Het merk Toyota kun je in één adem noemen met termen als 'PHEV' of Hybride. Het Japanse merk, trendsetter op het gebied van hybride, heeft lange tijd geen elektrische Toyota aan de wereld getoond. Oké, er is een elektrische bedrijfswagen genaamd de Proace Electric, maar voor personenvervoer heeft het aan een Toyota volledig op stroom lang ontbroken. Waar blijft het Japanse merk met hun elektrische auto?
In de jaren 2008 tot 2016 was het juist Toyota die dankzij de hybride-techniek van de Prius flink voorop liep. De weg naar volledig elektrische auto´s was open en Toyota leek een mijlenverre voorsprong te hebben op de concurrentie. Toch hield Toyota jarenlang de volledig elektrische auto af. Nog even hebben ze zich gericht op het produceren van
waterstofauto´s en het verfijnen van de hybridetechniek maar sinds 2019-2021 schreeuwt de markt om volledig elektrische modellen.
Het maakte voor Toyota duidelijk dat het naast hybride ook volledig moest gaan voor elektrisch. Zo kwam het op de proppen met de Toyota bZ4X. Dat Toyota de EV serieus neemt blijkt uit het feit dat het later met de
bZ3 nog een elektrisch model aan het gamma wil toevoegen.
Het elektrificeren van moderne brandstofauto's begon onder andere bij de hybride Toyota Prius. De Prius werd als zo'n 20 jaar geleden geïntroduceerd en heeft sindsdien samen met de Toyota Mirai, hun waterstof auto, gezorgd voor meer dan 11 miljoen geëlektrificeerde auto's. Weliswaar allemaal met Hybride, Plug In Hybride of waterstof techniek maar nog altijd geen volledig elektrische auto. Volgens Toyota heeft dit alles te maken met de accu's van het moment. De huidige accu's kennen wat betreft hun energiedichtheid, gewicht, omvang en kosten beperkingen, aldus Toyota. Het merk is daarom druk bezig met het ontwikkelen van een
solid-state-accu. Hiervoor is Toyota de samenwerking aangegaan met Panasonic. Voorts was de Japanse fabrikant ook de mening toegedaan dat elektrisch rijden meer voor de korte afstand was, en daarmee aantrekkelijk voor de hybride variant. De brandstofauto zou beter passen voor de lange afstanden. Een interessante visie en nog altijd onduidelijk of dit de juiste blijkt te zijn of dat de EV met zijn steeds betere accu's uiteindelijk toch de beste techniek is.
Hoewel de naam doet vermoeden dat het hier om een concept met interne codenaam gaat is de bZ4X daadwerkelijk het productiemodel. Eerst nog mocht het zustermerk Lexus het spits afbijten met de elektrische UX300e. Deze auto bleek geen groot succes. Allereerst werd de auto niet vanaf de grond af aan ontwikkeld als volledig elektrische auto en ten tweede hield de range niet over. Toyota pakte het anders aan en kwam het met de bZ4X dat als elektrische auto werd ontwikkeld en werd gebouwd op het gloednieuwe e-TNGA platform.
De volledig elektrische Toyota bZ4X komt op de markt met zowel een voorwielaandrijver als een vierwielaandrijver. Kies je voor de voorwiel aangedreven bZ4X dan krijg je 201 pk en 265 Nm koppel. Goed voor een sprintje van 0 naar honderd in 8,4 seconden. Het verschil in het vermogen met de door vier wielen aangedreven variant is minimaal, namelijk 214 pk en 336 Nm koppel. De sprint tot honderd zal nu in 7,7 seconden achter de rug zijn. De Japanse SUV krijgt een 71,4 kWh accupakket waarmee een actieradius van 450 kilometer volgens WLTP meetmethode haalbaar moet zijn. Aan de snellader kan de auto een maximaal laadvermogen van 150 kW halen. De laadtijd van 10 tot 80% is daarmee ongeveer 30 minuten.
Mede onder druk van milieugroeperingen
zal Toyota de stap naar elektrische auto wel gaan maken. Maar het heeft dus wel even mogen duren. Het plan is om na 2030 met minimaal 10 volledig elektrisch aangedreven auto's op de markt te komen. Het eerste elektrische model zal een crossover worden. Deze auto zal gebruik maken van het modulaire e-TNGA platform. Dit platform zal als basis dienen voor vrijwel alle elektrische Toyota's in de komende jaren. In eerste instantie zal de elektrische Toyota in China op de markt worden gebracht alvorens de overstap te maken naar Amerika en Europa.