De uitrol van de laadinfrastructuur de afgelopen jaren gaat gepaard met een flink aantal begrippen en afkortingen. Goed voorbeeld is de Charge Point Operator oftewel de CPO. Wanneer je gebruik maakt van een openbare laadpaal komt er op de achtergrond heel wat bij kijken. Niet alleen de levering van het fysieke laadstation, de stroomtoevoer en de tariefbepaling zijn van belang maar ook het onderhoud en de werking. Eén van de elementen uit dit complexe proces is de CPO.
De Charge Point Operator zorgt ervoor dat de laadpaal naar behoren werkt. In de meeste gevallen gaat de CPO over de levering van de laadpaal, de installatie, het onderhoud en de storingsdienst. De CPO zorgt voor het beheer van de laadpalen. Sommige leveranciers van laadpalen stellen de afnemer vrij in de keuze van een CPO. Dit heeft als voordeel dat de eigenaar van de laadpaal kan kiezen welke taken de CPO op zich moet nemen en welke de eigenaar zelf in de hand zal houden. Een CPO maakt complexere laadoplossingen realiseerbaar, waarbij men ook te maken krijgt met bijvoorbeeld verrekening en Smart Charging. Andere leveranciers kiezen er juist voor om alles in eigen beheer te houden. Dit brengt als grote voordeel met zich mee dat de klant profiteert van volledige ontzorging en niet verantwoordelijk is voor de werking van het laadstation. Leveranciers die voor deze werkwijze kiezen is bijvoorbeeld Vandebron. Vrijwel alle CPO's bieden de mogelijkheid om de laadsessies en transacties in te zien als eigenaar van de lader. Vaak gaat dit door middel van een app of webapplicatie. Hierbij is het mogelijk om bijvoorbeeld de tarieven in te stellen. Een bekende innovatie verwant aan de CPO is de Plug&Charge-functie bijvoorbeeld bij de Polestar 3.
Meer lezen?