En weer brengt Dacia een nieuwe versie van de Spring uit, de Dacia Spring Electric 2024. Het zeer succesvolle product van Dacia dat sinds 2021 naar de markt is gebracht is erg populair op de particuliere markt voor elektrische auto's. De populariteit dankt het merk vooral aan de prijs. En hoewel de concurrentie ook niet stil staat is de Dacia Spring nog altijd de goedkoopste elektrische auto. En daar blijft het niet bij. Het laatste nieuws is dat de prijzen nog verder worden verlaagd. De Spring Electric is nu te koop vanaf € 18.950. Dit heet een slimme marketingtruc van de Roemeense autofabrikant. Bedenk dat zolang de aankoopsubsidie nog loopt het mogelijk is om een volwaardige elektrische auto te bemachtigen voor slechts € 16.000! Vanaf 2025 is er geen subsidie meer bij de aanschaf van een elektrische auto. Dat scheelt toch bijna € 3.000! De eerste levering uit de nieuwe generatie vindt plaats in het vierde kwartaal van dit jaar.
De nieuwe uitvoering van de Spring oogt duidelijk anders dan zijn voorganger. Veel aspecten aan de auto zijn veranderd. Wat vooral op valt aan de nieuwe versie zijn de twee hoogglanszwarte strips aan de voor- en achterzijde van de auto. De strip aan de achterzijde is voorzien van matte strepen. Langs de onderzijde van de portieren zijn beschermingspanelen aangebracht. De lichtgewichte panelen zijn eenvoudig te monteren en vervangen. Verchroomde decoraties ontbreken, zoals bij alle nieuwe modellen van Dacia. Het nieuwe design toont verscheidene overeenkomsten met de nieuwe generatie Duster. Feitelijk is alleen het dak van de carrosserie overgenomen van het huidige model. Deze generatie is verkrijgbaar in zes kleuren, waaronder de nieuwe tinten Beige Safari en Brick Red.
Bij de nieuwe Spring is de 65 pk sterke elektromotor niet alleen leverbaar voor de uitvoering Extreme, maar ook voor de Expression. Hiermee accelereert de auto binnen 14 seconden naar de 100 km/u. Het instapmodel, de Essential, behoudt elektromotor van 45 pk. Dankzij de efficiente elektromotor, maar ook het lage volledige gewicht dat onder de 1000 KG blijft het model zeer energie-efficient op 14,6 kWh per 100 km. Voor een stadsauto is de actieradius van 220 km zeer acceptabel.
Laden van de accu aan huis of publieke lader gaat met een 7 kW boordlader. De 65 kan ook snel laden. Van 20 tot 80% lukt dat in 45 minuten dankzij het laadvermogen van 30 kW. De nieuwe Spring beschikt over een
vehicle-to-load voorziening waarmee de fiets of telefoon geladen kan worden of een lekkere Senseo-bakkie kan worden gezet.