Zelfs het Duitse topsegment moet zijn best doen zich te onderscheiden van de Chinese modellen. De elektrische rijder is namelijk minder merkentrouw dan de brandstofrijder. Dit geldt ook voor BMW. Alleen op naam gaat het kwaliteitsmerk de concurrentiestrijd uiteindelijk verliezen. BMW wil zich onderscheiden door nog zwaarder in te zetten op duurzame technologie. Het doet zijn volgende zet door 800V batterijen in te zetten die 30% sneller laden en een 30% grotere actieradius leveren. En de elektrische modellen worden standaard uitgerust met technologie voor bidirectioneel opladen.
De productie van de batterijcellen heeft 60% minder CO2 uitstoot en levert een 20% hogere energiedichtheid. Voor al deze slimme dingen gaat BMW nog meer rekenkracht inzetten middels nog zwaardere computers. De Duitse autofabrikant wil zo nog actiever bijdragen aan de energietransitie. Vooralsnog zijn de plannen in concept uitgewerkt. Onder het thema BMW Vision Neue Klasse zouden nieuwe modellen in 2025 op de markt verschijnen.
Met de Neue Klasse worden nieuwe stappen gemaakt met V2X zoals vehicle-to-home (V2H), vehicle-to-load (V2L) en vehicle-to-grid (V2G). Deze laadtechnieken zijn volledig geïntegreerd in het oplaadecosysteem BMW Connected Home Charging. Met behulp van het voertuig, de My BMW App, de BMW-backend inclusief een BMW DC Wallbox, kunnen klanten de energiestroom regelen wanneer het uitkomt. Het kan zelfs voorkomen dat er thuis wordt geladen zonder dat er stroom nodig is van het netwerk. Ook is het mogelijk de laadkosten te verlagen door de elektriciteit uit de batterij terug te leveren aan het elektriciteitsnet.