De XPENG G6 is een stijlvolle SUV bestemd voor het D-segment dat zich richt zich op consumenten die een ruime auto willen, voor zowel stadsgebruik als langere ritten, zonder dat het de omvang heeftvan een full-size SUV. De combinatie van een grote actieradius en snelle laadtijden maakt hem geschikt voor zowel korte als lange afstanden. Met zijn premium afwerking tegen een relatief betaalbare prijs, spreekt de XPENG G6 een breder publiek aan dat een SUV wil met geavanceerde technologie en voorzieningen.
In Nederland wordt de XPENG G6 in 3 uitvoeringen uitgebracht, de Standard Range, de Long Range en de Performance. Laatstgenoemde is de meest uitgebreide versie. De G6 is naast de
G9 en de P7 het derde model van Xpeng dat in nederland wordt uitgerold. Een goede concurrent van deze SUV is de
Tesla Model Y.
De aerodynamische XPENG G6 valt op door zijn sportieve uitstraling die wordt versterkt door strakke lijnen, een lage carrosserie en een breed front. De voorkant van de auto een slanke lichtbalk die over de volledige breedte van het voertuig loopt. De koplampen zijn voorzien van LED-technologie. Standaard heeft de G6 een een glazen panoramadak.
De geavanceerde technologie is in een vrij sober design weggewerkt. Het interieur is ruim opgezet waardoor inzittenden zowel voorin als achterin vrij comfortabel kunnen zitte. Materialen als zacht leder en hoogwaardige kunststof zijn in het interieur verwerkt. De infotainment wordt gepresenteerd via groot verticaal touchscreen, dat tevens een digitaal instrumentenpaneel biedt voor de bestuurder. De middenklasser beschikt over compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto en biedt tevens toegang tot apps en streamingdiensten. Middels spraakherkenning kan de bestuurder eenvoudig verschillende functies bedienen. De applicaties die op XPENG's besturingssysteem Xmart OS draaien, worden regelmatig met over-the-air updates up-to-date gehouden.
Voor de middelgrote SUV bestaat een keuze uit twee accupakketten. Het kleinste pakket is van 66 kWh, de grotere broer heeft 87,5 kWh tot zijn beschikking. Zowel vierwielaandrijving als achterwielaandrijving is mogelijk. Snel laden kan ie zeker. Dankzij zijn 800 Volt laadtechniek en een maximaal laadvermogen van 280 kW, laadt de accu op in 20 minuten van 10% naar 80%. De kleinere accu heeft nog altijd een laadvermogen van 215 kW. Thuisladen kan met maximaal 22 kW. De krachtigste en met vier wielen aangedreven sportversie (Performance) heeft een vermogen van rond de 500 pk en accelereert in 4,1 seconde naar de 100 km/u.
De XPENG G6 is optioneel uitgerust met diverse functies. Zo is er de XPILOT. Dit is een geavanceerd systeem om autonoom te kunnen rijden. In bepaalde situaties, zoals op de snelweg, kan het zelfstandig rijden, inhalen en parkeren. Andere functies zijn de adaptieve cruise control, dodehoekdetectie, noodremassistentie en rijstrookassistentie. Ook kan er gekozen worden voor een elektrisch uitklapbare trekhaak waar 1.500 KG mee kan worden getrokken.
Medio september ontving de Chinese fabrikant het goede nieuws dat de G6 een vijf sterren veiligheidsscore heeft gekregen van de 2024 Euro NCAP. Dit is een veiligheidsclassificatie met vijf sterren dat de maatstaf is voor voertuigveiligheid in Europa. Door middel van strenge crashsimulaties en andere testen beoordeelt Euro NCAP kritieke veiligheidsgebieden, zoals de bescherming van inzittenden, de veiligheid van weggebruikers en geavanceerde hulpsystemen voor bestuurders. De vijf sterren van de G6 wordt mede gerealiseerd door innovatie op technisch en productiematig gebied, waardoor bijvoorbeeld een betere schokbestendigheid wordt bewerkstelligd.
De klant kan kiezen uit 3 verschillende uitvoeringen. Voor alle uitvoeringen geldt een garantie van 5 jaar tot een afstand van 160.000 kilometer. De garantietermijn is tijdelijk is opgerekt naar 7 jaar.
Standard Range
Long Range
Performance