Elektrische Chinese automerken
worden tegenwoordig goed verkocht en veel nieuwe modellen dienen zich aan. De grootste reden waarom de verkopen zo goed gaan zijn de lage prijzen. Of het nu om het goedkope segment gaat of om het premiumsegment, de Aziatische autofabrikanten van elektrische auto's zijn erg goed in staat om goedkope elektrische auto te produceren. Met bijna 1,1 miljoen auto's is China inmiddels de grootste auto-exporteur ter wereld. Een derde ervan (rond de 400.000 stuks!) is elektrisch! Hier volgt het actuele beeld van de elektrische modellen uit China die op de Nederlandse markt zijn uitgebracht. We zetten 11 elektrische auto's uit China op een rij.
China blijkt prima in staat om zelfstandig Chinese elektrische modellen van de grond te tillen. En dan niet alleen voor de thuismarkt, die overigens de grootste EV-markt ter wereld is. Hier volgt een overzicht van de volledig elektrische Chinese auto's die tot nu toe naar West-Europa en de Nederlandse markt zijn gebracht. De modellen die we behandelen zijn:
Ook een twaalfde automerk uit China zal niet al te lang op zich laten wachten. De volgende nieuwkomen die we in Nederland en Belgie gauw kunnen verwelkomen is de SU7 van Xiaomi. Ook dit model rijdt al een tijdje rond in thuisland China. Het merk zal het lastig krijgen in West-Europa. Met name door een onderlinge concurrentie met andere merken uit het zelfde land zoals de BYD en de goedkopere modellen van NIO en XPENG.
BYD is één van de bekendste EV-producenten in Chinese. Maar het wil z'n vleugels ook uitslaan in Europa door ook op dit continent productievestigingen op te richten. Vooral dankzij de grote interne markt in China is BYD inmiddels wereldwijd de grootste leverancier van elektrische auto’s. We kenden BYD al van de modellen Atto 3, de Tang en de Han. Met de nieuwe modellen gaat BYD op de maritieme tour met de modellen SEAL en de Dolphin. De vanafprijs van de Atto is € 43.000. De vanafprijzen van de Tang en de Han zijn € 69.000 en € 72.500.
Naast de elektrische auto produceert BYD ook elektrische autobussen, bestelbussen en vorkheftrucks. Ook is BYD bekend van de blade batterij, een interessante energieopslagtechniek met grote voordelen. Dit kon wel eens de batterij van de toekomst zijn en ook hier loopt China weer voorop.
NIO was één van de eerste Chinese modellen die de stap naar Europa heeft gezet. Het heeft zich toegelegd op het luxe segment en gaat de concurrentie aan met de grote Duitse merken en Tesla. Bekende modellen die NIO tot nu toe heeft NIO uitgebracht zijn de NIO ET5, de NIO ET7 (sedanuitvoering) en de NIO EL7 (SUV). De EL7 heeft 2 elektromotoren (voor 245 pk en achter 409 pk). Als één van de weinige niet-Europese autofabrikanten heeft NIO een stationwagon NIO ET5 Touring uitgebracht. Zeer recentelijk heeft de Chinese fabrikant opnieuw een model, de premium SUV EL8 in Nederland uitgebracht.
Opvallend van NIO is dat het via zijn hubs mogelijk maakt om een lege accu om te wisselen voor een volle. Voordeel is dat er geen laadtijd verloren gaat. De prijzen van de NIO liegen er niet om. Zo ligt de vanafprijs van de NIO ET5 rond de € 72.000.
Ook Lynk & Co is in eigendom van Geely. Zie hier ook meteen de verbanden met Polestar en Volvo. Het eerste model, de Lynk & Co 01, staat namelijk op hetzelfde onderstel als die van de Polestar en Volvo. In China kent Lynk & Co ook de modellen 02, 03, 05, 06, 08 en 09. In Nederland bleef de uitrol tot nu toe beperkt tot de Lynk & Co 01. In maart dit jaar is het model Lynk & Co 08 toegevoegd aan het Nederlands assortiment. Beide modellen zijn plug-in hybrides. In 2024 wil de fabrikant het 01-model ook met volledig elektrische aandrijving opleveren. Het is mogelijk de Lynk & Co 01 als een abonnement af te nemen voor € 650 per maand. In Nederland wordt een deelprogramma gestimuleerd waardoor de abonnementskosten per saldo veel lager kunnen uitvallen. Koop je hem zelf, dan is deze elektrische auto voor rond de € 45.000 voor jou.
Het nog zeer jonge Aiways is als start-up opgericht in 2017 en heeft zich volledig toegelegd op de productie van elektrische auto’s. Net als Tesla heeft de Chinese autofabrikant geen eigen showrooms. Een Aiways wordt alleen online besteld en aangekocht. Sinds de introductie van dit automerk is tot nu toe alleen de Aiways U5 SUV uitgerold. Naar verwachting rolt de Aiways U6 SUV Coupé in het derde kwartaal van 2023 van de band. Het is de vraag wat dit betekent voor Nederland. Er is een Nederlandse importeur van Aiways die helaas al geruime tijd niet actief is. Voorlopig hoeven we dus geen nieuwe modellen in Nederland te verwachten. De Aiways U5 Prime kost € 46.950. Ook komt er een goedkopere versie van de U5 op de markt. Dit is de Aiways U5 Xcite en kost € 42.950. De vanafprijs van de duurdere Aiways U6 is € 48.975.
De Hongqi is overduidelijk gericht op het topsegment. Origineel is het automerk bekend van de Chinese staatslimousines en dat zie je terug aan de volledig elektrische Hongqi E-HS9, het enige model van Hongqi dat tot nu toe in Europa is uitgerold. Het Chinese merk doet zijn naam eer aan door meteen met de grootste SUV te komen die er is. Is ook niet zo vreemd want het model wil concurreren met de Mercedessen van tegenwoordig. Het basismodel meet 5,2 meter en wordt aangedreven door twee elektromotoren van 215 pk. De accucapaciteit van de Hongqi E-HS9 is 84 kWh. De Chinese tank haalt een bereik van bijna 400 kilometer (WLTP). De vanafprijs van de E-HS9 zal ergens liggen rond de € 84.000.
Hoewel het hoofdkantoor van Seres zich in Santa Clara in Californië bevindt, is het moederbedrijf van Seres wel Chinees. In 2021 kwam het bedrijf naar Nederland met de volledig elektrische crossover Seres 3 die geleverd wordt voor EUR 37.885. Desondanks ging het in 2022 niet goed met het concern en werden de activiteiten opgeschort. Maar nu, begin 2024, is het terug met verschillende modellen.
Er is een tweede versie van de Seres 3 op de markt gekomen die 4.000 euro goedkoper is. Het model met 54 kWH grootte batterij en 163 pk aan vermogen wil concurreren met de Volkswagen ID.3 en de Hyundai Kona Electric. In dit voorjaar van 2024 is ook de Seres 5 uitgerold. Het betreft een volledig elektrische SUV Coupe met 585 pk. Het instapmodel van de Seres 5 (2WD Standard) wordt te koop aangeboden vanaf € 67.900. Later in 2024 volgt ook de grote SUV Seres 7.
De elektrische autofabrikant XPENG is opgericht in 2014. Net als Hongqi richt ook XPENG zich op het duurdere segment. In eerste instantie had XPENG 3 modellen uitgerold in Nederland. Dit zijn de sedanuitvoeringen XPENG P5 en XPENG P7 en de kleine SUV de XPENG G3. Recentelijk is de SUV XPENG G6 aan het gamma toegevoegd. De XPENG P5 concurreert tegenover de net wat kleinere Tesla Model 3. Het bereik van deze sedan is volgens de fabrikant 465 kilometer. De prijs ligt rond de € 48.000 en blijft daarmee naar verwachting onder de € 50.000. De voorwielaangedreven P5 heeft een elektromotor met 211 pk en een accucapaciteit van 66 kWh. De XPENG P7 wordt geleverd vanaf € 51.999. Onlangs is er weer een model uitgebracht. Dit is de XPENG G9.
Zeekr blijkt in thuisland China al erg succesvol te zijn. Nu wil het zijn vleugels uitspreiden naar andere oorden zoals Europa. Ook Zeekr is in eigendom van Geely. Het Europese hoofdkantoor staat in Amsterdam. Het eerste model van Zeekr die we kunnen aanschouwen is de Zeekr 001. Ook is inmiddels de urban SUV Zeekr X aangekondigd, die op hetzelfde elektrisch platform SEA2 wordt gebouwd als de Volvo EX30 en de Smart#1. Aan de nummering van de modellen valt nog geen logica te ontdekken. Er wordt beweerd dat de Zeekr X in eerste instantie de 003 zou heten, maar daar is men blijkbaar toch weer van afgestapt. De volgende Zeekr in rij is de 007. Dus toch weer een opvolger in de nummerreeks. De vanafprijs van de Zeekr 001 ligt net iets boven de € 60.000.
Voor nu sluit OMODA 5 EV hier de rij. De Chinese autofabrikant Chery kondigde recentelijk aan dat er een elektrisch model zou uitkomen van de succesvolle OMODA 5. Chery is in het thuisland erg succesvol met het model en wil het nu verder uitbreiden naar Europa. Te beginnen met de OMODA 5 EV. De naam OMODA staat voor een 'modern leven'. De "O" van Oxygen (zuurstof) wordt samengetrokken met "moda, dat zo veel betekent als 'modern'. Het Chinese model heeft een elektromotor van 221 pk en een accucapaciteit van 61 kWh. Volgens de fabrikant moet het voertuig een actieradius van 450 kilometer kunnen halen. In het voorjaar van 2025 zullen de eerste exemplaren in Nederland rondrijden.
Bij de 5EV zal het niet blijven. Het volgende model dat op stapel staat is de OMODA C7, die net even wat groter zal zijn dan de 5 EV. Een opvallend nieuwtje die wordt geleverd is een 15,6-inch infotainment-touchscreen dat van het midden naar de passagierszijde kan schuiven. Na de zomer van 2025 zal het model als plug-in hybride worden geleverd. Op de accu kan hij dan 95 kilometer rijden. Gecombineerd haalt het een bereik van 1250 km.
Opkomend autofabrikant Voyah is opgericht in 2019 en maakt onderdeel uit van de Dongfeng Motor Corporation, een gerenommeerde speler in de Chinese auto-industrie. Voyah positioneert zich in het luxe segment en bouwt op een speciaal platform voor elektrische voertuigen dat modulaire batterijtechnieken en geavanceerde aandrijflijnen mogelijk om in te kunnen spelen op de snel evoluerende EV-markt. Het eerste model dat in Nederland wordt uitgerold is de Voyah Free SUV.
Vergelijkbaar met BYD is Dongfeng een grote Chinese autofabrikant die naast auto's ook vrachtwagens, bussen en bestelwagens produceert. Vanuit Europa is er een samenwerkingsverband op touw gezet met het Franse Peugeot. Het bedrijf bestaat al sinds 1969 en is begonnen met de brandstofauto. Sinds enkele jaren heeft het bedrijf zijn gamma uitgebreid met hybride en volledig elektrische auto's. De Dongfeng Motor Corporation is eveneens het moederbedrijf van Seres.
Ook Dongfeng stort zich op de markt voor goedkope elektrische auto's. Dat doet het met de BOX. Een leuke compacte EV die voor een aantrekkelijk prijs van rond de € 23.000 van eigenaar verwisselt. De voorverkoop in Europa is gestart. In Nederland kun je hem al bezichtigen bij een van de dealers in Alkmaar, Veghel, Rijssen, Den Haag, Houten en Alsmeer. In het tweede kwartaal van 2025 wordt ie in onze regio geleverd.