Vehicle-to-grid
(V2G) begint steeds meer bekend te raken. Het stelt je in staat om overtollige energie van de jouw accu terug te geven aan het stroomnet, bijvoorbeeld aan huis. Door bij hoge (variabele) tarieven terug te geven en bij goedkope tarieven te laden kun je geld besparen en lever je weer een kleine bijdrage aan een duurzamere omgeving. Dit wordt nog interessanter wanneer je zonnepanelen op je dak hebt. Want dan kun je flink laden als de zon goed schijnt (en de stroom vaak goedkoper is) en deze stroom gebruiken wanneer de zon onder is gegaan. Men ziet het terug geven van stroom als één van de oplossingen voor de problematiek rond het propvolle elektriciteitsnetwerk. Hoe ver staat het dan met V2G? Wat de laadinfrastructuur betreft is Nederland er helemaal klaar voor. Belangrijk voor de toepassing is natuurlijk dat er ook veel auto's rondrijden met deze voorziening.
Welke elektrische automodellen in Nederland beschikken over vehicle-to-grid?
Hoewel het begrip vehicle-to-grid dus steeds bekender wordt, valt het toch nog tegen welke auto’s al zo ver zijn om heen en weer te kunnen laden. Het gaat slechts nog maar om een beperkt aantal modellen:
Wellicht had je verwacht dat er veel meer automodellen waren die stroom terug kunnen leveren. Dat zou oorspronkelijk ook zo zijn, maar dit waren vooral experimenten. Blijkbaar waren de resultaten ervan niet overtuigend. Bij modellen waar de test niet was geslaagd, werden de V2G-voorzieningen weer afgebouwd. Goede voorbeelden daarvan zijn de Hyundai Ioniq 5, de BMW i3 en de Renault Zoë. Zo zet de Ioniq 5 bi-directionele laadtechnologie alleen nog in voor speciale projecten. Een voorbeeld is het project Wedrivesolar in Utrecht (foto onder). Renault is bezig met de ontwikkeling van een speciale boordlader die ook geschikt is voor het bi-directioneel laden, maar de uitrol zal nog jaren op zich laten wachten. Wel komt Renault in 2024 met de gangbare V2G-laadtechniek voor de nieuwe elektrische Renault 5. Volkswagen had in 2021 al grootste plannen met V2G. Deze zijn pas met de lancering van het nieuwe MEB-platform concreet geworden. Sindsdien gaat het hard als blijkt dat al 4 VW-modellen de voorziening beschikbaar hebben. BMW wil vanaf 2025 zijn nieuwe modellen standaard van V2X voorzien. Mitshubishi was er met de Outlander en de Eclipse al vroeg bij. Sinds lange tijd kunnen deze hybride hun stroom al terug leveren. Bedenk wel dat de modellen een CHAdeMO-stekker gebruiken.
Houd er rekening mee dat een aantal modellen V2G-voorbereid zijn. Dit betekent dat de voorbereidingen al getroffen zijn, bijvoorbeeld aan het elektrische platform, maar de voorziening nog niet werkt. Voorbeelden hiervan zijn de Cupra Born en de BYD Atto 3. Vraag vooral even aan de fabrikant of dealer om er zeker van te zijn of de voorziening aan boord is. Tot slot, de begrippen vehicle-to-grid en vehicle-to-load worden nog wel eens door elkaar gehaald. Daardoor worden modellen nog wel eens de V2G-beschikbaarheid onterecht toebedeeld. Goed voorbeeld is de KIA EV6 die wel over vehicle-to-load beschikt, maar niet over V2G. Ook dit zal niet lang meer duren gezien de Koreaanse fabrikant met het KIA Charge programma grootste plannen heeft om slim met schone energie om te gaan en waar V2G een belangrijke rol in gaat spelen.