Blog Layout

dec. 15, 2023

Welke Chinese elektrische auto's zijn in Nederland uitgerold?

Elektrische Chinese automerken worden tegenwoordig goed verkocht en veel nieuwe modellen dienen zich aan. De grootste reden waarom de verkopen zo goed gaan zijn de lage prijzen. Of het nu om het goedkope segment gaat of om het premiumsegment, de Aziatische autofabrikanten van elektrische auto's zijn erg goed in staat om goedkope elektrische auto te produceren. Met bijna 1,1 miljoen auto's is China inmiddels de grootste auto-exporteur ter wereld. Een derde ervan (rond de 400.000 stuks!) is elektrisch! Hier volgt het actuele beeld van de elektrische modellen uit China die op de Nederlandse markt zijn uitgebracht. We zetten 10 elektrische auto's uit China op een rij.

Chinese elektrische auto's | een overzicht van 10 modellen

China blijkt prima in staat om zelfstandig Chinese elektrische modellen van de grond te tillen. En dan niet alleen voor de thuismarkt, die overigens de grootste EV-markt ter wereld is. Hier volgt een overzicht van de volledig elektrische Chinese auto's die tot nu toe naar West-Europa en de Nederlandse markt zijn gebracht. De modellen die we behandelen zijn:


  • BYD
  • NIO
  • Lynk & Co
  • Aiways
  • Hongqi
  • Seres
  • XPENG
  • Zeekr
  • OMODA 5 EV
  • Voyah
Kosten van laadpalen vergelijken? Klik hier voor gratis 4 offertes

BYD - Build your Dreams

BYD is één van de bekendste EV-producenten in Chinese. Maar het wil z'n vleugels ook uitslaan in Europa door ook op dit continent productievestigingen op te richten. Vooral dankzij de grote interne markt in China is BYD inmiddels wereldwijd de grootste leverancier van elektrische auto’s. We kenden BYD al van de modellen Atto 3, de Tang en de Han. Met de nieuwe modellen gaat BYD op de maritieme tour met de modellen SEAL en de Dolphin. De vanafprijs van de Atto is € 43.000. De vanafprijzen van de Tang en de Han zijn € 69.000 en € 72.500.


Naast de elektrische auto produceert BYD ook elektrische autobussen, bestelbussen en vorkheftrucks. Ook is BYD bekend van de blade batterij, een interessante energieopslagtechniek met grote voordelen. Dit kon wel eens de batterij van de toekomst zijn en ook hier loopt China weer voorop.

BYD Han links voor

NIO

NIO was één van de eerste Chinese modellen die de stap naar Europa heeft gezet. Het heeft zich toegelegd op het luxe segment en gaat de concurrentie aan met de grote Duitse merken en Tesla. Bekende modellen die NIO tot nu toe heeft NIO uitgebracht zijn de NIO ET5, de NIO ET7 (sedanuitvoering) en de NIO EL7 (SUV). De EL7 heeft 2 elektromotoren (voor 245 pk en achter 409 pk). Als één van de weinige niet-Europese autofabrikanten heeft NIO recentelijk een stationwagon NIO ET5 Touring uitgebracht. Opvallend van NIO is dat het via zijn hubs mogelijk maakt om een lege accu om te wisselen voor een volle (ook al is de voorziening nog zeer beperkt uitgerold). Voordeel is dat er geen laadtijd verloren gaat. De prijzen van de NIO liegen er niet om. Zo ligt de vanafprijs van de NIO ET5 rond de € 72.000.

NIO EL7 zijaanzicht

Lynk & Co

Ook Lynk & Co is in eigendom van Geely. Zie hier ook meteen de verbanden met Polestar en Volvo. Het eerste model, de Lynk & Co 01, staat namelijk op hetzelfde onderstel als die van de Polestar en Volvo. In China kent Lynk & Co ook de modellen 02, 03, 05, 06, 08 en 09. In Nederland bleef de uitrol tot nu toe beperkt tot de Lynk & Co 01. In maart dit jaar is het model Lynk & Co 08 toegevoegd aan het Nederlands assortiment. Beide modellen zijn plug-in hybrides. In 2024 wil de fabrikant het 01-model ook met volledig elektrische aandrijving opleveren. Het is mogelijk de Lynk & Co 01 als een abonnement af te nemen voor € 650 per maand. In Nederland wordt een deelprogramma gestimuleerd waardoor de abonnementskosten per saldo veel lager kunnen uitvallen. Koop je hem zelf, dan is deze elektrische auto voor rond de € 45.000 voor jou.

Lynk & Co 01 linksvoor

Aiways

Het nog zeer jonge Aiways is als start-up opgericht in 2017 en heeft zich volledig toegelegd op de productie van elektrische auto’s. Net als Tesla heeft de Chinese autofabrikant geen eigen showrooms. Een Aiways wordt alleen online besteld en aangekocht. Sinds de introductie van dit automerk is tot nu toe alleen de Aiways U5 SUV uitgerold. De Aiways U6 SUV Coupé wordt naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar geleverd. De Aiways U5 Prime kost € 46.950. In het najaar komt een goedkopere versie van de U5 op de markt. Dit is de Aiways U5 Xcite en kost € 42.950. De vanafprijs van de duurdere Aiways U6 is € 48.975.

Aiways U6

Hongqi

De Hongqi is overduidelijk gericht op het topsegment. Origineel is het automerk bekend van de Chinese staatslimousines en dat zie je terug aan de volledig elektrische Hongqi E-HS9, het enige model van Hongqi dat tot nu toe in Europa is uitgerold. Het Chinese merk doet zijn naam eer aan door meteen met de grootste SUV te komen die er is. Is ook niet zo vreemd want het model wil concurreren met de Mercedessen van tegenwoordig. Het basismodel meet 5,2 meter en wordt aangedreven door twee elektromotoren van 215 pk. De accucapaciteit van de Hongqi E-HS9 is 84 kWh. De Chinese tank haalt een bereik van bijna 400 kilometer (WLTP). De vanafprijs van de E-HS9 zal ergens liggen rond de € 84.000.

Hongqi E-HS9

Seres

Hoewel het hoofdkantoor van Seres zich in de VS bevindt, is het moederbedrijf van Seres wel Chinees. In 2021 kwam het bedrijf naar Nederland met de volledig elektrische crossover Seres 3. Het model wil concurreren met de Volkswagen ID.3 en de Hyundai Kona Eledtric. Zelfs de prijzen van de 3 concurrenten liggen dicht bij elkaar. In dit voorjaar van 2023 is de Seres 5 uitgerold. Het betreft een volledig elektrische SUV Coupe met 585 pk. De Seres 3 is compleet leverbaar voor EUR 37.885. Het instapmodel van de Seres 5 (2WD Standard) wordt te koop aangeboden vanaf € 67.900.

Seres 5

XPENG

De elektrische autofabrikant XPENG is opgericht in 2014. Net als Hongqi richt ook XPENG zich op het dure segment van de elektrische auto’s. Momenteel heeft XPENG 3 modellen uitgerold in Nederland. Dit zijn de sedanuitvoeringen XPENG P5 en XPENG P7 en de kleine SUV de XPENG G3. De XPENG P5 concurreert tegenover de net wat kleinere Tesla Model 3. Het bereik van deze sedan is volgens de fabrikant 465 kilometer. De prijs ligt rond de € 48.000 en blijft daarmee naar verwachting onder de € 50.000. De voorwielaangedreven P5 heeft een elektromotor met 211 pk en een accucapaciteit van 66 kWh. De XPENG P7 wordt geleverd vanaf € 51.999. Onlangs is er weer een model uitgebracht. Dit is de XPENG G9.

XPENG G( rechtsvoor

Zeekr

Zeekr blijkt in thuisland China al erg succesvol te zijn. Nu wil het zijn vleugels uitspreiden naar andere oorden zoals Europa. Ook Zeekr is in eigendom van Geely. Het Europese hoofdkantoor staat in Amsterdam. Het eerste model van Zeekr die we kunnen aanschouwen is de Zeekr 001. Ook is inmiddels de sedan Zeekr X aangekondigd. Aan de nummering van de modellen valt nog geen logica te ontdekken. Er wordt beweerd dat de Zeekr X in eerste instantie de 003 zou heten, maar daar is men blijkbaar toch van af gestapt. Een nog nieuwer model zal waarschijnlijk de 009 zijn. Dus toch weer een opvolger in de nummerreeks. De prijs van de Zeekr 001 gaat al gauw richting de € 55.000, zo niet hoger.

Zeekr X zijaanzicht

OMODA 5 EV

Voor nu sluit OMODA 5 EV hier de rij. De Chinese autofabrikant Chery kondigde recentelijk aan dat er een elektrisch model zou uitkomen van de succesvolle OMODA 5. Chery is in het thuisland erg succesvol met het model en wil het nu verder uitbreiden naar Europa. Te beginnen met de OMODA 5 EV. De naam OMODA staat voor een 'modern leven'. De "O" van Oxygen (zuurstof) wordt samengetrokken met "moda, dat zo veel betekent als 'modern'. Het Chinese model heeft een elektromotor van 221 pk en een accucapaciteit van 61 kWh. Volgens de fabrikant moet het voertuig een actieradius van 450 kilometer kunnen halen.

OMODA 5

Voyah

Opkomend autofabrikant Voyah is opgericht in 2019 en maakt onderdeel uit van de Dongfeng Motor Corporation, een gerenommeerde speler in de Chinese auto-industrie. Voyah positioneert zich in het luxe segment en bouwt op een speciaal platform voor elektrische voertuigen dat modulaire batterijtechnieken en geavanceerde aandrijflijnen mogelijk om in te kunnen spelen op de snel evoluerende EV-markt. Het eerste model dat in Nederland wordt uitgerold is de Voyah Free SUV.

Voyah free SUV

Deel het artikel


03 mei, 2024
Het gebeurt altijd een ander, maar het zal je maar gebeuren. Je wint een auto! Wel zit je dan vast aan een aantal contractvoorwaarden.
Een gele elektrische Renault 5 staat tegen een gele achtergrond
door Mindert Westra 01 mei, 2024
Wie kent de Renault 5 niet? Renault doet oude tijden herleven door zijn gamma te verrijken met een elektrische versie van zijn voorgangers.
Een smart#3 met panoramadak in de kleur Photon Orange metallic staat op een parkeerplaats
door Mindert Westra 29 apr., 2024
Smart Automobil komt met een opvolger van de smart#1. Maak kennis met de sportieve SUV coupé smart#3.
Een blauwe Volkswagen trekt een caravan
door Mindert Westra 24 apr., 2024
Elektrisch rijden met een caravan is tegenwoordig goed te doen. Wat zijn goede caravantrekkers voor een normale prijs?
Meer artikelen
Share by: