7 zal een ruime en uiteraard volledig elektrische SUV gaan worden. Dat het beslist geen kleine auto gaat worden bewijst de concept die Hyundai vandaag toont op de Los Angeles Motor Show 2021. De Ioniq 7, die naar verluid pas in 2024 op de markt komt, zal eveneens gebruik gaan maken van het E-GMP platform. Het platform wat we inmiddels goed kennen van de Ioniq 5 maar ook van de Kia EV6. Het platform is behoorlijk modulair. Hyundai kan er namelijk alle kanten mee op. Dat is vooral terug te zien in de wielbasis van de
zeven concept. De wielbasis bedraagt 3,2 meter in lengte. Een ander groot voordeel is de vlakke vloer. Dat komt weer ten goede aan de ruimte in het interieur. Hyundai heeft dan ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens flink uit te pakken. In plaats van een stuur valt het dashboard nog het beste te vergelijken met een bureau en de stoelen zijn eerder fauteuils. Door een overdaad aan LED verlichting is het wel duidelijk dat het hier puur en alleen om een concept gaat en dat het uiteindelijke productiemodel flink zal afwijken.
Toch zien we een aantal duidelijke design kenmerken terugkomen die we kennen van de Ioniq 5. De geblokte lichtontwerpen bijvoorbeeld, die zowel aan de voor- als achterzijde te zien zijn. Hoogstwaarschijnlijk zal een dergelijk ontwerp ook op de Ioniq 6 te zien zijn. Verwacht overigens niet teveel terug te zien van het design op het uiteindelijke productiemodel. Hyundai wil met de concept vooral laten zien wat er allemaal mogelijk is en welke richting het merk op wil omtrent het design. Overigens houden de Zuid-Koreanen de lippen nog stijf op elkaar als het gaat om specificaties. Desondanks durven we wel een gokje te wagen. Het 800V systeem, wat ultrasnel opladen mogelijk maakt, zal ongetwijfeld ook aan de Ioniq 7 besteed zijn. Evenals een range van minimaal 400 kilometer. Verwacht ook de nodige versies met meerdere elektromotoren en zowel voorwiel als vierwielaandrijving. Nog even geduld dan maar.