Bij het kiezen van een nieuwe personenauto kun je haast niet om een elektrische auto heen. Dat geldt ook steeds vaker bij de aanschaf van een nieuwe bedrijfswagen. Dankzij de SEBA-regeling is een elektrische bedrijfswagen interessanter dan ooit. Tegelijk neemt het aanbod toe en dalen de vanafprijzen. Ook de stijgende prijzen aan de pomp duwen de verkoop van elektrische bedrijfswagen omhoog. Bedrijfswagens zijn er natuurlijk in veel soorten en maten. Ditmaal richten we ons op de beste middelgrote elektrische bedrijfswagens in 2022:
Mercedes was er vroeg bij met een volledig elektrische bedrijfswagen. De eVito gesloten bestelwagen heeft sinds december vorig jaar een
welkome upgrade
gekregen. Hierdoor is de elektrische Vito nu absoluut het overwegen waard. Dankzij een 66 kWh accupakket is een WLTP-bereik tot
286 kilometer
mogelijk. De Mercedes eVito bestelwagen is verkrijgbaar in twee lengtes. Een lange versie met 6 m³ laadvolume en een extra lange versie met 6,6 m³ laadvolume. Eveneens een enorme verbetering ten opzichte van zijn voorganger en de meeste concurrentie is het laadvermogen. Standaard is de Mercedes-Benz eVito voorzien van een 11 kW onboard-lader waarmee in 6,5 uur geladen kan worden aan een laadpaal. Snelladen is ook mogelijk. Met een laadvermogen van 50 kW kan de bestelwagen in 35 minuten van 10 tot 80% worden geladen. De eVito is in Nederland verkrijgbaar vanaf 46.090 euro exclusief btw.
In 2020 bracht Opel de elektrische variant van de Vivaro op de markt. De Vivaro-e is te krijgen in diverse uitvoeren en lengtematen. De kleinste variant is 4,6 meter lang en heeft een laadinhoud van 4,6 m³ tot 5,1 m³. De middelste variant is 4,95 meter lang en heeft een laadinhoud van 5,8 m³. De grootste lengtevariant meet 5,3 meter en komt met een laadinhoud van 6,6 m³. Ook is er de keuze uit twee accupakketten, een 50 kWh of 75 kWh.
Met het 50 kWh accupakket moet een WLTP-actieradius van 230 kilometer mogelijk zijn. De Vivaro-e met 75 kWh accupakket schopt het tot 330 kilometer (WLTP). Standaard is de middelgrote bedrijfswagen voorzien van een 7,4 kW (1-fase) onboardlader waarmee in 7 uur en 15 minuten (50 kWh variant) of 10,5 uur (75 kWh variant) geladen kan worden. Een 11 kW (3-fase) onboardlader is optioneel en versnelt de laadtijden naar respectievelijk 5 uur (50 kWh variant) of 7 uur (75 kWh variant). Aan een snellader kan de elektrische Opel een laadvermogen van 100 kW bereiken waarmee in 30 tot 45 minuten tot 80% geladen kan worden. De Opel Vivaro-e is verkrijgbaar vanaf 32.399 euro exclusief btw. Voor ondernemers die graag emissievrij willen rijden maar geen tijd hebben om overdag te laden biedt de
Vivaro-e HYDROGEN wellicht mogelijkheden.
Een nieuwkomer in de wereld van elektrische bedrijfswagen is
de recent onthulde Volkswagen ID Buzz Cargo. De gesloten bestelwagen is geïnspireerd op de iconische Volkswagen T1 en
ook als personenwagen verkrijgbaar. Voor de zakelijke markt is de ID Buzz Cargo absoluut het overwegen waard. Anders dan de bovengenoemde bestelauto's is de Volkswagen ID Buzz Cargo enkel verkrijgbaar met een elektrische aandrijflijn. Omdat de bedrijfswagen als EV is ontwikkeld resulteert dit in uitstekende specificaties. De ID Buzz Cargo is voorzien van een 77 kWh accupakket, goed voor 204 pk en een WLTP actieradius van 424 kilometer. Volgens het merk moet de in de stad zelfs een actieradius van maximaal 588 kilometer haalbaar zijn. De elektrische Volkswagen is 4,7 meter lang en heeft een laadvolume van 3,9 m³. Standaard is de bestelauto voorzien van een 11 kW (3-fase) onboard lader waarmee in 7,5 uur volledig geladen kan worden. Aan een snellader kan een laadvermogen van 170 kW worden bereikt. De laadtijd van aan een DC-lader is daardoor slechts 30 minuten van 5- tot 80%. De Volkswagen ID Buzz Cargo heeft een vanafprijs van 46.200 euro exclusief btw.