Blog Layout

16 juli 2022

Hyundai toont sportieve elektrische modellen

Met de introductie van de eerste Hyundai met het sportieve N-label stelden de Koreanen niet teleur. De Hyundai i30 N is een geweldige rijdersauto en een waardig alternatief op bijvoorbeeld de Volkswagen Golf GTI. Maar o ok in de geëlektrificeerde toekomst lijkt de N-divisie leuke dingen in petto te hebben. Hyundai hanteert een eigen visie op sportief elektrisch rijden. Alle modellen van Hyundai N zijn ontwikkeld om direct op het circuit mee uit de voeten te kunnen, terwijl het ook sportauto’s voor dagelijks gebruik zijn die voldoen aan ieders behoeften. Om deze marketing praat kracht bij te zetten tonen ze twee elektrische N-modellen.

Een blauwe Hyundai rijdt over een snelweg de zon tegemoet

Hyundai Ioniq 6 N

Dat we van de splinternieuwe Ioniq 6 ook een sportieve versie met N label mogen verwachten was inmiddels duidelijk. De conceptversie krijgen we voorgeschoteld in de vorm van de RN22e. Deze auto combineert de carrosserie van de nieuwe Ioniq 6 met een extra krachtige aandrijflijn en een heftige bodykit. Volgens Hyundai is de RN22e een glimp van een toekomstige EV van Hyundai N en een rijdend laboratorium. De auto moet het onvermijdelijk hogere gewicht van een elektrische auto opvangen door de aanwezigheid van torque vectoring via een dubbele koppeling. Door de aanwezigheid van 3D-geprinte onderdelen moet het gewicht enigszins binnen de perken blijven. Ook ontvangt de RN22e vierwielaandrijving en is er extra aandacht voor koeling en het remsysteem. Om te voorkomen dat het regeneratieve remsysteem teveel vertraging veroorzaakt in de bochten tijdens het betere stuurwerk op het circuit onderzoekt Hyundai hoe overhellen nauwkeurig worden gereguleerd. Als het aan het submerk ligt zal het aan beleving niet ontbreken. Middels een geavanceerd systeem moet het geluid van schakelen na te bootsen zijn. Over de prestaties rept men met geen woord, behalve dat de conceptauto voorzien is van het 77,4 kWh accupakket en een topsnelheid heeft van meer dan 250 km/u.

Hyundai N Vision 74

Eveneens een rijdend laboratorium, zoals Hyundai het zelf omschrijft, is de N Vision 74. De auto doet nog het meeste denken aan een moderne interpretatie van de DeLorean. Qua design is de N Vision 74 een eerbetoon aan de Hyundai Pony Coupe conceptauto van 1974, ontworpen door de Italiaanse auto-ontwerper Giorgetto Giugiaro. Anders dan de RN22e schuilt onderhuids niet alleen een batterijpakket maar ook brandstofceltechniek. Jazeker, deze sportwagen is tevens voorzien van waterstoftechniek. Over de specificaties van de N Vision 74 is een stuk meer bekend. De auto ontvangt meer dan 681 pk en 900 Nm koppel. Het accupakket is 62,4 kWh groot en is met 800V te laden. De waterstoftank heeft een capaciteit van 4,2 kg en kan in 5 minuten worden gevuld. Dit alles zorgt voor een actieradius van meer dan 600 kilometer en een topsnelheid van meer dan 250 km/u.

Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Pininfarina Battista rijdt door de bergen langs een inham
door Mindert Westra 5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
Een blauwe Volkswagen trekt een retromodel caravan
door Mindert Westra 30 januari 2025
Elektrisch rijden met een caravan is goed te doen. Wat zijn de beste caravantrekkers tegenover een betaalbare prijs?
Lees meer artikelen
Share by: