Blog Layout

8 februari 2025

Hoe ver komt de gefacelifte KIA EV6?

De succesvolle KIA EV6 is een schot in de roos. De auto is niet alleen populair vanwege zijn strakke sportieve uitstraling, maar ook vanwege zijn prestaties. In 2022 werd het model verkozen tot Europees auto van het jaar. In september 2024 heeft de zeer grote elektrische cross-over/SUV een upgrade ondergaan. Dankzij de facelift heeft de toch al complete auto veel extra’s gekregen waardoor het een absolute topper is geworden en een geduchte concurrent voor het D-segment met onder andere de Hyundai Ioniq 5, de Volkswagen ID.4 en de Tesla Model Y. Zo heeft het vernieuwde voertuig nieuwe accenten aan het exterieur meegekregen, hoewel de contouren en maten gelijk is gebleven. Ook is een aantal aanpassingen aangebracht aan het interieur. De grootste verbetering is de batterij die voor nog betere prestaties zorgt. Door de upgrade belooft de Zuid-Koreaanse fabrikant een nog groter bereik. Een actieradius die al aardig richting de 600 km gaat.

Upgrade Kia EV6 met meer rijbereik

Wat de Koreaanse fabrikant erg knap heeft gedaan is het leveren van een accupakket dat minder weegt maar wel beter presteert waardoor zijn actieradius met meer dan 50 kilometer is toegenomen. De meeste automobilisten zijn met dergelijke afstanden blij dat ze er even uit kunnen en tegelijkertijd de accu weer vol te laden. Dat hoeft met de vernieuwde EV6 niet lang te duren dankzij de 800V techniek die het aan boord heeft. Met een maximaal laadvermogen dat opgeplust is van 239 kW naar ruim 250 kW, is de auto in staat om binnen 18 minuten van 10 tot 80 procent op te laden. De fabrikant geeft aan dat de EV6 bij 15 minuten laden weer 343 km verder kan. Net als de Ioniq 5 staat de EV6 ook op het e-GMP platform.


Een andere veranderingen is de LED-verlichting aan het exterieur die volgens de ‘Star Map’-graphics van KIA aan sluit bij de styling van de andere recente KIA-modellen EV3 en EV9. De GT-line heeft een extra LED-strip om nog meer accent aan de verlichting te brengen. Ook de bumpers zijn vernieuwd en er zijn nieuwe velgen aangebracht. We zien strakke lijnen en een doorlopende LED lichtbalk aan de achterzijde van de cross-over. In combinatie met een minimale verhoogde achterbak doet dit stiekem denken aan de Aston Martin DBX. Van binnen zijn de kunststofdelen van een ander materiaal voorzien waardoor het minder glanst en vlekt. De stoelen zijn van veganistisch leer en de stoffen zijn van gerecyclede PET-flessen. Ook het stuurwiel heeft een ander design en is van meer bedieningsmogelijkheden voorzien. Het infotainmentsysteem heeft een sterk verbeterde performance en is uitgebreid met veel slimme innovaties. Al vanaf de eerste versie beschikt het model over vehicle-to-load.

Kia EV6 uitvoeringen

Door de verbeterde batterij gaat het accupakket van de Standard Range van 58 naar 63 kWh. Bij de Long Range en de GT-Line gaat de uitbreiding van 77 naar 84 kWh. Het rijbereik is 428 km voor de standaardversie. De Long Range haalt een actieradius van 582 km. Van de Long Range versie is zowel een op de achterrwielen aangedreven versie beschikbaar als eentje met vierwielaandrijving. Uiteraard kan ook de GT-line als AWD worden geleverd. Het instapmodel begint met een Light Edition die net geen 45K gaat kosten. Van deze uitvoering bestaat ook een Plus-variant met een vanafprijs van net geen 49K. Beide uitvoeringen hebben de kleine accu van 63 kWh. Bij de Plus is ook de 84 kWh-accu mogelijk, maar dan is hij € 3.500 duurder. Verder wordt de 84 kWh-accu geleverd in de uitvoeringen Air, Plus Advanced en GT-Line. De AIR-uitvoering kennen we van zijn zeer hoge klassering in de Top 5 beste caravantrekkers vanwege zijn trekkracht van 1.800 KG tegenover een relatief betaalbare consumentenprijs van € 49.495. De Plus, Plus Advanced en de GT-Line worden ook als Dual Motor geleverd. De duurste versie is voor de GT-Line Dual Motor weggelegd met een vanafprijs op € 62.995.

Kia EV6 GT met 650 pk!

Dat er qua vermogen wel wat mogelijk is bij elektrische auto's hebben al flink wat merken bewezen. Waar de strijd om de paardenkrachten eerder voorbehouden was aan Ferrari, Lamborghini en andere supercar fabrikanten doen ook merken waarvan je het niet direct zou verwachten tegenwoordig vrolijk mee. Dat geldt dus ook voor het topmodel, de EV6 GT-Line. Met diens aandrijflijn begint hij met een vermogen van 609 pk. En met de nieuwe Launch Control haalt ie zelfs de 650 pk! Daarmee is het mogelijk om binnen 3,5 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur te schieten. Volgens Kia is de elektrische auto zelfs sneller dan een Lamborghini Urus tijdens een 400 meter sprint.

Deel het bericht


Een blauwe Cupra Tavascan rijdt over een weg op ruw terrein
door Mindert Westra 21 maart 2025
Cupra komt met een tweede elektrische auto Tavascan. Het nieuwe model betekent tevens een designlijn voor het merk.
Een geeloranje  Zeekr 7X staat op een ijzige ondergrond met besneeuwde bergen op de achtergrond
door Mindert Westra 27 februari 2025
In korte tijd komt Zeekr met zijn derde model op de West-Europese markt. Wat heeft de elektrische SUV ons te bieden?
Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Pininfarina Battista rijdt door de bergen langs een inham
door Mindert Westra 5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
Lees meer artikelen
Share by: