De donkere maanden liggen weer achter ons. Het moet nog wel wat warmer worden maar hoe dan ook, de zomer staat weer voor de deur. In de komende maanden trekt een groot deel van Nederland er op uit om de mooiste vakantieoorden te bezoeken. Daar zitten steeds meer automobilisten bij die de elektrische auto pakken. Vooral dankzij het rijbereik, waar je steeds verder mee komt. dat steeds groter wordt.
Maar hoe gaat dat elektrisch rijden in de zomer? Zijn er nog een paar handige tips om nog meer range uit je batterij te halen?
Jazeker, de handigste tip voor de winter geldt ook voor de zomermaanden. Dit keer hebben we het uiteraard niet over voorverwarmen maar over verkoelen. De airconditioning hard aanzetten heeft namelijk behoorlijke invloed op de actieradius. Om deze verliezen te beperken is het aan te raden om de auto vooraf te koelen. Een bijkomend voordeel is dat je in een koele auto stapt. Het verkoelen kan veelal geregeld worden via een timer in het multimediasysteem. Uiteraard is het aan te raden om alleen te koelen wanneer de auto nog aan de laadpaal gekoppeld is. Hierdoor gaat er geen stroom verloren aan de actieradius.
Het regelmatig controleren van de bandenspanning is voor ieder voertuig aan te raden, ongeacht de aandrijflijn. Voor een elektrische auto geldt dit eveneens. De juiste bandenspanning zorgt voor minder snelle slijtage, een korte remweg en meer actieradius door de verminderde weerstand op de weg. Kortom, alleen maar voordelen.
Kom je uit een benzine- of dieselmotor dan kan
regeneratief remmen
even wennen zijn. Door je voet van het gaspedaal te halen remt de auto vanzelf grotendeels af op de elektromotor. Door deze techniek gaan de remmen een stuk langer mee en wordt de energie die vrijkomt bij het remmen weer opgeslagen. Je raadt het al, deze komt ten goede aan de actieradius. Door optimaal gebruik te maken van regeneratief remmen kun je flink meer range uit de accu halen.
Vrijwel iedere elektrische auto is tegenwoordig uitgerust met cruise control. Cruise control heeft een positieve werking op het vergroten van de actieradius. Door het rijden van een constante snelheid verbruik je minder energie. Overigens is het gebruik van cruise control niet alleen aan te raden op snelwegen maar ook op andere wegen, zoals 80 wegen.
Niemand zit te wachten op een urenlange stop voor de Gotthardtunnel. Ook voor een elektrische auto heeft filerijden geen prettige impact op de range. Door het continu optrekken en afremmen wordt er veel energie verbruikt. Plan daarom de reis zoveel mogelijk vooruit en download
handige apps die je vertellen waar de dichtstbijzijnde laadpalen zijn. Soms is het aan te raden om eerder te stoppen vanwege een snellader met een hoger vermogen of de bezettingsgraad. Houdt rekening met de
zwarte zaterdagen en zondagen in Zuid-Duitsland en Frankrijk.
Leestip: wanneer een bereik of actieradius wordt vermeld staat er meestal bij de term "WLTP". Wat wordt daar mee bedoeld? Lees meer over de betekenis van WLTP.