Wanneer in het voorjaar de dagen weer langer worden, komen ze uit hun winterslaap: de cabriolet. Veel autoliefhebbers zullen de klassieker of cabriolet afstoffen om een lekker stukje te gaan rijden. Waar de één geniet van een bulderende benzinemotor kiest de ander voor een fluisterstille elektrische cabrio. Want stijl en duurzaamheid gaan hand in hand. Genieten van een rondje door de natuur, maar toch milieubewust, het kan. We weten dat elektrische auto's niet alleen duurzaam zijn maar ook gewoon krachtig en innovatief. En die lijn wordt probleemloos doorgetrokken naar de cabrio. Wat zijn dan de opties? Hier volgende de leukste elektrische cabrio's op een rij.
Als er één model is waar een elektrische cabrio niet zou mogen ontbreken, dan is het wel de Mini. Dat moet de BMW-groep zelf ook hebben gedacht toen zij met deze elektrische cabrio op de markt verscheen. Helaas alleen voor een select publiek, want de Mini Electric Cabrio is behoorlijk exclusief en wordt in een zeer beperkte oplage geleverd. Het compacte design gecombineerd met het lage zwaartepunt vanwege het accupakket dat zich in de bodem bevindt, maakt de MINI tot een krachtige wendbare en sportieve auto. De 4-zitter gaat in ruim 8 seconden naar de 100 km/uur, wat mede te danken is aan zijn vermogen van 184 pk. Door de zwaarte van de constructie die een cabrio met zich meedraagt ligt de accelaratie daardoor wat lager dan het reguliere model. Volgens fabrikant uit Oxford is het bereik groter dan 200 km (WLTP). Praktisch zal het een flinke uitdaging zijn om boven die afstand uit te komen. De stoffen kap gaat in 18 seconden open, wat zelfs rijdend mogelijk is zolang de auto onder de 30 km/uur blijft zitten. De stijlicoon wordt sinds het voorjaar van 2023 geleverd voor een 'zacht' prijsje vanaf € 63.000. Het past binnen de strategie van BMW om vanaf 2030 alleen nog volledig elektrische auto's te fabriceren.
De Roadster is grondlegger van de elektrische cabrio's, of misschien zelfs wel de grondlegger van de EV in het algemeen. De volledig elektrische Roadster was het eerste productiemodel van Tesla. Het kritische oog zal direct zien dat de koets grotendeels afkomstig is van Lotus. Deze elektro-cabrio werd geleverd van 2008 tot en met 2012. In totaal zijn er zo'n 2500 exemplaren verkocht waarvan in totaal 27 stuks in Nederland. Met de toepassing van de Lithium Ion batterijen had de Tesla Roadster overigens ook een primeur. De tweezits cabrio was namelijk de eerste EV die gebruik maakte van deze techniek. Met deze accu kon de Tesla een afstand tot zo'n 390 kilometer op één lading overbruggen. In 2020 bood Tesla een upgrade aan die de levensduur van de batterij verlengde. Ook zijn bereik werd steeds groter. De tweedeversie van het model heeft al een actieradius van rond de 1.000 kilometer.
Het is duidelijk dat we hier te maken hebben met een sportwagen. De powerbak snelt in 1,9 seconden naar de honderd. Zijn topsnelheid ligt rond de 400 km/uur. In Nederland wordt er op het moment van schrijven een beperkt aantal Roadsters te koop aangeboden. Prijzen lopen daarbij uiteen van € 120.000 tot boven de € 150.000. Daarmee is de Roadster stevig aan de prijs. Wanneer je bedenkt dat de nieuwprijs ongeveer € 95.000 bedroeg in 2008 en in 2010 ongeveer € 120.000 zou je de cabriolet op zijn minst als waardevast kunnen bestempelen en wellicht zelfs als een interessante belegging.
Een meer recente optie is de gloednieuwe
Fiat 500e Cabrio. De in 2020 onthulde Italiaanse stadsauto is tegenwoordig enkel als volledig elektrische auto leverbaar. De auto met nostalgische uitstraling combineert vier zitplaatsen met een actieradius tot ongeveer 320 kilometer. De 500e is voorzien van een 119 pk sterke elektromotor en kan binnen 25 minuten opladen tot 85%. Evenals het voorgaande model, die in Nederland destijds enkel als benzine variant werd geleverd, is ook de nieuwe 500e een echte modieuze verschijning. Van binnen zie je een mix van retro en modern. Het minimalistische dashboard is zo gebleven. Wel is er een infotainmentscherm toegevoegd en is er uiteraard een aantal slimme innovaties toegevoegd. De Italiaan is in verschillende uitvoeringen leverbaar met stijlvolle details die terugblikken op de aloude Fiat 500. Er zijn twee accupakket mogelijk. Voor de stads is er een 24 kWh-accu goed voor 190 kilo meter (WLTP). De andere optie is 42 kWh, waarmee je een rijbereik haalt van meer dan 300 kilometer. Laat je € 30.500 achter
bij de Fiat dealer dan rij je naar huis met een nieuwe Fiat 500 Cabrio. Als occasion liggen de prijzen niet veel lager. Het aanbod is overigens een stuk ruimer dan bovengenoemde Tesla Roadster.
Wil je het ultieme zon, zee en strand gevoel dan is de Citroen e-Mehari wellicht de leukste optie. De dakloze elektrische auto, vooral bekend van zijn eenvoudige stijl, heeft sterke uiterlijke overeenkomsten met de C4 Cactus, de auto die velen zullen kennen van de de kenmerkende 'airbumps'. De e-Mehari is met zijn zomerse karakter bedoeld als reïncarnatie van de klassieke Mehari. Een echte strandauto dus, die staat voor duurzaamheid en vrijheid. Net als het origineel is de elektrische variant een 4-zits cabriolet met een afneembaar dak. De Citroen is voorzien van twee portieren en rolbeugels.
Dankzij een elektromotor met een vermogen van 50kW en een accucapaciteit van 30 kWh haalt het een bereik van 200 kilometer in de stad en daarbuiten zo’n 100 kilometer. Zo is deze Citroën ook bedoeld. Niet voor de lange afstanden, maar gezellig er op uit trekken, recreëren en het mooie weer tegemoet. Dat verklaart ook aan zijn lage topsnelheid van slechts 110 km/u, wat Citroen enigszins goed maakt met de prijs. In Frankrijk kost de elektrische Mehari rond de € 25.000. Een tweedehandsje uit bijvoorbeeld 2018 doet rond de € 18.000. Het nadeel: je zult er eentje moeten importeren. De Nederlandse importeur zag namelijk geen brood in deze elektrische cabrio.
Je woont in Amsterdam met smalle parkeerruimtes maar wilt toch genieten van de zon op de bol. Voor deze mensen is er de Smart EQ forTwo cabriolet. De stadsauto combineert een 82 pk sterke elektromotor met een actieradius van 135 kilometer. Geen vooruitstrevende specificaties maar de Smart is voornamelijk gericht op gebruik binnen de stadsmuren. Overigens is de EQ forTwo niet de enige elektrische Smart. Al enige tijd is het gehele gamma van Smart voorzien van een elektrische aandrijvingen. Daarmee is Smart een van de eerste autofabrikanten die de brandstofmotor achter zich heeft gelaten. En zelfs de Smart heeft met de hashtag one alweer een nieuwe compleet andere uitvoering gekregen. De EQ forTwo cabrio is nieuw te verkrijgen vanaf € 26.995.
De versie die je eigenlijk wil hebben is de Brabus Ultimate E. De huistuner van Smart en Mercedes heeft de forTwo voorzien van een echte Brabus-behandeling. Uitgeklopte wielkasten, 18 inch lichtmetalen velgen, lederen stoelen met rood stiksel en de nodige Brabus logo's. Ook de elektromotor is onder handen genomen. De stadsrakker levert nu 92 pk en 180 Nm koppel. In slechts 10 seconden snelt de Brabus naar de 100 km/uur. Zijn maximale snelheid loopt tegen 130 km/uur. Het prijskaartje heeft ook de nodige veranderingen doorgemaakt. De Brabus Ultimate E is verkrijgbaar vanaf € 49.449.
Over het algemeen zijn er weinig nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de elektrische cabriolet. Daarom is het juist een goed bericht dat Polestar heeft aangekondigd ook een cabrio uit te willen brengen. Dit is de
Polestar 6, die gebaseerd is op het conceptmodel Polestart O2 uit 2022.
De roadster combineert kracht, stijl en duurzaamheid. Dit maakt dat de verwachtingen rond deze stoere blitse bak hoog zijn gespannen. Men verwacht een acceleratie van 3,2 seconden naar de 100 km/uur. En wat dacht je van het vermogen dat richting de 884 pk gaat? Zijn rijbereik wordt geschat op meer dan 600 km. De door twee motoren aangedreven luxe roadster haalt een maximum snelheid van 250 km/uur en een acceleratie van slechts 3,2 seconden. Je mag verwachten dat hij snel kan laden gezien zijn 100 kWh zware accu is voorzien van 800V-techniek. Er zal gewacht moeten worden tot 2026 voordat het strakke 2-deurs model wordt uitgerold. De eerste 500 exemplaren worden exclusief geleverd onder de naamgeving Polestar 6 LA Concept edition. Exclusief is ie sowieso wel, gelet op zijn prijs die naar verwachting richting de twee ton gaat.
Dit jaar nog (2024) kunnen we hem verwachten, de MG Cyberster. Een elektrische opvallende verschijning met vleugeldeuren past eigenlijk niet eens zo goed bij het huidige gamma van SAIC, de eigenaar van MG. Gezien MG in 1924 is opgericht heeft deze uitgave ongetwijfeld te maken met zijn 100-jarig bestaan. Iets om natuurlijk stil bij te staan en dat doet de Chinese fabrikant met meerdere modellen.
De sportieve cabriolet wordt uitgebracht in twee uitvoeringen. Ten eerste is er de Trophy Extended range. Deze heeft zijn elektromotor op de achteras. Hij doet het wat rustiger aan waardoor zijn range mooi boven de 500 kilometer komt. Toch heeft deze versie nog altijd een vermogen van 340 pk! De tweede versie is een GT. Deze heeft 2 motoren die een gecombineerd vermogen afgeven van 510 pk. De 4,5 meter lange auto accelereert binnen de 4 seconden naar de honderd. Die extra power gaat licht ten koste van zijn actieradius die op 430 km. Nog altijd een verdienstelijke range bij een voertuig van bijna 2.000 KG. De accu van de MG is 77 kW groot. Zijn begrensde snelheid ligt rond de 200 km/uur. Laden op gelijkstroom van 10-80% gaat in 38 minuten op een maximum laadsnelheid van 144 kW. De kosten vallen alleszins mee. De Trophy verwisselt van eigenaar voor € 69.490. Zijn duurdere broer GT mag weg voor € 69.990.
De Jaguar e-type zero hoort eigenlijk niet in de serie thuis, want het is nooit uitgerold. Toch waren de plannen ooit veelbelovend. En daarom toch een plekje voor de Jaguar in deze blog. Als een soort van toegift. De E-type Zero is een gerestaureerde E-type Series 1.5 Roadster. Jaguar heeft de iconische e-Type uit 1968 voorzien van een op maat gemaakte elektrische aandrijflijn. De auto oogt precies zoals de originele E-type en zelfs de specificaties zijn met uiterste precieze nagebootst, afgezien dus van de elektrische aandrijflijn en de aangepaste instrumenten en het dashboard. Verder zijn LED-koplampen gemonteerd voor een efficiënter energiegebruik. Uiteraard zien ze eruit als de originele koplampen van de E-type. De unieke aandrijflijn van de Jaguar E-type Zero bevat een aantal onderdelen van de Jaguar I-pace, de eerste volledig elektrische productiemodel van de autoproducent. De Jaguar e-type zero zou een 300 pk sterke elektromotor onder de koets hebben, voorzien van een 40 kWh-accupakket. Daarmee zou het een bereik halen van 275 kilometer en een 0-100-km/h-acceleratie onder de zes seconden.
De Jaguar e-type zero was niet voor ieder weggelegd zijn. De prijs zou bij aankondiging van de plannen (2017) al 300.000 Britse ponden hebben gekost. Jaguar beschrijft de cabrio als “Een combinatie van schoonheid en elektrische mobiliteit” en daar valt niets op af te dingen. Maar in diezelfde schoonheid is het fraaie model ook gestrand. Door andere prioriteiten is de ontwikkeling en uitrol vd e-type zero stopgezet. Het is (helaas!) niet duidelijk of het project ooit weer nieuw leven in wordt geblazen.
Meer lezen?