De volledig elektrische Audi e-tron is alweer een paar jaar verkrijgbaar. Een enkeling kreeg het voor elkaar om de hippe Duitser al in 2018 te voorzien van gele platen en zo te profiteren van 4% bijtelling over het gehele bedrag. Maar ook in de jaren daarna vond de e-tron gretig aftrek. De hoge zitpositie, strakke lijnen, een fantastisch interieur en puike rijeigenschappen maken de e-tron een prima keuze. Hoewel niet model te boek staat als een auto met weinig range is het ook niet bepaald efficiënt te noemen.
Tijd voor een upgrade van de e-tron dus waar het is voorzien van een hogere actieradius.
De facelift van de Audi e-tron, diens coupe-broertje, de e-tron Sportback en de
sportieve S-modellen staat in de planning voor de tweede helft van 2022. Audi doet alvast een boekje open over wat we kunnen verwachten van de facelift. Je kunt rustig meer verwachten dan wat aangescherpte koplampen en een andere bumper. Want Audi wil groots uitpakken. Het merk zegt met een hele reeks nieuwe elektromotoren en accupakketten te komen. Behalve nieuwe elektromotoren moeten deze ook een stuk efficiënter worden. En juist op dit vlak laat de huidige e-tron nog wel eens wat steekjes vallen. Ten opzichte van de concurrentie verbruikt de elektrische SUV relatief veel stroom. Iets wat nadelige gevolgen heeft voor het bereik. Maar er is meer. Doordat de motoren een stuk efficiënter zullen worden en de techniek verbeterd zal ook de actieradius toenemen. Audi weet te melden dat zowel de e-tron 50 als
e-tron 55 een minimale range van 600 kilometer volgens WLTP moeten krijgen. Na de facelift moet de e-tron het tot 2025 volhouden.