Het aantal snelladers in Europa stijgt gestaagd. Voor de EV-bezitter die thuis geen laadpaal heeft is een snellader de uitkomst. Een half uurtje aan een snellader, een bakje koffie erbij en de rit kan weer voortgezet worden. Toch klinkt er ook kritiek op het snelladen. Het laden met gelijkstroom (DC) zou namelijk slecht zijn voor de accu. In hoeverre is dat de waarheid?
Iedereen met een smartphone kent het wel. Na de aankoop gaat de batterij met gemak de hele dag mee maar naar twee jaar moet de telefoon toch een stuk vaker aan de lader. Het opladen van de telefoon kan invloed hebben op de levensduur van de batterij. Feitelijk geldt dit voor alle apparaten met een batterij en dus ook elektrische auto's. Maar in tegenstelling tot telefoons en laptops gaan de Lithium-Ion batterij van een elektrische auto veel langer mee. Wanneer er nog slechts de helft van de batterijcapaciteit zou overblijven zou dit flinke invloed hebben op de restwaarde van EV's. Gelukkig beseffen autofabrikanten dit zelf ook en doen er alles aan om de levensduur van een batterij zo veel mogelijk te verlengen. Voor het opladen passen de fabrikanten de nodige veiligheidssystemen toe om schade te voorkomen.
Wie wel eens gebruikt heeft gemaakt van een snellader zal het vast zijn opgevallen: de laadsnelheid neemt drastisch af wanneer de batterij voor meer dan 80% geladen is. Daarnaast duurt het ook een stuk langer om de auto van 0% tot zo'n 15% te laden. Ook zijn auto's vaak uitgerust met actieve koeling en zijn snelladers bij een laadvermogen van meer dan 150 kW uitgerust met watergekoelde laadkabels. Dit zijn voorbeelden van veiligheidssystemen welke een fabrikant toepast om de accu te besparen en de levensduur te behouden. Hoewel
snelladen dus niet direct schade toebrengt dankzij de toepassing van veiligheidssystemen kan laden met gelijkstroom wel worden gezien als extra belasting voor het accupakket. Feitelijk is langzamer laden dus beter maar dit betekent niet dat snelladen slecht is. In de loop van de tijd zal de batterij iets afnemen in capaciteit. Maar dankzij het gebruik van verschillende
veiligheidssystemen zal de afname in bereik in de praktijk beperkt blijven.