De eerste versie van de Hyundai Ioniq 5 is nog maar net onder ons maar toch vinden de Koreanen het al tijd voor een facelift. Wat betreft het design zijn er geen directe wijzigingen, dat is ook niet vreemd voor een auto die pas sinds februari 2021 verkrijgbaar is. Onderhuids voert Hyundai wel de nodige wijzigingen door en zijn er nieuwe toffe gadgets te vinden in de prijslijsten. De Koreaanse fabrikant blijft het model voortdurend voorzien van verbeterde prestaties.
Allereerst pakt Hyundai het accupakket aan. De versies die eerder een 72.6 kWh groot accupakket hadden krijgen vanaf heden een 77,4 kWh accupakket. De vooruitstrevende elektrische crossover met retrodesign zal daardoor ongetwijfeld meer range tot zijn beschikking krijgen. Heel toevallig komt het 77,4 kWh accupakket precies overeen met de Kia EV6. Deze komt momenteel 528 kilometer op een enkele lading. De Hyundai Ioniq 5 moest het in eerste instantie doen met respectievelijk 384 kilometer voor de versie met 58 kWh accupakket en 481 kilometer rijbereik voor de 73 kWh variant. Tegenwoordig (2024) wordt de volgende verbetring alweer doorgevoerd waarmee de 5 een rijbereik krijgt tot 575 kilometer. Verder heeft de crossover nieuwe functies om de batterijtemperatuur automatisch aan te passen tijdens het rijden om de optimale laadomstandigheden te garanderen bij het bereiken van een laadpaal. Dit moet voor betere laadprestaties zorgen tijdens kouder weer.
We schreven net dat het uiterlijk van de Ioniq 5 onaangeroerd is gelaten. Dat is niet helemaal het geval. Het merk heeft namelijk een kleine wijziging doorgevoerd die optioneel kan worden aangevinkt. De auto kan namelijk worden besteld met cameraspiegels. Dat kennen we natuurlijk al een tijdje van onder meer Audi en Honda. De reguliere buitenspiegels worden vervangen voor compacte camera's en binnenin krijg je een OLED-scherm. De digitale cameraspiegels moeten zorgen voor een betere luchtweerstand en daardoor meer rijbereik. Tot slot komt de vernieuwde Hyundai Ioniq 5 met betere dempers. Hyundai noemt deze Smart Frequency Dampers (SFD) en moet zorgen voor een betere respons van de voor- en achterasophanging om het rijcomfort te verhogen.
Om de concurrentie bij te benen komt Hyundai er niet onderuit om ook de prijzen te verlagen. De variant met een 63 kWh grote accu gaat de deur uit voor net geen € 43.000. Een gunstige prijs, te meer omdat het tevens mogelijk maakt een aanschafsubsidie in de wacht te slepen (nu het nog kan).