De uitrol van de laadinfrastructuur de afgelopen jaren komt met een flink aantal begrippen en afkortingen. In navolging op het
artikel over de
betekenis van het begrip CPO
is het vandaag de beurt aan de afkorting
EMSP. Wat betekent de afkorting EMSP in de wereld van laadpalen eigenlijk?
Niet alleen de CPO komt om de hoek kijken als het gaat om de plaatsing en werking van een openbare laadpaal. Ook andere partijen zijn van groot belang om een laadpaal op de juiste manier te laten werken. Eén van de deelnemers in de keten is de EMSP. De afkorting EMSP staat voor E-Mobility Service Provider. Een EMSP kan in sommige gevallen ook worden aangeduid met MSP of (e)MSP. De betekenis blijft hetzelfde.
Waar een Charge Point Operator, ofwel CPO, zorgt voor de werking van de openbare laadpaal zorgt een E-Mobility Service Provider (EMSP) ervoor dat je ook daadwerkelijk aan het laadstation kunt opladen. In de meeste gevallen is het opladen aan een publieke laadpaal namelijk niet gratis. Om te registreren tegen welk tarief en hoeveel kWh er geladen is zal er veelal gebruik worden gemaakt van een laadpasje of laaddruppel. Deze producten zijn afkomstig van een e-mobility service provider. Daarnaast kan het zijn dat er een specifiek abonnement is afgesloten voor de laadpas of een laadapp. Met een dergelijk abonnement worden de laadkosten en startkosten inzichtelijk gemaakt. Deze zijn vaak gunstiger dan de 'basistarieven' aan de lader. Deze functionaliteit wordt ook geleverd door een EMSP.
Kortom, een dergelijke provider verkoopt producten en diensten om het opladen mogelijk te maken. Daarnaast verzorgen deze partijen ook de facturatie en zijn ze verantwoordelijk voor de betalingen van jouw transactie aan de eigenaar van de openbare laadpaal. Een voorbeeld van een EMSP is New Motion. In sommige gevallen verzorgen CPO's ook deels de producten of diensten van een EMSP. Denk hierbij aan een leverancier van laadpalen die tevens laadpasjes voor openbaar gebruik kan leveren. Andersom, service providers die taken overnemen van Charge Point Operators, komt eigenlijk niet voor. Eigenlijk is het afhandelingsproces van een laadbeurt nog best wel complex. Waarom niet gewoon
een bankpas gebruiken bij de laadpaal? En zelfs deze techniek lijkt al ouderwets vergeleken met ontwikkelingen op het vlak van
plug&charge zoals bij de Polestar 3.